تاریخ انتشار: 3 خرداد 1393

فناوری اطلاعات هم یک فرصت است و هم یک تهدید

دکتر حداد عادل در مراسم اولین همایش جایزه کیفیت AQAگفت: فناوری اطلاعات هم یک فرصت است و هم یک تهدید که باید با هوشمندی از تهدید‌ها کم کنیم و فرصت‌ها را در اختیار بگیریم.

به گزارش ایسنا غلامعلی حداد عادل در مراسم اولین همایش جایزه کیفیت AQAگفت: من و نسل من به دورانی تعلق داریم که هنوز رایانه اختراع نشده بود به یاد دارم در سال ۱۳۴۴ که تازه صحبت از اختراع رایانه بود، چیزی که امروز ته یک ساعت و یا یک خودکار جا می‌گیرد در آن زمان در یک اتاق جا می‌گرفت و ما برای کار کردن با کامپیو‌تر حداقل باید یک دوره کامل برنامه نویسی را یاد می‌گرفتیم و حدود ۶ ماه زمان صرف می‌کردیم.

وی با بیان اینکه اهمیت اتفاقی که در دنیا افتاده برای ما معلوم است، گفت: بشر از اغاز زندگی بر روی زمین با اختراعات و ابداعات زیادی روبه رو بوده که همه آن‌ها سرنوشت ساز بوده مانند اختراع آتش، چرخ، صفر در ریاضیات و از آن مهم‌تر خط برای ماندگار کردن فکر و اندیشه و اختراع تلگراف بی‌سیم بود که اگر تلگراف نبود انگلیسی‌ها نمی‌توانستند با ۵ هزار کارمند هندوستان را سال‌ها تحت استثمار خود داشته باشند. بسیاری از حوادث سیاسی ما در دوران قاجار که به استثمار انگلیس مربوط می‌شود به این علت بود که ایران سر راه انگلیس به هند بود و جایگاه تلگراف خانه در ادبیات دوران قاجار و در موضع سیاسی قاجار تایید کننده تاثیر این اختراع در سیاست آن زمان است.

وی در ادامه عظیم‌تر و تحول آفرین‌ترین اتفاقی که در دوران کنونی روی داده است را فضای مجازی و دنیای فناوری اطلاعات دانست و عنوان کرد: بدون شک دنیای آینده در همه شئون ابعاد دنیای امروز فرق خواهد داشت چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیا عوض شده و خواهد شد چرا که در هرشان و شئون زندگی بشر نگاه می‌کنیم می‌بینیم فناوری اطلاعات آن را چگونه دگرگون کرده.

وی همچنین اضافه کرد: چه کسی فکر می‌کرد کتاب جای خود را به چیز دیگر بدهد امروزه در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه تبریز اگر۲۰۰ هزار جلد کتاب خطی در کتابخانه وجود دارد ۸۰۰ هزار کتاب در کتابخانه دیجیتالی آن موجود است.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به اینکه عالم رسانه، آموزش، سرگرمی‌ها و بازی‌ها به کلی دگرگون شده اظهار کرد: با این فضا‌های ارتباطاتی که در دنیا بوجود آمده گویی به سمتی پیش می‌رویم که همه افراد بشر به منزله یک ذهن می‌شوند و همه اذهان با هم در تبادل اطلاعات به یک مغز جهانی تبدیل شده‌اند و نشانه‌های آن امروز در تجارت و سیاست هم بر کسی پوشیده نیست.

حداد عادل در ادامه افزود: در عالم اخلاق هم می‌دانید با این دنیای مجازی و فضای مجازی چه تهدیدهایی بوجود آمده و از نظر امنیتی هم ملاحظه می‌کنید که چقدر قدرت‌ها برروی آن حساب می‌کنند اما در کنار همه این واقعیات، یک واقعیت بزرگ در عرصه تجارت، بازرگانی و خدمات رسانی به جوامع وجود دارد که نمی‌توان منکر آن شد. ما نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم و نمی‌توانیم در مقابل واقعیت فضای مجازی منفعل باشیم و آن را‌‌ رها کنیم.

وی با بیان اینکه بگوییم چون این اتفاق در دنیا افتاده پس هر اتفاقی که بعد از آن نیز روی می‌دهد از دست ما خارج است تئوری غلطی است، گفت: باید اصل این واقعیت را به عنوان یک امکان قبول کنیم و با آن فعالانه و هوشمندانه برخورد کنیم، استفاده صحیح کنیم و تا جایی که می‌توانیم جلوی سوء استفاده‌ها را هم بگیریم. فناوری اطلاعات هم یک فرصت است و هم یک تهدید با هوشمندی می‌توانیم از تهدید‌ها کم کنیم و فرصت‌ها را در اختیار بگیریم.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در ادامه عنوان کرد: بازرگانی و خدمات رسانیشان مهمی از فناوری اطلاعات است و عرصه جهانی پیدا کرده شما بهتر از من می‌دانید مثلا در هند به دلیل تقابل ساعتی با آمریکا، کارهایی که آمریکایی‌ها موقع خواب نمی‌توانند انجام دهند را انجام می‌دهند و این برای آن‌ها بازار کار وسیعی در تولید انواع نرم افزار شده است.

حداد عادل با اشاره به اینکه کشور ما هم باید در حوزه سخت‌افزار و هم نرم افزار باید فعال باشد، اظهار داشت: بخصوص برای جوانان و نوجوانان هم از نظر اخلاقی باید هوشیار باشیم و هم از نظر امنیتی، بازرگانی و خدمات رسانی.

وی در پایان گفت: کشور ما در شرایطی که دشمن سعی می‌کند با انواع تحریم‌ها اشتغال را در آن کم کند و مخصوصا برای تحصیلکرده‌ها بازار کار نداشته باشد به همت بلندی نیاز است تا در مقابل این موانع بایستیم و برای ارتقا هم محتاج شرکت‌های بخش خصوصی هستیم که به لحاظ کمی و کیفی قدرت رقابت با شرکت‌های مشابه خود در منطقه و جهان ایجاد کنند.

https://haddadadel.ir/news/504-24-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.