تاریخ انتشار: 12 آبان 1389

آمریکا در سراشیبی سقوط قرار گرفته است

دکتر حداد‌عادل در جمع دانشجویان دانشگاه تهران:

از ۱۳ آبان ۵۸ تا امروز آمریکا از نظر اعتبار و اقتدار جهانی در سراشیبی سقوط افتاده است و هر روز هم بر گرفتاری‌هایش افزوده می‌شود.

دکتر حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران اظهار داشت: خبر اشغال سفارت آمریکا خیلی زود در دنیا پیچید و به مهم‌ترین خبر رسانه‌ها تبدیل شد.
بعد از اشغال لانه جاسوسی همه منتظر بودند تا ببینند که امام(ره) چه موضعی اتخاذ می‌کند که امام(ره) این حرکت را تایید کرد. دکتر حداد عادل با بیان اینکه امام تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم نام نهاد، ادامه داد: تسخیر لانه جاسوسی برای آمریکایی‌ها به هیچ وجه قابل تصور نبود.
بعد از تسخیر لانه جاسوسی تا هفته‌ها مردم دور تا دور سفارت اجتماع می‌کردند و از حرکت دانشجویان حمایت به عمل می‌آوردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین اظهار داشت: داستان اشغال سفارت تا ۴۴۴ روز طول کشید و دولت کارتر به همین دلیل انتخابات را به ریگان باخت.
از جمله مواردی که مرتبط با تسخیر لانه بود و در این مدت اتفاق افتاد یکی حادثه طبس بود، همچنین چند دولت به مناسبت اتفاق ۱۳ آبان ساقط شدند که دولت شریف‌ امامی و دولت بازرگان و همچنین حکومت کارتر از جمله آن‌ها بود.

دکتر حداد عادل به پیامدهای تسخیر لانه جاسوسی در داخل و خارج کشور اشاره کرد و گفت: تسخیر لانه جاسوسی در داخل و خارج ایران پیامدهای مهم و قابل توجهی داشت که از جمله پیامدهای آن در داخل استعفای دولت موقت بود، چرا که بنا نبود این دولت کنار برود و این یکی از نکات مهم در جریان اشغال سفارت آمریکا بود که باید به آن توجه کرد؛ دولت موقت از حیث رابطه با آمریکا روشی غیر از روش امام(ره)‌ را برگزیده بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین به پیامد‌های داخلی حادثه ۱۳ آبان اشاره کرد و گفت: حادثه ۱۳ آبان باعث تحول عظیمی در اداره امور کشور شد، همچنین فعالیت کمونیست‌ها و مارکسیست‌‌ها تحت تاثیر این حرکت قرار گرفت و این گروه‌ها که قبل از حادثه ۱۳ آبان بطور آزادانه فعالیت می‌کردند دیگر نتوانستند مانند گذشته اقدامات خود را سامان دهند.

دکتر حداد عادل گفت: مردم می‌دانستند که مسئله اصلی در کشور شاه نیست، بلکه آمریکا مسبب بسیاری از مسائل است بر این اساس با تسخیر لانه جاسوسی بسیاری از مسائل دیگر هم برای مردم روشن شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به آثار جهانی واقعه ۱۳ آبان اظهار داشت: آثار جهانی این حادثه بسیار مهم‌تر از آثار داخلی آن بود چرا که آمریکای‌ها اقتدار زیادی را برای خود قائل بودند و تسخیر لانه جاسوسی در واقع هیبت آمریکایی‌ها را در جهان از بین برد.

وی با بیان اینکه کسی تصور نمی‌کرد که بتوان آمریکا را در تنگنا قرار داد، افزود: آمریکایی‌ها حتی نتوانستند برای گروگان‌های خود کاری را انجام دهند و این درحالی بود که ادعای قدرت هم می‌کردند.

از ۱۳ آبان ۵۸ تا امروز آمریکا از نظر اعتبار و اقتدار جهانی در سراشیبی سقوط افتاده است و هر روز هم بر گرفتاری‌هایش افزوده می‌شود که سرآغاز این تباهی، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه قبل از ۱۳ آبان به آتش کشیده شدن پرچم آمریکا در هیچ جای دنیا مشاهده نمی‌شد، افزود: دستیابی به اسناد لانه جاسوسی از جمله مسائل مهم و قابل توجه در تسخیر لانه جاسوسی بود بر این اساس شاهد بودیم که آمریکایی‌ها تمام اسناد خود را در کاغذ خردکن انداخته بودند ولی دانشجویان این اسناد را بازسازی کرده بودند که در نهایت بیش از ۴۰ جلد کتاب از این اسناد بدست آمد که این مسئله تا قبل از تسخیر لانه جاسوسی بی‌سابقه بود.

این اسناد نشان داد که برخی افراد در کشور با آمریکایی‌ها ارتباط داشتند و همچنین بسیاری از مسائل پشت پرده در جریان بازسازی اسناد لانه جاسوسی آشکار شد و کل این مسائل سبب شد که در نهایت سفارت آمریکا به لانه جاسوسی تغییر نام دهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه امروز ورود کتاب اسناد لانه جاسوسی به آمریکا ممنوع است، افزود: این مسئله نشان از اهمیت بالای اسناد کشف شده و رسوایی‌های به بار آمده برای آمریکایی‌ها دارد.

https://haddadadel.ir/news/47-03-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.