تاریخ انتشار: 6 بهمن 1392

انتشار اولین نسخه مجله ادبیات انقلاب اسلامی تا ۲۲ بهمن

غلامعلی حداد عادل در دومین دوره شب‌های شعر انقلاب از ایجاد کتاب درسی انقلاب اسلامی در گروه ادبیات فارسی و راه اندازی مجله ادبیات انقلاب و رسیدن آن به دست مخاطبان تا ۲۲ بهمن خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل در دومین دوره شب‌های شعر انقلاب که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفت: با هر تحول اجتماعی عمیق و ریشه داری تحولی در ادبیات و زبان ایجاد می‌کند و در تاریخ ایران نیز همین طور بوده است. از ظهور اسلام ادبیات با آمدن به ایران متحول شد و این تحول پس از آن به مشروطیت و انقلاب اسلامی رسید.

حداد عادل ادامه داد: من تحول در شعروادبیات فارسی را به چشم دیده‌ام و جز من افراد دیگری هستند که شاهد این تحول بودند. ۵۰ سال پیش با وجود علاقه ادبی وارد دانشگاه تهران شدم اما رشته اصلی‌ام ادبیات نبود. ما نمونه آزاد انتشارات جیبی را می‌خریدیم و در آن زمان شعر انقلاب قریب بود و حال و هوای دیگری در کشورمان بود.

حدادعادل افزود: اگر می‌خواهید بدانید شعر به برکت انقلاب چه مسیری را طی کرده است، مجله فردوسی سال‌های انقلاب را ورق بزنید. بیان و زبان آن مجله تحول بسیاری پیدا کرده است.

این استاد برجسته فرهنگی ادبیات توضیح داد: در مهرماه ۵۷ انستیتو گوته در فضای باز سیاسی انقلاب ۱۰ شب به طور مداوم شب شعر برگزار می‌کرد و من در آن شرکت می‌کردم. مجموعه آن شعرهای شاعران در کتابی چاپ شده و آخرین جلوه شعر قبل از انقلاب بود که به انقلاب وصل شده بود. امکان مقایسه شعر انقلاب آن زمان با زمان حال بعد از ۳۵ سال وجود دارد. این راه باید ادامه پیدا کند و تحول در این حوزه بسیار عمیق است و شامل ارزش‌ها و آرمان‌های ما می‌شود.

حداد عادل درباره گرایش ایرانیان نسبت به شعرفارسی عنوان کرد: شعر در ایران یک سرمایه ملی است و هر ایرانی از زمان‌های قدیم با شعر انس داشتند. ظالمان، مظلومان، حاکم و محکوم برای بیان فرهنگ شعر می‌گفتند و این ابزار کارآمد به برکت انقلاب جان گرفته است.

همچنین وی دو خبر را در زمینه انتشار شعر انقلاب داد و تشریح کرد: در فرهنگستان زبان در سال‌های اخیر موفق شدیم در کنار گروه‌های تحقیق و پژوهش، گروه ادبیات انقلاب اسلامی را تشکیل دهیم و سعی می‌کنیم این تحول را در قالب‌های دانشگاهی نشان دهیم و برای انقلاب اسلامی کتاب درسی به وجود بیاوریم. این کتاب فعلا به عنوان گام اول مرجع انقلاب است. دومین خبر آن است که مجله‌ای هم به نام ادبیات انقلاب با همین معیار‌ها به وجود آمده و امیدوارم تا ۲۲ بهمن به دست مخاطبان برسد. تلاش کردیم این مسأله را به صورت منطقی، استدلالی و درسی به وجود بیاوریم.

https://haddadadel.ir/news/445-26-2014

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.