تاریخ انتشار: 22 اسفند 1392

سخنان دکتر حداد عادل در مراسم تجلیل از دکتر علی دارابی

دکتر حداد عادل در مراسم تجلیل از دکتر علی دارابی گفت: کتاب «جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم» هم مورد استفاده جامعه‌شناسان و هم مورد استفاده اهل سیاست است.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر غلامعلی حداد عادل در مراسم تجلیل از دکتر علی دارابی معاون سازمان صدا و سیما بخاطر پدید آوردن کتاب «جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم» که چهارشنبه در آمفی‌تئاتر موسسه همشهری برگزار شد، با تقدیر از موسسه همشهری بخاطر چاپ این کتاب، به دانش و مهارت مدیریت افکار عمومی اشاره کرد و گفت:در هر انتخاباتی یک گفتمان مطرح است و هنر آن است که گفتمان مسلط در زمان انتخابات را شناخته و آن را مورد توجه قرار دهیم.

وی کتاب «جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم» را هم مورد استفاده جامعه‌شناسان و هم اهل سیاست دانست و خاطرنشان کرد: اهل سیاست می‌توانند با مطالعه کتاب‌هایی از این دست، رفتار خود را برای حرکت بعدی تصحیح کنند و ملاحظه کنند که به چه مواردی بی‌توجه بوده‌اند.

دکتر حداد عادل تصریح کرد: کار دشواری که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم داشتم این بود که به برخی بقبولانم که نظرسنجی همیشه دروغ و ساختگی نیست. نظرسنجی، آمار و آمار اجتماعی یک علم است اما این اصلاً مفهوم واقع نمی‌شد. اما نتایج انتخابات، درستی نظرسنجی‌ها را نشان داد. بنابراین کتاب‌هایی نظیر جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم می‌تواند یک درس برای اهل سیاست باشد تا با آگاهی بیشتر، حساب‌شده‌تر و علمی‌تر برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

حداد عادل با انتقاد از نگاهی که انتخابات را همیشه در برد و باخت خلاصه دیده است، گفت: انتخابات را می‌توان از ابعادی غیر از رقابت دو نامزد یا جریان سیاسی هم نگاه کرد؛ انتخابات را به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کنیم. انتخابات در ایران یک پدیده کلان اجتماعی است یعنی شاید در طول سال هیچ خیزش و حرکت عمومی به وسعت انتخابات در جامعه ایران نداشته باشیم.

وی افزود: اینکه بیش از ۷۰درصد واجدین شرایط با بیش از ۱۴۰هزار صندوق انتخاباتی در انتخابات شرکت می‌کنند، نشان‌دهنده این است که مردم به آن درجه از بلوغ فکری رسیده‌اند که در نهایت آرامش انتخابات را برگزار کنند و بعد به نتیجه انتخابات نیز پایبند باشند و هیچ حرکت ناهنجاری در جامعه رخ ندهد. این نشان می‌دهد که از بعد دیگری غیر از برد و باخت هم می‌توان به انتخابات نگاه کرد.

حداد عادل با تأکید بر اینکه مردم ایران حقیقی بودن انتخابات در کشورمان را می‌دانند، گفت: ۳۳سال از عمرم را قبل از انقلاب گذراندم و در این مدت هیچ‌گاه پای صندوق رأی نرفتم؛ اصلاً رأی دادن در جامعه ایران معنی و مفهوم نداشت و کسی باور نداشت انتخاباتی وجود دارد اما پس از انقلاب اسلامی دقیقاً خلاف آن را مشاهده می‌کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خاتمه برای دکتر علی دارابی و موسسه همشهری آرزو کرد که همیشه در خدمت مردم، جامعه، اسلام و انقلاب باشند.

مراسم تجلیل از دکتر علی دارابی معاون سیما سازمان صدا و سیما بخاطر پدید آوردن کتاب «جامعه‌شناسی انتخابات یازدهم» عصر چهارشنبه ۲۱اسفند ماه با حضور اهالی فرهنگ و رسانه و شخصیت‌هایی نظیر دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی معلم دامغانی شاعر و محقق ادبی و رئیس فرهنگستان هنر، دکتر مهدی ذاکری مدیرعامل موسسه همشهری، مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر یونس شکرخواه سردبیر همشهری آنلاین و جمعی از مسئولان سازمان صدا و سیما در آمفی‌تئاتر موسسه همشهری برگزار شد.

https://haddadadel.ir/news/469-13-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.