تاریخ انتشار: 12 آبان 1389

سه حادثه تاریخی، روز سیزده آبان را جاودانه کرد

دکتر حداد‌عادل در جمع دانشجویان دانشگاه تهران:

کشتار دانش‌آموزان، تبعید امام(ره) و تسخیر لانه‌جاسوسی به دست دانشجویان پیرو خط امام سه اتفاق مهم سیزده آبان است.

دکتر حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در مراسمی که به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: بی تردید ۱۳ آبان یکی از روزهای مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است و این روز یکی از روزهای مرتبط با دانشگاه تهران و دانشجو هم هست؛ بر این اساس طبیعی است که دانشجویان همانطور که ۱۶ آذر را نمادی از حرکت دانشجویی می‌دانند برای این روز هم اهمیت خاصی قائل باشند.

وی با بیان اینکه ۱۳ آبان به دانشجویان تعلق دارد، افزود: کمتر اتفاق می‌افتد که یک روز ظرفیت ۳ حادثه تاریخی را در یک فاصله زمانی به خود اختصاص داده باشد.
اولین مناسبتی که ۱۳ آبان را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران جاودانه و نامدار می‌کند تبعید حضرت امام راحل در سال ۱۳۴۳ است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین گفت: دومین مناسبت ۱۳ آبان، کشتار دانش‌آموزی در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ است و نیز سومین مناسبت که ۱۳ آبان را جاودانه کرده است تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۳۵۸ است.

دکتر حداد عادل در ادامه گفت: بعد از ۱۵ خرداد امام راحل دستگیر و چند ماهی زندانی شدند. بعد از آن ایشان چند ماهی آزاد ‌شدند و مدتی در تهران تحت نظر قرار ‌گرفتند و بعد از آن به قم بازگشتند.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: اوایل آبان سال ۱۳۴۳ لایحه‌ای در مجلس سنا به تصویب رسید که اجازه می‌داد در صورتی که مستشاران آمریکایی مقیم ایران جرمی مرتکب شدند از محاکمه در دادگاه‌های ایران معاف باشند که این مسئله در واقع بازگشت به کاپیتولاسیون بود.

بعد از اینکه رضاخان در ایران به قدرت رسید کاپیتولاسیون را لغو کرد که این مسئله برای وی به نوعی حیثیت به همراه داشت و طرفداران رضاخان این مسئله را ناشی از وطن خواهی وی دانستند. البته دلیل عدم مخالفت انگلیسی‌ها با این مسئله این بود که می‌خواستند حکومت رضاخان در ایران تثبیت شود.

در سال ۱۳۴۳ به طور غیر علنی کاپیتولاسیون دوباره تصویب شد و خبر این مسئله به امام (ره) رسید، امام با اینکه مدتی بود که تنها به درس و بحث مشغولیت داشتند در برابر این حادثه بی‌تاب شدند و آن سخنرانی معروف خود را ایراد کردند.
اندکی بعد از سخنرانی امام (ره) ایشان را شبانه از قم به تهران آوردند و یکسره از فرودگاه تهران ایشان را به ترکیه فرستادند و این آغاز تبعیدی بود که تا ۱۲ بهمن ۵۷ ادامه داشت.
دکتر حداد عادل در ادامه به حوادث سال ۵۷ اشاره کرد و افزود: در این سال‌ها امواج انقلاب بالا گرفت و کشور در این سال‌ها اوضاع عادی نداشت و معلوم بود که پایه‌های حکومت سلطنتی متزلزل شده است.

در روز ۱۳ آبان سال ۵۷ دانش آموزان به بهانه سالگرد تبعید امام (ره) مقابل دانشگاه تهران تجمع کردند و نیروهای رژیم نیز دانش آموزان را به گلوله بستند و خیابان انقلاب در آن روز عرصه درگیری شد و این درگیری تا شب ادامه داشت.
برای اولین بار فیلم حادثه ۱۳ آبان از تلویزیون پخش شد و در نهایت این حادثه باعث سقوط دولت شریف امامی شد و در پی آن احساسات همه مردم ایران هم برانگیخته شد.

دکتر حداد عادل کشتار دانش آموزان در روز ۱۳ آبان را جهشی برای انقلاب اسلامی دانست و افزود: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب دولت حاکم رابطه ضعیفی با آمریکا داشت و در آن روزها حتی چند بار به سمت سفارت آمریکا حمله‌هایی صورت گرفت ولی دولت مانع از اشغال سفارت می‌شد.

از اوایل مهر سال ۵۸ شاهد بودیم که تظاهراتی در تهران و برخی شهرستان‌ به طور غیر متعارف در جریان است و مخالفت‌هایی با انقلاب در این تظاهرات صورت می‌گرفت که این مسئله در آن زمان تعجب همگان را برانگیخت.
بعدها مشخص شد که سفارت آمریکا باعث به وجود آمدن این تظاهرات می‌شد. بعد از اینکه شاه اجازه ورود به آمریکا پیدا کرد دانشجویان دانشگاه تهران که به یاد ۲ حادثه قبلی در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند از دانشگاه تهران به سمت سفارت آمریکا حرکت کردند و آنجا را تسخیر کردند.

دکتر حداد عادل با اشاره به اینکه خواسته دانشجویان از آمریکا این بود که شاه را به ایران تحویل دهد، افزود: دانشجویان پیرو خط امام در مقابل آزادی گروگان‌ها تحویل شاه به ایران را می‌خواستند.

 

 

https://haddadadel.ir/news/46-03-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.