تاریخ انتشار: 8 خرداد 1393

شهید مطهری ‌وحدت ‌شیعه و سنی را با تکیه بر نگاه عقلی در پیش گرفت‌

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: شهید مطهری با دید ژرف خود وحدت اسلامی بین شیعه و سنی را با تکیه بر نگاه عقلی در پیش گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، غلامعلی حدادعادل عصر دیروز در همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد مرتضی مطهری که در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در سخنانی با اشاره به اینکه در طول‌ سالیان گذشته مجالس بسیار زیادی برای بزرگداشت شهید مطهری برگزار شده است تصریح کرد: جای چنین جنس مجلسی خالی بود و برگزاری مراسم بزرگداشت با این ویژگی‌ها را ارج می‌نهیم.

وی با اشاره به اینکه از شهید مطهری دو میراث ارزشمند دانش و روش ایشان به یادگار مانده است تاکید کرد: میراث روشی شهید مطهری ماندگار‌تر و کارساز‌تر از میراث دانشی ایشان است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: نسل جوان باید علاوه بر فراگیری دانش از شهید مطهری به آموختن روش فکری ایشان نیز توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: ‌باید از شهید مطهری روش فکری ایشان را آموخت چرا که او با چشم عقل به دنیا می‌نگریست و این در حالی است که معارف دینی ما دارای وجه عقلانی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه نگاه عقلانی شهید مطهری دلیلی بر مخالفت ایشان با عرفان نیست گفت: ایشان را هم می‌توان یک فیلسوف عقل‌گرا دانست و هم یک عارف علاقمند به عرفان اسلامی معرفی کرد.

وی تاکید کرد: امروز در شرایطی هستیم که غرب به دین و دینداری نگاهی عقلانی ندارد و فقه و فقاهت در نگاه دینی غرب جایگاه ارجمندی ندارد.

حدادعادل با اشاره به روش شهید مطهری در نگاه عقلی به دین اظهار کرد: شهید مطهری با دید ژرف خود وحدت اسلامی بین شیعه و سنی را با تکیه بر نگاه عقلی در پیش گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از نگاه عقلی موجب می‌شود که از افراط و تفریط پرهیز شود افزود: ایشان مصلحت مسلمین را در این می‌دانست که به دشمن مشترک بیاندیشند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری تاکید کرد: شهید مطهری با بهره‌گیری از چنین شیوه‌ای توانست با منکران وحی نیز به گفت‌وگو بنشیند زیرا وجه عقلی نقطه اشتراک همه انسان‌ها است. 

https://haddadadel.ir/news/507-29-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.