تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1393

اداره جامعه بدون رسانه ممکن نیست

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه اداره جامعه و حکومت کردن بدون رسانه ممکن نیست، گفت: در واقع بدون رسانه اگر زندگی محال نباشد، اما سخت و دشوار است.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مراسم افتتاحیه دانشکده خبرگزاری فارس، اظهار داشت: شنیدن خبر افتتاح دانشکده در خبرگزاری فارس، به خودی خود امیدبخش و مسرت‌انگیز است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تحولی که در فناوری اطلاع‌رسانی ایجاد شده دنیا را به کلی عوض کرده است، تصریح کرد: تحولی که در این عرصه در جهان پدید آمد افزون‌تر از تحولی بود که بعد از اختراع چاپ در دنیا پدیدار شد.

وی بر همین اساس گفت که امروز رسانه بخشی از زندگی همه ماست و دیگر در حاشیه زندگی نیست و از واجبات آن به شمار می‌رود در واقع بدون رسانه نمی‌شود زندگی کرد.

حدادعادل با بیان اینکه رسانه اکنون فقط برای افزایش معلومات نیست، یادآور شد: ‌ در واقع بدون رسانه اگر زندگی محال نباشد اما سخت و دشوار است و اداره جامعه و حکومت کردن هم بدون رسانه ممکن نیست.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با تأکید بر اینکه امروز رسانه ابزار کار اداره کشور است، گفت: در همه جای جهان رسانه وسیله‌ای برای مدیریت افکار عمومی به شمار می‌رود؛ هر حکومتی احتیاج به افکار عمومی دارد. اصطلاح جنگ نرم نیز در دنیایی معنا می‌یابد که رسانه به عنوان یک سلاح و سپر می‌تواند عمل کند.

وی اضافه کرد: همانطور که در جنگ جهانی اول توپخانه‌ها عمل می‌کرد امروز هم اول توپخانه رسانه‌ای عمل می‌کند در واقع اول اذهان عمومی را می‌کوبد بعد اقدام عملی و نظامی می‌کنند.

حدادعادل گفت: در حدود ۲۳ سال پیش قدرت‌های غربی تصمیم گرفتند در خلیج فارس یک فعالیت رسانه‌ای به نام یکی از کشور‌ها به وجود آورند که یک باره خبرگزاری گسترده و فعالی بوجود آمد ما در آن زمان می‌دانستیم این کار شبیه تاسیس یک پایگاه نظامی بزرگ در منطقه است ولی در عالم رسانه برای روز مبادا تشکیل شده است.

وی افزود: در تحولات سوریه نیز دیدیم که این خبرگزاری چطور عمل کرد، یعنی برای حضور در یک کشور به اندازه تجهیزات نظامی بر روی رسانه حساب می‌کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انقلاب ما هم از ابتدا با چنین واقعیتی روبرو بود و امروز نیز ما در دنیا درگیر جنگ نرم هستیم به طوری که ۱۲۰ شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای به زبان فارسی ملت ایران را مخاطب قرار دادند و دست کم ۱۱۰ شبکه مخالف انقلاب هستند.

حدادعادل اضافه کرد: ما وظیفه خطیری در عرصه رسانه بر عهده داریم زیرا در کشور نیز مشکلاتی داریم که به جنگ نرم شبکه‌های ماهواره‌ای اضافه می‌شود و دلیلی ندارد که فکر کنیم هر چه هست در خارج کشور است در داخل نیز گرایش‌ها و سلیقه‌ها متفاوت است و تمام دلسوزان انقلاب باید توجه به فعالیت‌های رسانه‌ای را در متن کارهای خود قرار دهند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به ضرورت حضور جوانان متعهد در رشته ارتباطات اظهار داشت: آرام آرام این احساس نیاز رخ داده است که جوانان متعهد در رشته ارتباطات و روزنامه‌نگاری تحصیل کنند. البته بسیاری از جوانان فنون رسانه‌ای را نیز به عنوان یک خدمت به نظام انتخاب کردند یعنی خطر را تشخیص دادند ولی هنوز به اندازه کافی متوجه خطر نیستیم.

وی افزود: همچنین در موسسات آموزش عالی زمینه‌سازی‌هایی در رابطه با رشته ارتباطات شده است تا نیروهای متعهد و متخصص تربیت شوند.

حدادعادل گفت: بنده همواره با رسانه سر و کار داشتم ولی در ۱۵ سال اخیر در مجلس بیشتر از دوران قبل با خبرنگاران در ارتباط هستم و ناچارم این واقعیت تلخ را مطرح کنم که کیفیت تخصصی در بسیاری از اهالی رسانه‌ای ما مطلوب نیست و بسیاری از خبرنگاران در حوزه کاری خود حتی کتاب نمی‌خوانند و به اخبار آن حوزه گوش نمی‌دهند، بسیاری از خبرنگاران کلیشه‌ای عمل می‌کنند و کلیشه‌ای سؤال می‌پرسند.

وی با اشاره به چند نمونه از کیفیت پایین حوزه رسانه در کشور گفت: به طور مثال زمانی که به نمایشگاه کتاب دعوت می‌شویم خبرنگاران قبل از بازدید ما از نمایشگاه نظرمان را راجع به نمایشگاه می‌پرسند در حالی که ما هنوز بازدیدی نداشته‌ایم و پس از آن نیز چند سؤال کلیشه‌ای می‌پرسند که حتی ما نیز سؤالات را حفظ هستیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: خبرنگار باید در فن خودش بصیر و خبیر باشد همانطور که در آیه قرآن نیز توجه به خبیر بودن مطرح است، امیدم این است که با تاسیس دانشکده‌هایی نظیر دانشکده فارس نیروهای متعهد به انقلاب طوری باشند که همانطور که یک پزشک متخصص درجه یک با تخصص خود شناخته می‌شود یک خبرنگار نیز با تخصصش چهره شود در حالی که در حال حاضر از این گونه خبرنگاران کم داریم.

وی تصریح کرد: ‌ افتتاح دانشکده فارس یک نوید است که این خبرگزاری پس از تجربه موفق در عرصه رسانه برای خدمت به انقلاب یک قدم استوار در سطح تخصصی برداشته است. البته خبرگزاری فارس پیش از این نیز این دغدغه را داشته است و چند سال پیش با مراجعه به فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خواستار برگزاری یک دوره ویراستاری شدند و حالا یک دوره دانشگاهی منظم‌تر و دقیق‌تر را آغاز می‌کنند.

حدادعادل با تشکر از مسئولان خبرگزاری فارس عنوان کرد: من وظیفه دارم از مسئولان این خبرگزاری تشکر کنم زیرا با نتیجه کار این افراد آشنا هستم و توصیه می‌کنم دانشکده فارس را جدی بگیرید و به فکر حضور هر چه بیشتر استادان متخصص ومتعهد در این دانشکده باشید.

وی افزود: بنده به عنوان یک معلم قدیمی می‌گویم که دانشکده وقتی نتیجه دارد که استاد ۴۰ ساعت در دانشکده حضور داشته باشد و ۸ ساعت تدریس کند و هر اندازه از این مسئله دور شویم نتیجه کمتری می‌بینیم، ‌ البته در گام اول نباید از رسانه فارس چنین انتظاری داشت ولی انتظار داریم در راستای تحقق این اهداف متعالی قرار گیرند.

https://haddadadel.ir/news/489-29-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.