تاریخ انتشار: 26 آذر 1392

حفظ زبان فارسی در جهان با آرزو امکان‌پذیر نیست

رییس بنیاد سعدی با بیان اینکه حفظ و گسترش زبان فارسی در دنیا با آرزو و خیال امکان‌پذیر نیست، گفت: به هر میزان که زبان فارسی در کشور‌های دنیا گسترش پیدا کند، قدرت ما بیشتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل در نشستی با کار‌شناسان بنیاد سعدی با اشاره به سفر اخیرش به کشور پاکستان جهت شرکت در اجلاس بین‌المجالس آسیایی، گزارشی از بازدید «مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان» و «دانشگاه نومل» و هم‌چنین دیدار با رییس کمیسیون آموزش عالی و استادان این مراکز ارائه کرد.

وی با اشاره به پهناور‌بودن کشور ایران در گذشته و گسترهٔ زبان فارسی در کشور‌هایی که از ایران جدا شده‌اند، گفت: زبان فارسی در کشور هند و پاکستان به دلایل سیاسی و استعمار انگلیس کنار گذاشته شده است، اما با وجود سابقهٔ ادبی در این کشور‌ها، هنوز مردم با علاقه‌ از این زبان یاد می‌کنند.

وی گفت: در همین راستا ما در صدد تشکیل شوراهای راهبردی از مطلعین و متخصصین هر کشور در بنیاد سعدی هستیم تا راهکار‌ها و برنامه‌های لازم از جمله تهیه و تدوین کتب و وسائل آموزشی مورد نیاز مراکز آموزشی و دانشگاه‌های آن‌ها و هم‌چنین اعزام استادان زبان فارسی را سامان دهد.

حداد عادل با بیان این‌که علت ترویج و ماندگاری زبان فارسی در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است، گفت: به عنوان مثال مبنای زبان فارسی در بعضی کشور‌ها، مذهبی و در بعضی اقتصادی و یا فرهنگی است، حال باید براساس مقتضیات‌‌ همان کشور برای آموزش و گسترش زبان فارسی برنامه‌ریزی و فعالیت شود و مراکز و موسسات موجود در این کشور‌ها شناسایی و از نظر امکانات لازم آموزشی تکمیل شوند.

رییس بنیاد سعدی با اشاره به بازدید از مراکز تحقیقاتی زبان فارسی ایران و پاکستان اظهار کرد: این مرکز با ۴۲ سال فعالیت، بیش از ۲۶ هزار نسخهٔ خط فارسی گردآوری کرده است؛ در واقع این مرکز که پیش از انقلاب اسلامی تاسیس شده و توانسته با تدابیر ویژه تلاش‌هایی برای نجات نسخه‌های خطی و چاپی زبان فارسی داشته باشد.

حداد عادل هم‌چنین به دیدارش از دانشگاه نومل که مخصوص زبان‌های خارجی در پاکستان است، اشاره کرد و گفت: در این دانشگاه ۲۳ زبان دنیا تدریس می‌شود و یکی از این زبان‌ها فارسی است، بر همین اساس، متقاضی اعزام استاد زبان فارسی از طرف دانشگاه‌های ایران و بنیاد سعدی بودند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنیاد سعدی به عنوان یک نهاد متولی حفظ و گسترش زبان فارسی در جهان مسوولیت سنگین و راهی دشوار و طولانی پیش‌رو دارد و ترویج زبان فارسی، یک فعالیت ملی و انقلابی است که نظام برعهده بنیاد قرار داده که تنها ایمان و عشق به این حوزه می‌تواند محرک آن باشد.

قابل ذکر است که بنیاد سعدی که با هدف انسجام بخشی به فعالیت‌های مربوط به گسترش زبان و ادب فارسی در خارج از کشور و با مصوبهٔ شورای انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، وظیفهٔ سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و ارائهٔ راهکارهای کلی مربوط به گسترش زبان فارسی در خارج از کشور را به عهده دارد.

این بنیاد در اوایل سال جاری به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور شورایی ۱۶ نفره از استادان برجسته کشور در سه رشته، زبان و ادبیات فارسی، زبان‌شناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان فعالیت خود را آغاز کرده است.

https://haddadadel.ir/news/430-17-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.