تاریخ انتشار: 24 تیر 1393

اقبال لاهوری چراغ زبان فارسی را روشنی بخشید

رئیس فرهنگستان ادب گفت: در روزگاری که استعمار انگلستان قصد ریشه‌کن نمودن زبان فارسی از هند و پاکستان را داشت، اقبال لاهوری با زبان شعر چراغ زبان فارسی را روشنی بخشید.

به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین همایش بین‌المللی پارسی‌زبانان با حضور غلامعلی حدادعادل، سیدعلی موسوی گرمارودی، محسن مومنی‌شریف، شاعرانی از کشورهای پاکستان، تاجیکستان، افغانستان، هندوستان،‌ اوکراین و جمعی از شعرای ایرانی عصر امروز در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

*با اشعار این شعرا کام ما شیرین شد

در این همایش دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان ادب، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش گفت: هم امروز و هم در دیدار با رهبر انقلاب کام ما با اشعار شاعران فارسی‌گو و غیرایرانی شیرین شد. خطاب به این میهمانان عرض می‌کنم که اگر شما میهمان هستید و ما میزبان، در حقیقت صاحبخانه اصلی شما هستید. در دیدار نیمه رمضان با رهبر انقلاب وقتی استاد ظهیر احمد صدیقی شعری در قالب شعر اقبال قرائت کردند تصمیم گرفتم شعری به ایشان تقدیم کنم.

 

تا جهان باقیست تا خورشید و مه تابنده است

بین پاکستان و ایران دوستی پاینده است

 

آفرین بر خلق پاکستان که از اقبال خویش

چشمه اندیشیده‌ای دارد که خوش زاینده است

 

 چون حدیث عشق را پارسی باید سرود

جامه شعر دری بر شعر اقبال زیبنده است

 

مرگ در حضرت اقبال هرگز راه نیست

تا زبان فارسی زنده است او زنده است

 

حداد عادل در ادامه گفت: وقتی تاجیکستان استقلال یافت توفیق سفر به همراه هیأتی از جمهوری اسلامی به این کشور پیدا کردم، از همان زمان تاکنون نام استاد مومن قناعت در میان شاعران این کشور می‌درخشیده است. باید در تاثیر شاعران در گسترش زبان فارسی و نگاهبانی و حفظ این زبان در کشورهای فارسی زبان اندیشیده شود. وقتی سخن از زبان فارسی در کشورهای هندوستان، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان به میان می‌آید ذهن‌ها به سمت جریانات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشیده می‌شود.

*هرجا فارسی‌زبان هست حافظ کنار دست اوست

وی افزود: بنده می‌گویم مدافعان و نگاهبانان اصلی زبان فارسی در این کشورها شاعران بوده‌اند. شاعران سخن دل مردم و دردهای روزگار را بیان می‌کنند. پرسش‌های ابدی و ارزش‌های جاودانه را به زبان جاری می‌کنند. شاعران فراتر از زمان، مکان، اراده‌های سیاسی و موانع مصنوعی، ملت‌ها را پیوند می‌دهند. نقش حافظ در گسترش زبان فارسی در میان انسان‌ها جالب توجه است. هر جا فارسی زبان و فارسی‌دان وجود دارد حافظ کنار دست اوست.

*اقبال لاهوری چراغ زبان فارسی را روشنی بخشید

رئیس فرهنگستان ادب یادآور شد: در همین دوران و در روزگاری که استعمار انگلستان قصد ریشه‌کن نمودن زبان فارسی از هند و پاکستان را داشت، اقبال لاهوری با زبان شعر، چراغ زبان فارسی را روشنی بخشید. شاعران با زبان هنرمندانه راز‌ها و مکنونات عالم را بیان می‌کنند و شیرینی سخن را بر کام همه می‌نشانند.

https://haddadadel.ir/news/521-15-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.