تاریخ انتشار: 12 اسفند 1392

همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز دراسلام و ادیان هندی

چهارمین همایش بین المللی همزیستی مسالمت آمیز دراسلام و ادیان هندی با تمرکز بر سمبل‌های مشترک روز دوشنبه با حضور رهبران مذاهب مختلف و اندیشمندانی از ایران در دانشگاه همدرد در دهلی نو آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، درمراسم آغاز این همایش دو روزه که دانشگاه بین المللی المصطفی برگزار کننده آن است، دکتر غلامعلی حداد عادل اسلام‌شناس و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و غلامرضا انصاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند سخنرانی کردند.

جمع زیادی از روحانیون و رهبران مذهبی ادیان مختلف از جمله رهبران و بزرگان آیین هندو، سیک و جین همچنین اساتید دانشگاه و پژوهشگران دیدگاه‌های خود را در خصوص همزیستی مسالمت آمیز و وضعیت فعلی جهانی بیان کردند.

دکتر حداد عادل در سخنرانی خود با اشاره به ضرورت و اهمیت توجه به همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب، اظهار داشت: همه ادیان و مذاهب می‌توانند با تکیه بر باورهای مشترک در کنار هم زندگی دوستانه و مسالمت آمیز داشته باشند زیرا همه ما به عنوان بنده به خدای واحد باور داریم.

وی با بیان اینکه پیام همه ادیان و مذاهب صلح و توجه به انسانیت است، گفت: گرچه می‌توان نمادهای گوناگونی را درادیان و مذاهب گوناگون مانند زبان و شیوه انجام اعمال عبادی مشاهده کرد اما همه آن‌ها به دنبال یک هدف مشترک یعنی رسیدن به سعادت و صلح هستند.

دکتر حداد عادل تاکید کرد: مطالعه دقیق و شناخت و درک صحیح از معنای واقعی نماد‌ها و ویژگی‌های ادیان و مذاهب، نقش مهمی در ایجاد ارتباط و نزدیکی آن‌ها ایفا می‌کند و باید اشتراکات هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا مهدوی رییس نمایندگی دانشگاه بین المللی المصطفی نیز با تشریح اهداف و برنامه‌های برگزاری این همایش دو روزه گفت: پیام این همایش برابری انسان‌ها و تاکید بر اشتراکات میان ادیان و مذاهب است.

وی افزود: نماد‌ها و سمبل‌های مشترکی در دین اسلام با ادیان هندی وجود دارند که می‌توانند موجب نزدیکی پیروان آن‌ها شوند و اکنون در هندوستان شاهد زندگی مسالمت آمیز این ادیان و مذاهب در کنار یکدیگر هستیم.

به گزارش مسوولان برگزاری این همایش، بیش از ۱۰۰ مقاله با موضوع همزیستی مسالمت آمیز دراسلام و ادیان هندی با تمرکز بر سمبل‌های مشترک ارسال شده که ۳۰ مقاله برای ارایه برگزیده شده است. مقاله‌های برگزیده شده در یک مجلد برای مطالعه علاقه مندان و پژوهشگران، چاپ و منتشر خواهد شد.

این همایش را نمایندگی دانشگاه بین المللی المصطفی در هند هر دو سال یک بار با هدف بررسی اشتراکات و ایجاد وحدت میان ادیان برگزار می‌کند.

https://haddadadel.ir/news/464-03-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.