تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1393

ضرورت توجه به مطالعات هنری در بزرگداشت فردوسی

رئیس بنیاد سعدی کشور گفت: به علت نامگذاری بزرگداشت فردوسی در سال جاری برای مطالعات هنری این بخش اهمیت ویژه‌ای قائل خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد غلامعلی حدادعادل ظهر امروز در مراسم افتتاح مرکز زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی ویژه دانشجویان غیرایرانی در دانشکده ادبیات این دانشگاه اظهار داشت: سه عامل گشوده شدن راه‌های آسیای میانه مانند تاجیکستان، تحولات رخ داده در افغانستان و تحولات سایر کشورهای منطقه زمینه را برای گسترش زبان فارسی هموار کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: اصطلاحات زبان فارسی فراموش شده و استادانی از دانشگاه‌های تاجیکستان برای رفع این مشکل فعالیت می‌کنند.

حدادعادل با بیان اینکه تاسیس بنیاد سعدی از جمله فعالیت‌هایی است که باعث تقویت آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان شده است، تصریح کرد: این بنیاد با ریاست رئیس‌جمهور و اعضای هیئت امنا و معاون اول رئیس‌جمهور به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد سعدی از هر بخش علمی و فرهنگی برای رواج آموزش زبان فارسی استقبال می‌کند، افزود: هدف از تاسیس این بنیاد توقف فعالیت‌های آموزشی سایر بخش‌ها نیست بلکه پشتیبانی از آنهاست.

حدادعادل اضافه کرد: زبان فارسی به لحاظ نقش و معنای خود جاذبه دارد و تاریخ گواهی می‌دهد که این زبان به برکت نیروهایی ساختاری و محتوایی به این درجه رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ابن بطوطه زبان فارسی را جلو‌تر از مردم جهان می‌دانست، ‌ متذکر شد: به علت نامگذاری بزرگداشت فردوسی در سال جاری برای مطالعات هنری این بخش اهمیت ویژه‌ای قائل خواهیم شد.

این مقام مسئول افزود: دو هفته پیش در تهران شاهنامه‌ای از شاه طهماسب صفوی رونمایی شد که در مقدمات تالیف یک شاهنامه هنری از اواخر قرن ۱۰در هرات نوشته شده بود.

وی ادامه داد: شاهنامه سند هویت ایرانیان است که برای تحقق اهداف حکومت ملوک الطوایفی مناسب به شمار آمده است.

حدادعادل با بیان اینکه این شاهنامه توسط شاه صفوی به سلطان سلیم عثمانی تقدیم شده و در قرن ۲۰به دست یهودیان انگلستان افتاده است، متذکر شد: این کتاب در جابجایی‌های ناخوشایند چند تکه شد و به حراج گذاشته شد.

وی گفت: باقیمانده‌های این کتاب پس از انقلاب توسط مرحوم حسین حبیبی رئیس اول فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به کشور بازگردانده شد و نسخه وزین طهماسبی که حاوی مسائل اخلاقی است در ایران به چاپ رسید

https://haddadadel.ir/news/498-14-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.