تاریخ انتشار: 2 مرداد 1393

بی‌پناه بودن شیعیان در جهان از نظر مدرسه‌داری

حدادعادل با بیان اینکه شیعیان در جهان از نظر مدرسه‌داری بی پناه هستند، گفت: امروز چشم امید‌ شیعیان به جمهوری اسلامی ایران دوخته شده است و فکر می‌کنند کشوری وجود دارد که اعتقاد آنها حاکم است و می‌توانند به آنجا تکیه کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع مسئولان مدارس اسلامی با بیان اینکه در تربیت دو عامل ارثی و اکتسابی تاثیر‌گذار هستند، اظهار داشت: عوامل ارثی انکار‌ناپذیر هستند و افراد همانطور که از لحاظ قد، جثه، چهره و خصوصیات جسمانی به پدر و مادر خودشان شبیه هستند، از نظر روحی، اخلاقی و منش تربیتی هم این خصوصیات را به ارث می‌برند.

وی افزود: غیر از مسائل و عوامل ارثی یک عده عوامل اکتسابی هستند و فرد با خودش نمی‌آورد بلکه بعداً می‌آورد؛ از نظر اجتماعی خانواده یکی از عوامل موثر در تربیت فرد است.

*مدرسه، خانواده، حکومت و رسانه در تربیت فرد موثر هستند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آیا خانواده تنها نهاد موثر در تربیت است؛ خیر، در کنار خانواده، مدرسه هم در تربیت فرد موثر است و در زمره عوامل اکتسابی و تاثیر‌گذار بیرونی، مدرسه و خانواده است.

وی با اشاره به دیگر عوامل اکتسابی در تعلیم و تربیت گفت: دو چیز دیگر را می‌توان به دو رکن مدرسه و خانواده اضافه کرد و آن حکومت و دیگری در دوران ما، رسانه است.

حدادعادل افزود: حکومت از آن جهت موثر است که فضای عمومی جامعه و زیرساخت‌ها را تشکیل می‌دهد؛ اگر فقر رواج پیدا کند، اخلاق از بین می‌رود؛ به عنوان نمونه اگر الان در جامعه کنترل لازم نباشد، کتاب‌ها، مجلات، فیلم‌های عمومی ضد اخلاقی و رفتارهای ضداخلاقی در جامعه فراوان می‌شود و مسلماً جامعه در تربیت فرد اثر می‌گذارد.

*رسانه از تمامی عوامل در اختیار حکومت قوی‌تر است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در میان عواملی که در اختیار حکومت است، رسانه از تمامی این عوامل قوی‌تر شده است، تصریح کرد: نقشی که امروز رسانه از لحاظ تأثیر‌گذاری بر تربیت فرد دارد به هیچ وجه با نقش رسانه در ابتدای انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست؛ در این ۳۵ یا ۳۶ سال دنیای دیگر و سپهر دیگری در جهان آفریده شده است و به دلیل وجود تحولات در فناوری اطلاعات و رسانه پیدا شده است.

وی با انجام مقایسه رسانه در ابتدای انقلاب با امروز، نقش رسانه‌ها را بسیار تأثیر‌گذار ارزیابی کرد و گفت: امروز هر آدم برای خودش یک صدا و سیما است و می‌تواند صفحات اجتماعی مختلفی داشته باشد؛ الان هر فردی که یک تلفن همراه به اندازه دو برابر قوطی کبریت داشته باشد می‌تواند با تمام شبکه‌های دنیا در ارتباط باشد.

وی افزود: از بین این ۴ عامل خانواده، مدرسه، حکومت و رسانه آن چیزی را که در اختیار داریم مدرسه است؛ خانواده یک هسته سخت غیرقابل نفوذ است و پدر و مادر اگر با ارزش‌های مورد‌نظر ما در خانواده هماهنگ نباشند، خانواده‌ها به شکل یک مانع و رقیب در برابر مدرسه در خواهند آمد و ما که نمی‌توانیم خانواده‌ها را از بنیاد تغییر دهیم.

*هیچ میدانی گشوده‌تر از مدرسه در میان عوامل تأثیرگذار نیست

حداد عادل با بیان اینکه واقعیت این است که در جامعه یک تعدادی خانواده با ارزش‌های دینی همراه هستند و یک تعدادی هم همراه نیستند، خاطرنشان کرد: همه اینها بچه‌هایی را که در خانواده تربیت می‌کنند به مدرسه می‌فرستند و به دست معلم می‌سپارند؛ اینجا تنها فرصتی است برای یک نظام که در تربیت وارد شود و یعنی هیچ میدانی گشوده‌تر از مدرسه در میان آن ۴ عامل برای تأثیر‌گذاری آماده‌تر نیست.

وی افزود: بعد از وقایع سال ۴۲ در آن سال‌ها امام راحل به حکومت طاغوت فرموده بودند شما دو چیز را به دست ما بدهید تا به شما بگوییم چطور می‌شود جامعه را عوض کرد و یکی آموزش و پرورش و دیگری تبلیغات (صدا و سیما، رادیو و تلویزیون) بود؛ اگر حکومتی، آموزش و پرورش را در اختیار داشته باشد، آینده را در اختیار دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هر آینده‌ای برای کشور تصور کنیم، راه نیل آن کشور حتماً از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد، یعنی هیچ کمال مطلوبی نیست که بدون ورود به آموزش و پرورش نیل به آن ممکن باشد؛ در هیچ کشوری و نظامی ممکن نیست که آموزش و پرورش را دور بزنیم و یک راه میانبری پیدا کنیم تا ما را به اهداف‌مان برساند.

*تمام تلاشمان را برای اصلاح آموزش و پرورش بگذاریم

حداد عادل با بیان اینکه باید تمام تلاش خودمان را برای اصلاح آموزش و پرورش بگذاریم، تصریح کرد: رسیدن به تمدن اسلامی، مطلوب ما است و باید بدانیم که این راه ناگزیر از آموزش و پرورش می‌گذرد.

وی افزود: امروز آموزش و پرورش کشورمان با مسائل مختلفی روبرو است؛ مسائل اقتصادی آموزش و پرورش را رنج می‌دهد و این تغییر ساختار بار سنگینی روی دوش آموزش و پرورش گذاشته است.

* باید برای اجرای سند تحول به آموزش و پرورش کمک کنیم

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی را گامی بزرگ دانست و گفت: باید برای اجرای سند تحول به آموزش و پرورش کمک کنیم؛ فکر خوب یک چیز است و اجرای آن چیز دیگری است؛ بسا اندیشه‌های درست که با اجرای نادرست نابود شده‌اند.

وی افزود: فکر می‌کنم مدارس اسلامی که جمع کثیری این مدارس را اداره می‌کنند می‌توانند و می‌باید پیشگام در اجرای صحیح سند تحول باشد؛ مقداری از سند تحول برنامه‌ریزی‌های کلان می‌خواهد که به عهده وزارت آموزش و پرورش است و یک مقداری را هم هر مدرسه می‌تواند درون خود انجام دهد.

*پیشنهاد برگزاری همایش مدارس اسلامی با موضوع اجرای سند تحول

حداد عادل با ذکر پیشنهادی با عنوان برگزاری همایش سالانه کانون مدارس اسلامی در سال آینده و اختصاص به موضوع اجرای سند تحول گفت: آشنایی بیشتر خودمان با مضامین این سند و نقد و پیشنهادات و راهکارهای اجرای سند تحول از جمله اقدامات این همایش باشد و این موضوع را از تعارف و حرف کلی در بیاوریم تا این موضوع یکی از برنامه‌های کانون مدارس اسلامی شود.

وی با بیان اینکه می‌توانیم یک نمایشگاه دستاوردهای مدارس اسلامی را به صورت سالانه برگزار کنیم، تصریح کرد: در این نمایشگاه هر مدرسه می‌تواند غرفه‌ای داشته باشد و در آن غرفه روش‌های تربیتی خود را در حد ممکن تعریف کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بتوانیم سالانه در یک فضای مناسبی مانند مصلای تهران حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ غرفه داشته باشیم تا هر مدرسه تجربیات و نوآوری‌های خود را عرضه کند، هم مدارس اسلامی از یکدیگر می‌آموزند و هم دیگر مدارس آموزش و پرورش که عضو کانون نیستند با این تجربیات آشنا می‌شوند.

*وجود مشکلات فراوان مدارس غیرانتفاعی

حداد عادل با بیان اینکه مدارس غیرانتفاعی این روزها در آموزش و پرورش مشکلات زیادی دارند، گفت: امروز به دشواری می‌توان یک مدرسه  مکتبی هدفدار را بدون یک منبع درآمد مستقل از شهریه اداره کرد.

وی افزود: اگر هیچ عاملی و علتی نباشد، گرانی نباشد، افزایش شهریه و اجاره نباشد و افزایش دستمزد معلمان نباشد، همین کاهش زاد و ولد کافی است تا مدارس به سمت انقباض بروند.

وی تصریح کرد: یک روزی تعداد دانش‌آموز در کشور ۱۹ میلیون نفر بوده است و امروز حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز شده است که یکی از مشکلات مدرسه‌داری است و باید برای تمام اینها فکر کنیم و برای اینها راه‌حل ایجاد کنیم.

*کانون مدارس اسلامی رقیب آموزش و پرورش نیست

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بارها گفته‌ام کانون مدارس اسلامی رقیب آموزش و پرورش نیست، خاطرنشان کرد: ما همه وجودمان را باید به این نظام و انقلاب بدهیم و در خدمت تمام ارکان انقلاب باشیم و هر کاری که می‌کنیم باید برای کمک به این نظام باشد؛ ما از آنها نیستیم که حساب خودمان را از حکومت و انقلاب جدا کرده باشیم و همه خودمان را سرنشینان یک کشتی می‌بینیم.

وی افزود: امروز توجه به تعلیم و تربیت توسط نهادهای غیردولتی و یا دولتی یک امر جهانی است یعنی یک مسابقه جهانی برای فتح آینده در عرصه تعلیم و تربیت در دنیا مشاهده می‌شود.

*سرمایه‌گذاری عربستان برای تولید و تکثیر وهابیت

حداد عادل با بیان اینکه عربستان صعودی در همه جای جهان اسلام سرمایه‌گذاری برای تولید وهابی و تکثیر اندیشه وهابیت کرده است، گفت: ۷ یا ۸ ماه پیش در پاکستان بودم و می گفتند فقط در یک منطقه در پاکستان، عربستان سعودی ۱۵۰میلیون دلار برای تعلیم و تربیت سرمایه‌گذاری کرده است؛ در ایالات مسلمان‌نشین چین نیز سرمایه‌گذاری زیادی شده است.

وی افزود: در عالم مسیحیت هم واتیکان چند هزار مدرسه در دنیا تحت عنوان (دون بوسکو) دارد و با پشتیبانی معنوی و مالی کلیسا اداره می‌شود.

حداد عادل با بیان اینکه امروز یک موجی پیدا شده است که منشأ این موج استکبار جهانی و صهیونیسم است، گفت: این موج در داخل جهان اسلام متوجه مبارزه با تشیع شده است و به طرق مختلف سعی می‌کند این اندیشه و هویت شیعی را محدود و نابود کند.

وی افزود: نسل‌کشی که صحبت آن است با یک برنامه وسیعی نسبت به شیعه محسوس است؛ داعش در عراق و در سوریه که زمینه گرایش به تشیع وجود داشته است را برای درگیری انتخاب کرده و در پاکستان چه بر سر شیعیان پاکستان می‌آید؛ در پاکستان امروز برگزاری مجلس اربعین یا عاشورای سید‌الشهدا(ع) کار بسیار دشواری شده است یعنی به اندازه این گروه‌های تکفیری و انتحاری برای شیعیان خطرناک شده‌اند که قبل از هر اقدامی باید به فکر مسائل امنیتی باشند.

*بی‌پناه بودن شیعیان در جهان از نظر مدرسه‌داری

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در همه جای جهان اسلام شیعیان از نظر مدرسه‌داری بی‌پناه هستند، تصریح کرد: شیعیانی که در دنیا پراکنده هستند امروز چشم امید‌شان به جمهوری اسلامی ایران دوخته شده است؛ فکر می‌کنند بالاخره کشوری وجود دارد که اعتقاد آنها حاکم است و می‌توانند ذهنا، قلبا و روحا به آنجا تکیه کنند.

وی افزود: امروز وظیفه ما در تعلیم و تربیت محدود به داخل کشور خودمان نیست و نمی‌توانیم نسبت به مسلمانان و شیعیان مظلوم دیگر که تحت فشار در جهان اسلام هستند بی‌اعتنا باشیم.

وی ادامه داد: این یک فصل مشترکی است که به ما امید دارند و خدا انتظار دارد و ما را مسئول شناخته است و به برکت امنیت و انقلاب اسلامی باید ذکات آن را بپردازیم؛ علی‌رغم اختلافات نژادی و زبانی باید جهانی فکر کنیم چون یک جهان از ما انتظار دارد.

حداد عادل با بیان اینکه باید ارتباط خودمان را با وزارت آموزش و پرورش بیشتر کنیم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که آفت تعلیم و تربیت و دانشگاه این است که وقت را به جای کار صرف موضوعات جناحی کنیم؛ باید برای همکاری با آموزش و پرورش و برون‌مرزها آماده باشیم.

وی در پایان گفت: جمع ما (صاحبان مدارس اسلامی) نسبت به ۶۰ سال پیش به اندازه زمین تا آسمان ارتقاء کیفی پیدا کرده است؛ رشد علمی و فنی و امکانات در این مدارس فرق کرده است و یک سرمایه است و باید در اختیار دیگران قرار دهیم.

https://haddadadel.ir/news/524-24-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.