تاریخ انتشار: 1 خرداد 1393

استاد موحد چهارمین علامه برجسته تبریز است

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به سه علامه بزرگ تبریز، جعفری، طباطبایی و امینی، استاد موحد را چهارمین علامه تبریز خواند و گفت: ایشان نیازی به تجلیل ندارد و جوانان باید بزرگانی از این دست را الگوی فرا راه خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز غلامعلی حداد عادل در آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد محمدعلی موحد در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار کرد: گاهی که در مطالعه مقالات استاد موحد به بعضی ترجمه‌های آیات قرآن مجید توسط ایشان برمی‌خورم آرزو می‌کنم‌ای کاش استاد موحد همه قرآن را ترجمه می‌کردند.

وی افزود: می‌دانم تملق بد است و ناپسند و تصور می‌کنم نه من احتیاج به این کار دارم و مقام استاد هم عجل از آن است که احتیاج به چنین کاری باشد اما‌‌ همان اندازه مبالغه و مداهنه بد است قدرن‌شناسی هم بد و بد‌تر است و نشناختن و نشناساندن قدر بزرگان گناهی نابخشودنی است.

حدادعادل افزود: استاد موحد نیازی به تجلیل ما ندارند و بزرگان بزرگ هستند و این ما هستیم که ایشان را باید بشناسیم و جوانان ما باید ایشان را الگوی خود قرار دهند و حسن و فایده این جلسات این است که راه و رسم فرزانگی می‌آموزد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آشنایی من با استاد از‌‌ همان روزهای جوانی و علاقمندی به کتاب بود که نام ایشان را به عنوان مترجم کتاب سفرنامه ابن‌بطوطه دیدم و در محضر ایشان که تا سال ۱۳۵۲ برمی‌گردد این آشنایی ادامه داشت تا سال‌های اخیر که فرهنگستان زبان و ادب فارسی افتخار پیدا کرد عضوی مثل ایشان را در اختیار داشته باشد.

وی ادامه داد: استاد موحد بزرگ‌ترین مولوی‌شناس جهان است و در زمان حاضر نیز در حال تصحیح مجدد مثنوی در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است و اطمینان دارم تصحیح استاد بسیاری از مشکلات تخصصی اصحاب مولوی‌شناس را رفع خواهد کرد.

حدادعادل با اشاره به مقاله نگاهی به پشت پرده مذاکرات نفت استاد موحد در مجله نگاه نو که بخش‌هایی از دست نوشته‌های روزانه ایشان در سفری که در سال ۱۳۴۱ داشتند و در مذاکرات با طرف‌های انگلیسی مطرح کردند به رشته تحریر درآورده‌اند، گفت: استاد موحد از نظر تحصیلات رسمی یک حقوقدان برجسته هستند که در مسائل بین‌المللی به ویژه حقوق نفت ایران و ملی شدن صنعت نفت نقش ویژه‌ای داشتند.

وی اضافه کرد: آثاری مثل در هوای حق و عدالت، گفته‌ها و ناگفته‌های کودتای ۲۸ مرداد و خواب آشفته نفت که همه تاریخی، حقوقی و سیاسی هستند گواه دقت نظر ایشان در مسائل تاریخی، سیاسی و حقوقی است.

حداد عادل اظهار کرد: وی محقق دقیق‌النظر و مسلط به معارف اسلامی بوده و فکور و کم سخن، اهل عرفان، اخلاق‌مدار، مسلمان مؤمن و عامل به احکام، نجیب و متین است و بر این اساس باید به آذربایجان و تبریز تبریک گفت که چنین فردی را در دامن خود پرورده است.

رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی گفت: استاد موحد متبحر و چیره دست هستند که ترجمه کتاب سفرنامه این بطوطه گواه این مدعا است و علاوه بر تسلط به زبان یک محقق دقیق‌النظر که تسلط ایشان بر معارف اسلامی و متون عرفانی یک ایرانی صادق و عاشق از ایشان ساخته است.

وی با بیان اینکه استاد موحد یک آذربایجانی اصیل هستند که با همه وجود به شهر و زبان خود عشق می‌ورزد، گفت: استاد در سال‌های اخیر مؤسسه فرهنگی تاسیس کرده‌اند و حق‌التألیف آثار خود را از طریق این مؤسسه صرف آموزش فرزندان آذربایجان می‌کنند.

حدادعادل تصریح کرد: در کنار این تلاش‌ها بیشتر به حوزه معارف سنتی و اسلامی مربوط بود استاد برای روشنفکران آثار سودمندی دارد و به دور از افراط و تفریط یک روشنفکر تزیین هستند.

وی اضافه کرد: از همه مهم‌تر استاد متفکر هستند دانش خود را در خدمت تفکر درآورده‌اند کم سخن و اهل تفکر عرفان اخلاق یک مسلمان مؤمن و متعهد و عامل له احکام اسلامی شخصیتی نجیب که باید به آذربایجان تبریک گفت.

وی با اشاره به سه علامه بزرگ تبریز، علامه جعفری، علامه طباطبایی و علامه امینی، استاد موحد را چهارمین علامه برجسته تبریز خواند و افزود: ایشان نیازی به تجلیل ندارد و برای آشنایی همگان با وی این مراسم برگزار می‌شود و جوانان باید بزرگانی از این دست را الگوی فرا راه خود قرار دهند.

در این مراسم از سه جلد کتاب با عناوین ارجنامه استاد، (با قافله شوق با آثاری از بزرگان علم و ادب کشور شامل مطالبی درباره مقام علمی وی و مقالات اهدایی به استاد)، شمع جادوی امید (جلد دوم مقالات اهدایی به استاد) و کتاب‌شناسی توصیفی و تحلیلی آثار استاد موحد رونمایی شد.

دکترمحمّدعلی موحّد؛ ادیب، تاریخ نگار، حقوقدان، عرفان پژوه و عضو برجسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی جمهوری اسلامی ایران، در دوّم خرداد سال ۱۳۰۲ در تبریز‌زاده شد. او پس از تکمیل تحصیلات مقدماتی در تبریز، وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و در گرماگرم نهضت ملّی شدن نفت، به جمع کادر حقوقی شرکت نفت ایران پیوست و به درجه معاونت اجرایی سازمان اوپک ارتقا یافت و تا‌کنون نیز در عمر پر برکت خود لحظه‌ای از کار، تحقیق و خدمت به کشور باز نایستاده است. 

https://haddadadel.ir/news/506-22-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.