تاریخ انتشار: 3 خرداد 1393

وهابیون با تخریب مکان‌های معنوی نمی‌توانند معنویت را از بین ببرند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وهابیون اشتباه فکر می‌کنند با از بین بردن مکان‌های مقدس می‌توانند معنویت را از بین مسلمانان پاک کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامعلی حداد عادل ظهر جمعه در آیین رونمایی از دانشنامه تخت فولاد اصفهان با اشاره به اینکه سرنوشت من به این دانشنامه گره خورده است و پیشنهاد این دانشنامه را پیش از این مطرح کرده بودم، گفت: تخت فولاد اصفهان این خاک خیلی با ارزش و تابان است و من به سهم خود به عنوان یک خواننده، بسیار علاقه‌مند به اصفهان و این مجموعه هستم.

وی افزود: از نشانه‌های فرزانگی و فرهیختگی به یک مکان، حس تاریخی است و فرق انسان و حیوان داشتن تاریخ آگاه است و حیوان درکی از تاریخ گذشته ندارد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: درک از تاریخ داشتن از نشانه‌های انسان و جوامعی است که به تاریخ و فرهیختگان خود توجه داشته باشند.

وی عنوان کرد: یکی از اموری که تاریخ آگاه ملت‌ها را تقویت می‌کند، یادآوری شخصیت‌های گذشته آن است.

حدادعادل با اشاره به اینکه وهابیون اشتباه فکر می‌کنند اگر مکان‌های مقدس ما را از بین ببرند، معنویت ما را از نیز بین برده‌اند، گفت: این در حالی است که روح معنویت و تاریخ آغاز شخصیت‌های معنوی ما در قلب مردم جاری است.

وی تصریح کرد: تخت فولاد اصفهان فشرده تاریخ نامور اصفهان است و باید این تاریخ حفظ شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در تدوین دانشنامه جهان اسلام وقتی به حرف «ت» رسیدم درخواست کردم که منابعی از تخت فولاد اصفهان در اختیار ما قرار دهید تا در دانشنامه جهان اسلام از آن استفاده کنیم، افزود: با مشورت‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که تخت فولاد اصفهان خاک بسیار با ارزشی است و باید در حفظ آن کوشیده شود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه از نشانه‌های فرزانگی و فرهیختگی داشتن حس تاریخی است و فرق انسان با حیوان این است که انسان تاریخ آگاه است، گفت: حیوان تاریخ ندارد پس درکی هم از تاریخ ندارد و این ادراک تاریخ از نشانه‌های انسان و جوامعی است که توجهی به تاریخ و فرهیختگان خود داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه وضع زندگی امروز ما همانند صبحی است که در تاریخ به وجود آمده است، افزود: این نگاه نافذ زمان‌شناسی باید حفظ و احساس شود، چرا که این بعد تاریخی اگر به پدیده‌ها اضافه شود می‌تواند منشا تحول باشد.

حداد عادل با اشاره به اندیشه‌های شهید مرتضی مطهری به نقلی از سخنان ایشان اشاره و بیان کرد: شهید مطهری همیشه می‌گفت؛ «غیر از مسئله تاریخ به فلسفه هم باید توجه کرد و مسیر را به جایی کشاند که فکر چگونه رشد کرده است».

وی، ابراز داشت: یکی از اموری که تاریخ، آگاه را در ملت‌ها تقویت می‌کند، یادآوری شخصیت‌هایی که در گذشته زندگی می‌کردند، است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وقتی به کسی اهمیت داده می‌شود به معنای این است که زنده و محترم است، اضافه کرد: یاد گذشتگان یک امر عقلایی است و معرفی تاریخ گذشته باید برای آیندگان صورت گیرد تا آیندگان از این طریق به تاریخ گذشته گره بخورند.

وی به فجایع انسانی وهابیون اشاره کرد و گفت: وهابیون با انفجار و تخریب مزار بزرگان اشتباه بزرگی می‌کنند که فکر می‌کنند معنویت ما نابود می‌شود.

حداد عادل به جمله‌ای از جلال آل احمد در کتاب «خسی در می‌قات» اشاره کرد و گفت: برادر جلال‌آل‌احمد در مدینه دفن بود و زمانی‌که آل‌احمد در سفر حج به دنبال مزار برادر خود می‌گشت به دلیل اعتقاد وهابیون مبنی بر عدم استفاده از سنگ برای مزار، نتوانست محل دفن برادر خود را پیدا کند و این جمله را در کتاب خود نوشت که بسیار مورد توجه بنده است که «هر قبر یک کتاب است و سنگ قبر جلد آن کتاب».

 

* تخت فولاد فشرده، تاریخ گذشته اصفهان است

عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه به عظمت سرزمین تخت فولاد اصفهان اشاره و بیان کرد: تخت فولاد فشرده تاریخ اصفهان است.

وی اصفهان را شهری نام‌آور و مهم هم در دوره قبل از اسلام و نیز بعد از اسلام دانست و گفت: اصفهان پیش از اسلام مرکز فرهنگ و پس از اسلام چشم و چراغ جهان اسلام به شمار می‌رود.

مشاور مقام معظم رهبری در بخشی از صحبت‌های خود به یکی از ابیات خود در مورد بهشت زهرای تهران اشاره و افزود: این شعر بنده «یک آسمان ستاره از چشمان روزگار در اینجا چکیده است به دامان انقلاب» در مورد تخت فولاد اصفهان نیز مصداق دارد.

وی با تأکید به اینکه این دانشنامه می‌تواند مرجعی علمی، فرهنگی و سیاسی برای مردم اصفهان باشد، متذکر شد: دانشنامه تخت فولاد اصفهان برای ممانعت از فراموشی بزرگان مدفون در این سرزمین تهیه و تدوین شده است. 

https://haddadadel.ir/news/503-24-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.