تاریخ انتشار: 26 مرداد 1393

آموختن زبان هر کشور، کلید آشنایی با فرهنگ‌ها و رسیدن به صلح است

رییس بنیاد سعدی در نشست اساتید و دانشجویان خارجی زبان فارسی گفت: آشنایی ملت‌ها با یکدیگر می‌تواند به صلح کمک کند، آشنایی با فرهنگ ملت‌ها می‌تواند دشمنی‌ها را کاهش دهد و آشنایی با زبان هر کشور، کلید آشنایی با فرهنگ آن کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد‌عادل، رییس بنیاد سعدی، در نشست استادان و دانشجویان خارجی شرکت‌کننده در هشتاد و یکمین دوره‌ی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد، خطاب به استادان و دانشجویان خارجی زبان فارسی، گفت: امیدوارم اقامت در ایران، برای شما همراه با خاطرات زیبایی باشد که هنگام بازگشت به کشورتان، این خاطرات را با خود برده و تا آخر عمر آن را به همراه داشته باشید.

وی در ادامه با اشاره دو برابر شدن تعداد شرکت‌کنندگان در هشتاد و یکمین دوره‌ی دانش‌افزایی زبان فارسی نسبت به دوره‌های گذشته اظهار کرد: بنیاد سعدی بنیاد جدیدی است که از دل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیرون آمده و در راه آموزش زبان فارسی، مددکار این سازمان شده است.

انتظارات بنیاد سعدی از استادان و دانشجویان دوره دانش‌افزایی زبان فارسی

حداد عادل سپس انتظارات این بنیاد از شرکت‌کنندگان در دوره‌ی دانش‌افزایی را برشمرد و گفت: پس از گذراندن این دوره، انتظار داریم که دانش و علم و آگاهی خود را درباره‌ی زبان و ادبیات فارسی افزایش دهید. همچنین با اقامت در ایران و گوش فرادادن به صحبت‌های مردمی که فارسی حرف می‌زنند، قدرت زبان فارسی خود را از راه شنیدن تقویت کنید. با زبان محاوره و گفت‌وگوی مردم ایرن آشنا شوید و در آخر اینکه روح فرهنگ ایرانی و ایران را بشناسید.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، افزود: فرهنگ ایران، دارای سابقه‌ی مستمر ۷ هزار ساله است. این فرهنگ، ملت ایران را که از قدیمی‌ترین ملت‌های جهان است را به مدت ۷ هزار سال در این منطقه از جهان زنده نگه داشته است.

حداد‌عادل افزود: آشنایی شما با زبان فارسی، این امکان را در اختیارتان می‌گذارد که این فرهنگ را بهتر بشناسید و این آشنایی سبب خواهد شد تا ملت‌های ما به یکدیر نزدیک‌تر شوند. شما می‌توانید سرزمین خود را به ایرانیان و ایران را به مردم کشورتان معرفی کنید.

نماینده‌ی تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین با یادآوری تحولات منطقه گفت: نیاز امروز جهان به صلح و مهربانی از علم و فناوری و تکنولوژی و صنعت بیشتر است. دنیا هیچ‌گاه در تاریخ خود، این همه درگیر جنگ و درگیری نبوده است.

وی ادامه داد: در همین ایامی که در ایران بوده‌اید، جهان شاهد یکی از خونبارترین جنگ‌ها در فلسطین با بیش از ۲ هزار کشته و ۱۰ هزار زخمی و ده‌ها هزار خانه‌ی ویران بود.

حداد‌عادل با اشاره به اینکه چه ننگی بالاتر از اینکه انسان که خود را برتر از تمامی موجودات می‌داند، هم‌نوع خود را بکشد، بیان کرد: حتی حیوان‌ها همکه برای آنها عقل و شعوری قایل نیستیم، هم نوع خود را نمی‌کشند و متأسفانه انسان در کشتن، حتی از حیوان درنده هم بی‌رحم‌تر است.

حدادعادل با طرح این سؤال که آیا می‌شود روزی را شاهد باشیم که جهان در صلح و آرامش به سر ببرد، گفت: آشنایی ملت‌ها با یکدیگر می‌تواند به صلح کمک کند. آشنایی با فرهنگ ملت‌ها می‌تواند دشمنی‌ها را کاهش دهد و آشنایی با زبان هر ملت، کلید آشنایی با فرهنگ آن کشور است. و در حقیقت فرهنگ‌شناسی، دشمنی‌ها را کاهش می‌دهد.

حداد‌عادل در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه در ایران کسی دانشجویان زبان فارسی را بیگانه نمی‌پندارد، گفت: امیدوارم که هر یک از شما که به وطن خود بازگشتید، سفیر دوستی و مهربانی و صلح باشید.

نشست استادان و دانشجویان خارجی شرکت‌کننده در هشتاد و یکمین دوره‌ی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، شامگاه پنجشنبه، ۲۳ مرداد، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با حضور اساتید و دانشجویان خارجی شرکت‌کنندگان در هشتاد و یکمین دوره‌ی دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی، غلامعلی حداد‌عادل، رییس بنیاد سعدی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی معلم‌دامغانی، رییس فرهنگستان هنر و جمعی از استادان زبان فارسی و شخصیت‌های فرهنگی، دانشگاهی و فرهیخته‌ی کشورمان در حسینیه‌ی الزهرای مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

https://haddadadel.ir/news/529-17-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.