تاریخ انتشار: 22 اسفند 1392

دانشنامه جهان اسلام منبع قابل اعتماد و روشمندی است

رئیس بنیاد دائرهالمعارف اسلامی گفت: اگر دیگران تلاش کردند با انگیزه‌ خود، دایرهالمعارف اسلام را بنویسند ما نیز وظیفه داریم جهان اسلام را از نگاه خود به دیگران معرفی کنیم و این انگیزه مقام معظم رهبری از تأسیس بنیاد دائرهالمعارف بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل در مراسم رونمایی از جلد هجدهم «دانشنامه جهان اسلام» که عصر دیروز در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: بنیاد دایره‌المعارف اسلامی ۳۰ساله شد و انگار همین دیروز بود که مهندس میرسلیم زنگ زد و مرا به جلسه‌ای در دفتر رئیس جمهور وقت که مقام معظم رهبری در آن زمان رئیس جمهور بودند، دعوت کرد و گفت: ‌ قرار است دایرهالمعارفی اسلامی تدوین شود و اکنون خدا را شکر می‌کنم که شاهد ریشه‌دار شدن نهالی شدیم که با نیت پاک و با دست مقام معظم رهبری غرس شد و با کمک شما عزیزان به ثمر رسید.

وی اظهار داشت: بنیاد دایرهالمعارف اسلامی از دو حیث اعتبار یافته است؛ یکی به اعتبار موضوع و دیگری به اعتبار واضع. موضوع کار ما معارف جهان اسلام و واقعیت‌ها و حقایق است و همچنین واضع نیز کسی که اینجا را تأسیس کرد، شخصیت ارزشمندی است که به این بنیاد اعتبار بخشید و برای بنده افتخاری بود که از ابتدا در کنار عزیزانی مانند دکتر محقق و برخی از مراجع تقلید که عضو هیأت امنای این بنیاد بوده‌اند، باشم.

رئیس بنیاد دایرهالمعارف اسلامی تصریح کرد: آن ندایی که با «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» در ۱۴۴۸سال پیش در مکه، اسلام را به دنیا معرفی کرد، منشأ یک تمدن بزرگی شد، در این ۱۴قرن در بخش وسیعی از جهان، بزرگانی با الهام از این ایمان و معنویت، اعتقاد و جهان‌بینی در چهره‌پردازی، فرهنگی و تمدن این جهان مؤثر افتادند و ما نیز وارث میراث عظیم این ۱۴قرن فرهنگ و تمدن اسلام هستیم.

وی عنوان کرد: این فرهنگ و تمدن باید شناسایی شود؛ اگر دیگران تلاش کرده‌اند که با انگیزه‌های خود ۴۰-۵۰جلد دایرهالمعارف اسلام را بنویسند ما هم به حکم صاحب خانه، به حکم «رب البیت ادری بما فی‌البیت» وظیفه داریم جهان اسلام را از قلم و نگاه خود به دیگران معرفی کنیم و این انگیزه مقام معظم رهبری از تأسیس بنیاد دایرهالمعارف بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تأسیس این بنیاد نه فقط جبران کج‌اندیشی‌ها است، بلکه دست یافتن به اطلاعاتی که برای ما بسی آسان‌تر است تا خارجی‌ها درباره معارف اسلامی ما بگویند که چه هستیم و چه می‌گوییم.

وی خاطرنشان کرد: در این ۳۰سال می‌توان گفت اوصاف عمومی و کلی حاکم بر این کار فرهنگی بزرگ عبارت است از دقت علمی؛ برای ما رعایت دقت و صحت از همه چیز مهمتر است و با وجود اینکه بنده این روزها به اندازه گذشته وقت ندارم، اما می‌دانم سنت حاکم بر دایرهالمعارف این است که تا مطمئن به درستی مطلبی نشویم، نمی‌توان آن را به چاپ رساند و این به عنوان یک اصل، ضامن اعتبار کار ما و باعث افتخار ماست.

رئیس بنیاد دایرهالمعارف اسلامی گفت: به دلیل اینکه همواره قلم در دست دشمن بوده است یک تصویر خوفناکی از جمهوری اسلامی ترسیم شده از این رو وقتی اندیشمندان و محققان خارجی، دائرهالمعارفی را می‌خوانند که نام رهبری نظام بر ابتدای آن نقش بسته و مباحثی را خارج از تشیع و اسلام مشاهده می‌کنند، اتقان علمی آنها برای ما کافی است که ما در چنین کشوری زندگی می‌کنیم.

وی یادآور شد: در عین اینکه نسبت به تشیع و ایران علاقه و تعصب به معنای درست کلمه «حساسیت» داریم تلاش می‌کنیم مقالاتمان عالمانه، منصفانه و درست باشد، بنابراین به همین دلیل است که ۵مجلد از این دانشنامه جهان اسلام به زبان عربی ترجمه و در جهان اسلام با استقبال روبرو شده است.

حداد عادل با اشاره به قواعد تألیف دانشنامه جهان اسلام، اظهار داشت: در واقع «دانشنامه جهان اسلام» پاسخگوی انواع نیازهای علمی محققان است و تاکنون نزدیک به ۸هزار مقاله نوشته شده که پهنه وسیعی از دانش و اطلاعات را در بر می‌گیرد.

وی با یبان اینکه این دانشنامه یک تصویر کلی بر چشم‌انداز وسیعی از جهان اسلام ارائه می‌دهد، عنوان کرد: هر یک از ما با بخشی از اسلام آشنا هستیم اما مجموع این معارف از آندولس گرفته تا اندونزی، از جنوب چین تا جنوب هند، پهنه جغرافیایی عظیمی در طول ۱۴قرن در این مجموعه به تصویر کشیده شده است و قطعاً این تصویر می‌تواند تصور ما را از اسلام و جهان اسلام تغییر دهد.

رئیس بنیاد دایرهالمعارف اسلامی گفت: دانشنامه جهان اسلام یک منبع قابل اعتماد و کاری مطلقا روشمند است که در کار ما اهمیت روش، کمتر از اهمیت دانش نیست، از این رو شاید قریب به ۱۰۰انضباط علمی در تألیف این دائره‌المعارف وجود داشته باشد که امروز خواننده می‌تواند با مشاهده جلد هجدهم به جلد اول آن رجوع کند بنابراین این دانشنامه دارای یک روش واحد، استانداردهای ثابت و منطقی است.

وی گفت: در حال حاضر دانشنامه جهان اسلام دارای ۱۶هزار صفحه در ۱۸مجلد است که فرآیند ۳۰ساله را طی کرده و این موفقیت دلالت بر نوعی ثبات و استقلال در فضای علمی کشور می‌کند، همچنین حاکی از ثبات و نظم یک مؤسسه است که زیرساخت‌های آن، رشد بسیار معناداری را از علم بیان می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به تقلید از قرآن کریم می‌توان گفت، «دایرهالمعارف جهان اسلام» ام‌الکتابی در میان سایر کتاب‌ها است.

حداد عادل خاطرنشان کرد: احتمال می‌رود این دانشنامه به ۵۰جلد برسد که حداقل ۱۵۰دایرهالمعارف تخصصی از درون این ۵۰جلد قابل استخراج و انتشار است؛ دایرهالمعارف بزرگی را به نام «شهرهای جهان اسلام» می‌توان تألیف کرد.

https://haddadadel.ir/news/468-13-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.