تاریخ انتشار: 15 اسفند 1392

عظمت زبان فارسی را می‌توان در اشعار شاعران هندی دید

دکتر غلامعلی حداد عادل در یک همایش بین المللی در هند گفت: قدرت و عظمت زبان فارسی را می‌توان در آئینه اشعار شاعران پارسی گوی هند مانند امیر خسرو دهلوی تماشا کنیم.

به گزارش ایرنا همایش بین المللی «طوطی هند امیر خسرو دهلوی پرچمدار تعامل فکری و فرهنگی بین ایران و هند» روز چهارشنبه در دانشگاه اسلامی علیگر در ایالت اوتارپرادش با سخنان دکتر حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این همایش سه روزه گروه کثیری از مقام‌های فرهنگی، نخبگان و اندیشمندان از کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان، افغانستان، بنگلادش، روسیه، هند و انگلیس حضور یافتند.

دکتر حداد عادل در سخنان خود با اشاره به هم عصر بودن چهار شاعر بزرگ قرن هفتم هجری یعنی مولانا، سعدی، عراقی و امیر خسرو دهلوی گفت: وقتی مجموع آثار این چهار شاعر بزرگ را یکجا در نظر بگیریم قرن هفتم را باید نقطه اوج زبان و ادب فارسی در تاریخ گذشته دانست.

رییس بنیاد سعدی با اشاره به تسلط حیرت انگیز امیر خسرو دهلوی به زبان فارسی و قدرت نوآوری وی در این زمینه افزود: ما امروزه می‌توانیم یک مکتب واژه سازی از آثار شاعرانی مانند بیدل و امیرخسرو استخراج کنیم.

دکتر حداد عادل با تاکید براینکه این قدرت نوآوری ناشی از عشق این شاعران به شعر فارسی بوده تصریح کرد: آن معشوق یعنی زبان فارسی شک نیست به اندازه‌ای زیبایی و کشش داشته که توانسته این عشق را در این شاعران ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه ما قدرت، اهمیت و عظمت زبان فارسی را در آئینه اشعار شاعران بزرگی مانند امیر خسرو می‌توانیم تماشا کنیم، گفت: این نشان دهند جاذبه نیرومند زبان و ادب فارسی است.

دکتر حداد عادل در ادامه ضمن مقایسه بین امیر خسرو دهلوی و سعدی شیرازی گفت: یکی از ویژگی‌های دهلوی طبع روان او بوده که مانند چشمه‌ای دائمی در حال جوشش بوده است.

وی دهلوی را یک نابغه هنرمند در عصر خود خواند و افزود: این شاعر بزرگ پارسی گوی هند یک تاریخ نگار و جامعه‌شناس نیز بوده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی امیر خسرو دهلوی را یک گنجینه برای هند‌شناسی توصیف کرد و اظهارداشت: این شاعر در ایران مظلومانه گمنام افتاده و این حق امیر خسرو دهلوی نیست.

دکتر حداد عادل در پایان سخنرانی خود که بار‌ها از سوی حاضران به خصوص نخبگان هندی مورد تشویق قرار گرفت، ابراز امید کرد با همت استادان زبان فارسی هند، رایزنی فرهنگی ایران وعلاقه مندان آثار امیر خسرو دهلوی تصحیح و چاپ مجدد شود تا در اختیار دانش پژوهان و دانشگاهیان قرار گیرد.

دراین مراسم خانم پرفسور آذرمیندخت صفوی رییس مرکز تحقیقات فارسی دانشگاه اسلامی علیگر طی سخنانی با اشاره به تاثیر عمیق آثار امیر خسرو دهلوی در زندگی مردم هند گفت: هدف از برگزاری این همایش بین المللی شناخت بیشتر آثار این شاعر بزرگ است.

وی از حضور مقامات فرهنگی و دانشگاهی ایران در این همایش قدردانی کرد.

حکیم ابوالحسن یمین الدین بن سیف الدین محمود معروف به امیر خسرو دهلوی بزرگ‌ترین و پرکار‌ترین شاعر پارسی گوی هندوستان است.

او یکی از دو شاعر مهم اوایل قرن هشتم است که سایر سخنوران پارسی گوی هند را تحت الشعاع قرار داد و در ادوار بعد هم نفوذی دامنه دار در میان شعرای ایران و هند داشت.

امیرخسرو به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی و سانسکریت چیرگی داشت و به سعدی هند معروف بود. این شاعر و عارف نامدار پارسی زبان هندوستان در سال ۶۳۲خورشیدی (۶۵۱قمری) در پتیالی هند‌ زاده شد و به سال ۶۰۳خورشیدی (۷۲۵ (قمری) در دهلی درگذشت.

https://haddadadel.ir/news/465-06-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.