تاریخ انتشار: 10 خرداد 1393

نگرانی بسیاری، بیش از مسأله اقتصاد موضوع عفاف و حجاب است

دکتر غلامعلی حدادعادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز نگرانی از بد‌تر شدن هر ساله وضعیت بدحجابی در کشور تاکید کرد مسأله حجاب و عفاف هیچ وقت نباید از دستور کار مسئولان کنار رود و باید در این مورد تدبیری اندیشید.

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه «دیروز، امروز، فردا» با حضور غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فهیمه فرهمندپور مشاور امور زنان و خانواده وزارت کشور از شبکه سه سیما پخش شد.

حدادعادل در ابتدای این برنامه تلویزیونی در مورد وضعیت عفاف و حجاب جامعه اظهارداشت: موضوع حجاب یکی از دغدغه‌های قدیمی بنده بوده و آن را از قبل انقلاب در خدمت شهید مطهری پیگیری کرده‌ام، اوایل سال ۵۹ بنده کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی را نوشتم که به مساله حجاب اشاره داشت که این کتاب تا امروز ۲۳ بار به چاپ رسیده و به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح‌کرد: در حال حاضر مردم متدین و انقلابی در این زمینه گلایه‌های زیادی دارند و یکی از خواسته‌هایشان از ما این است که فکری به حال حجاب شود، خیلی‌ها پیش از اینکه در مورد گرانی و مسائل اقتصادی صحبت کنند نگرانی خود را در مورد مساله عفاف و حجاب بیان می‌کنند و این یعنی مساله حجاب یک مساله و یک دغدغه روز است.

حدادعادل در ادامه برنامه گفت: ما به دولت و معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و هر مقام دولتی دیگر پیشنهاد می‌کنیم اگر در مورد طرح جامع عفاف و حجاب را لازم می‌دانند هرچه زود‌تر به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنند و شورا در صورت صلاحدید این اصلاحات را اعمال می‌کند، ما باید عزم و اراده‌ای جدی در زمینه حجاب داشته باشیم. قانون به خودی ِ خود مساله‌ای را حل نمی‌کند، چیزی که نتیجه عملی در پی دارد اقدام سنجیده و هماهنگ و مبتنی بر واقعیت‌هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: مساله ما قانون نیست، مساله اجرای درست قانون است. فکر می‌کنم بعد از ۳۵ سال باید نگاهی به گذشته داشته باشیم، وضع امروز ما با سال‌های اول انقلاب خیلی متفاوت است و امروز تجربه بسیار بیشتری داریم، با این اوصاف باید از خودمان بپرسیم مشکل ما در موضوع حجاب چیست؟

وی افزود: حجاب یک پدیده پیچیده و چند بعدی است، حجاب نه فقط مساله‌ای فرهنگی است و نه فقط محتاج دخالت نیروی انتظامی است، حجاب در کنار این‌ها یک مساله اجتماعی است که دشمنان انقلاب نسبت به آن حساسیت دارند و روی آن سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی کرده‌اند، کسانی که می‌خواهند اقدام کنند نباید اقدام تک بعدی داشته باشند. این موضوع مثل یک بیماری است که نمی‌توان آن را فقط با یک قرص درمان کرد و نیاز به دواهای متفاوت است، بعد از ۳۵ سال باید نگاه‌مان را نسبت به حجاب عوض

حدادعادل در بخش دیگری از «دیروز، امروز، فردا» در مورد نقش خانواده‌ها در مورد حجاب و عفاف گفت: واقعیت امید بخش این است که زن ایرانی باحجاب و عفیف است، حجاب ارزشی است که زن ایرانی آن را از دیرباز انتخاب کرده و حتی پیش از اسلام هم از آن استفاده می‌کرده است، شما در نقش‌های تخت جمشید تصویر هیچ زنی را نمی‌بینید، این یک مساله مهم است. زمینه فطری و فکری برای گرایش به حجاب در زن ایرانی وجود دارد. امروز جامعه ما در امر حجاب نسبت به پیش از انقلاب خیلی بهتر شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «پدیده بی‌حجابی یک پدیده پیچیده است، درست شبیه به اعتیاد، در زمینه اعتیاد ما دست بیگانگان را می‌بینیم، همچنین در این موضوع شاهد یک مافیای اقتصادی نیز هستیم. غفلت خانواده‌ها، مسائل تربیتی و… نیز از موارد موثر در موضوع اعتیاد است که حجاب هم به همین شکل است، حجاب یک کار تربیتی است که جای تربیت در خانواده است، مدرسه هم کار تربیتی می‌کند اما اگر پیام تربیتی خانواده و مدرسه متغایر باشد این تربیت به نقطه درستی نمی‌رسد.

حدادعادل همچنین گفت: مساله حجاب هیچ وقت نباید از دستور کار مسئولان کنار رود، دیدن بدحجابی در جامعه کار دشواری نیست و هرکس در ماشین خود نشسته باشد هم می‌تواند شاهد این پدیده شود، حس می‌کنم هر سال وضعیت بدحجابی در کشور بد‌تر می‌شود، اینطوری نیست که امروز همه با حجاب باشند و سال دیگر همه بی‌حجاب می‌شوند بلکه وضعیت هرسال نسبت به سال قبل بد‌تر می‌شود و باید در این مورد تدبیری اندیشید.

حدادعادل هم گفت: «حکومت اگر به حجاب معتقد است باید یارانه بپردازد. چه اشکالی دارد برای پوشش اسلامی حکومت به تولید کننده‌ها یارانه بدهد؟»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در ادامه «دیروز، امروز، فردا» گفت: دراینکه حجاب یک مساله سیاسی است اصلاً نباید شک کرد. از سال ۱۳۱۴ که کشف حجاب در ایران عملی شده، غربی‌ها اصرار داشته‌اند در همه کشورهای اسلامی حجاب از سر زنان مسلمان برداشته شود، همه جوانان ما به استقلال و سربلندی ایران اعتقاد دارند.

وی یادآور شد: دشمنی که استقلال ما را نمی‌خواهد چرا اینقدر با حجاب در ایران مخالفت می‌کند؟ من گاهی که با خارجی‌ها روبه رو می‌شوم می‌گویم شما ادعا می‌کنید هر کشوری حق دارد خودش سبک زندگی‌اش را انتخاب کند اما چرا لباس زن ایرانی را به عنوان یک خصوصیت فرهنگی این ملت نمی‌پذیرید؟

حداد عادل تصریح‌کرد: جوان ایرانی باید بداند این همه فشار و تبلیغ و مخالفت با پوشش زن ایرانی به این دلیل است که این پوشش یک نسل را حفظ می‌کند و آن‌ها می‌خواهند جوانان ما به جای فکر کردن به اهداف متعالی، گرفتار مسائل شهوی و روابط غلط جنسی باشند، وقتی نیروی جوان یک کشور در این باتلاق گرفتار شود، خیال دشمن راحت می‌شود، اگر جوانان ما هشت سال جبهه‌ها را اداره کردند به این دلیل بود که از این گرفتاری‌ها‌‌ رها بودند، مساله حجاب چیزی است که دشمن به دنبال آن است و باید به آن توجه داشت.

مشاور عالی مقام معظم رهبری همچنین گفت: یکی از گرفتاری‌های ما این است که در امر مبارزه با حجاب یک حرف واحد نمی‌زنیم، یکی می‌گوید باید کار فرهنگی کرد، دیگری می‌گوید باید با فعالیت‌های سازمان یافته با این موضوع مقابله کرد و… این صحبت‌های چندگانه و حرکت‌های موسمی کار را خراب کرده است. وی ادامه داد: ‌ اقتدار نظام با این قبیل کار‌ها از بین می‌رود، من از دولت و مسئولان درخواست می‌کنم حرف‌هایی نزنند که خیال ساختارشکنان راحت شود، بنده از آقای روحانی انتظار دارم همانطور که در ماه‌های اول ریاست جمهوری خود روی حجاب تاکید داشت، در هر فرصت و مناسبت دیگری تاکید خود را روی مساله حجاب حفظ کند.

حدادعادل در ادامه گفت: حجاب یک امر اعتقادی و فرهنگی است که نیاز به تربیت است. اما وقتی قرار شد در یک جامعه‌ای حجاب رعایت شود، با کسی که تصمیم گرفت در این مورد قانون را رعایت نکند چه برخوردی باید شود؟ آیا دولت و نیروی انتظامی در این زمینه وظیفه دارد یا خیر؟ ما معتقدیم نیروی انتظامی باید عاقلانه و مدبرانه به قانون عمل کند. ممکن است اجرای بد قانون آسیب ایجاد کند اما نیروی انتظامی نباید خودش را بدون مسئولیت بداند و دولت هم باید از نیروی انتظامی حمایت کند. آقای احمدی مقدم می‌داند که یک زمانی از نیروی انتظامی حمایت نشد، نیروی انتظامی وارد عمل شد اما یک فردی در جایی حرف دیگری زد. 

https://haddadadel.ir/news/508-31-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.