تاریخ انتشار: 2 آبان 1389

نشست خبری روز جهانی فلسفه برگزار شد

دکتر حدادعادل:

رهبر معظم انقلاب اسلامی به لزوم پرداختن به فلسفه در حوزه‌‌های علمیه تأکید دارند.

نشست خبری همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه با حضور «دکتر غلامعلی حداد عادل» رئیس همایش، «غلامرضا اعوانی» دبیر علمی همایش و «محمدحسین ایمانی خوشخو» دبیر اجرایی همایش در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد.
در ابتدای این همایش، دکتر حداد عادل به بیان توضیحاتی در مورد پیشینه برگزاری روز جهانی فلسفه توسط یونسکو پرداخت.
وی یونسکو را سازمانی فرهنگی، هنری و آموزشی که زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند؛ معرفی کرد و گفت: یونسکو از سال ۲۰۰۲ در ۲۱ نوامبر هر سال، همایش روز جهانی فلسفه را به صورت منظم در کشورهای مختلف برگزار کرده و هم اینک نوبت به ایران رسیده است.

رئیس همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه ادامه داد: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به ریاست غلامرضا اعوانی، از دو سال پیش فعالیت خود را برای برگزاری مطلوب همایش بین‌المللی فلسفه آغاز کرده است. به طور کلی هدف از این همایش، ارتقای سطح فلسفه و آشنایی با اصل فلسفه در ایران و مقایسه وضعیت فلسفه داخل با خارج و شناخت جریانات فلسفی روز دنیا و همین‌طور آشنایی فیلسوفان خارجی با وضعیت فلسفی ایران است.
وی افزود: در این همایش، دانشجویان فلسفه فرصت گفت‌وگو و آشنایی با اساتید مطرح جهان را پیدا خواهند کرد. ایران از دیرباز به تعمق و تفکر شناخته می‌شده و در دوران اسلامی، کانون تفکر عقلی در جهان اسلام بوده است. فیلسوفان بزرگ تاریخ اسلام از ایران برخاسته‌اند و چراغ فلسفه، هرگز در ایران خاموش نشده است. آموزش فلسفه در حدود ۱۲۰۰ سال پیش در ایران آغاز شده و به صورت یک سنت مستمر در ایران ادامه پیدا کرده است. امروز پیشینه فلسفه ما به صورت زنجیروار تا قرن‌های گذشته و مشخصاً تا قرن دوم هجری ادامه پیدا می‌کند. در ۱۵۰ سال پیش نیز که فلسفه غرب وارد کشور ما شد، اهمیت فلسفه و پرداختن به آن در کشور باعث شده است که هم در دانشگاه و هم در حوزه‌های علمیه، این علم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در سفر اخیر رهبر معظم انقلاب به قم نیز ایشان چندین بار نسبت به جدی گرفته شدن فلسفه در حوزه‌های علمیه تأکید کردند.
رئیس همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه با بیان اینکه قوت گرفتن فلسفه در ۳۰ سال اخیر، آمادگی برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در ایران را ایجاد کرده است، افزود: موضوع همایش امسال «فلسفه: نظر و عمل» است و یونسکو با انتخاب و تصویب این موضوع قصد دارد با استفاده از آداب فرهنگی و موازین علمی، موضوعات اجتماعی را در جامعه تزریق و پیگیری کند.
موضوع مذکور دارای ۱۳ زیرمجموعه با موضوعات «تاریخ فلسفه»، «اخلاق»، «تفاوت فرهنگ‌ها»، «فرهنگ ملل»، «دین و معنویت»، «سیاست»، «علم و فناوری»، «زندگی روزمره»، «هنر و ادبیات»، «خانواده»، «کودکان و نوجوانان»، «محیط زیست» و «فلسفه آینده» است. تاکنون تعداد قابل توجهی مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است و ده‌‌ها استاد مبرز فلسفه از ۵ قاره مختلف جهان درخواست شرکت در همایش را دارند.

دکتر حداد عادل در ادامه سخنان خود یادآور شد: یک بخش مستقل نیز در این همایش به فلسفه اسلامی اختصاص دارد. مدیریت این بخش نیز برعهده «مجمع عالی حکمت اسلامی» قم است که این مؤسسه اختصاصا به فلسفه، کلام و عرفان اسلامی می‌پردازد.
وی در مورد فعالیت‌ بخش‌های جانبی همایش روز جهانی فلسفه گفت: بخش جنبی این کنگره نیز به معرفی توانایی و ظرفیت‌های فلسفی جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد. در این بخش ۳۰ نسخه خطی کهن فلسفی به نمایش درمی‌آید. همچنین کتاب‌های ۵ سال اخیر در حوزه فلسفه نمایش داده خواهد شد. وجود ۶۰۰ پایان‌نامه دکتری، کتاب‌شناسی ۶ هزار عنوان کتاب فلسفی که ۳ هزار و ۱۰۰ اثر مربوط به چاپ اول است، کتاب‌شناسی ۱۰ هزار عنوان مقاله فلسفی و ۵ عنوان نشریه تخصصی با موضوع حکمت و فلسفه از دیگر بخش‌های جنبی این همایش خواهد بود.

در ادامه این نشست، غلامرضا اعوانی، دبیر علمی همایش روز جهانی فلسفه نیز به بیان توضیحاتی پرداخت.
وی گفت: ما از ۴ سال پیش و همزمان با روز جهانی فلسفه به معرفی یک استاد برجسته و در واقع یک فیلسوف زنده در کشور پرداخته‌ایم. در سال اول؛ محسن جهانگیری، در سال دوم؛ کریم مجتهدی و در سال سوم؛ رضا داوری به عنوان فیلسوف برجسته کشور انتخاب شدند. در سال چهارم نیز به ۵ برگزیده کشوری نشان طلایی ابن‌سینا اهدا شد. سید حسین نصر، ‌آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، آیت‌الله سیدهادی خسروشاهی، میکلوس ماروت از کشور مجارستان ـ که ۳ اثر برجسته در زمینه ابن‌سینا شناسی دارد ـ و علی‌اکبر ولایتی ـ به دلیل کارهایی که در طب سنتی انجام داده است ـ این افراد را تشکیل می‌دهند.
وی در تکمیل سخنان دکتر حداد عادل در مورد بخش جنبی همایش گفت: در بخش جنبی این همایش نیز ۳۰ سال فلسفه شس از انقلاب در ایران بررسی می‌شود، همچنین طی هماهنگی‌های صورت گرفته ۵ نشریه با تیراژ ۲۰۰ هزار نسخه که به ۵ روزنامه پرتیراژ کشور وابسته هستند، یک شماره خود را به روز جهانی فلسفه اختصاص خواهند داد.
وی در یک رشته جدید نیز به نام فلسفه اخلاق ایجاد خواهد شد و همچنین پیشنهاد کرده‌ایم که وزارت علوم در دانشگاه‌ بوعلی همدان نیز این رشته فلسفی را اضافه کند.

محمدحسین ایمانی خوشخو، دبیر اجرایی روز جهانی فلسفه نیز سومین سخنران این همایش بود.
وی گفت: این کنگره از چند منظر مهم و قابل تأمل است، حضور دانشمندان مختلف جهان یکی از این دلایل اهمیت است. بنده فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین اتفاق بین‌المللی در حوزه فکر و اندیشه در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلفی نیز با این همایش همکاری می‌کنند و بیش از ۲۰ مؤسسه علمی، پژوهشی و دانشگاهی با دبیرخانه همایش همکاری دارند. محل برگزاری این همایش نیز کتابخانه ملی است و همایش از صبح روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه آغاز خواهد شد.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: از حضرات آیات مصباح، جوادی آملی و سبحانی نیز برای حضور در این همایش دعوت به عمل آمده است که ان‌شاء‌الله در این همایش حضور خواهند یافت.

در پایان این نشست، مسئولان همایش به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفتند.
دکتر حداد عادل در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر چگونگی و کیفیت نواخته شدن زنگ مدارس کشور در روز جهانی فلسفه گفت: هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست. به احتمال زیاد این طرح تنها در دبیرستان‌ها اجرا شود، چرا که توضیح «فلسفه» برای کودکان دشوار است. ان‌شاءالله جزئیات بیشتر از طریق دبیرخانه همایش اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر میزان پراکندگی جغرافیایی اساتید فلسفه در همایش مذکور گفت: با توجه به اینکه همایش در ایران اسلامی برگزار می‌شود، سعی کرده‌ایم عده بیشتری از اساتید کشورهای اسلامی دعوت شوند و امیدواریم یکی از تفاوت‌های این همایش با همایش‌های پیشین حضور تعداد بیشتری از اساتید فلسفه جهان اسلام باشد.
وی ادامه داد: همچنین بر حضور بیشتر خانم‌ها چه به عنوان استاد و چه به عنوان دانشجو در این همایش تأکید داریم. تصمیماتی نیز اتخاذ شده است که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تحت شرایط و ضوابطی خاص متناسب با ظرفیت و امکانات در این همایش حضور یابند.

غلامرضا اعوانی نیز در پاسخ به پرسشی گفت: نشست یک روزه‌ای نیز بلافاصله پس از روز جهانی فلسفه با موضوع منطق و با نظارت استاد «ضیاء موحد» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا از «سیدحسین نصر» نیز برای حضور در همایش دعوت به عمل آمده است، یا خیر، گفت: از آقای نصر برای شرکت در همایش دعوت شده است.
دکتر حداد عادل در پاسخ به پرسش دیگری گفت: محدودیتی برای طرح مسائل و مباحث فلسفی در دانشگاه‌های کشور وجود ندارد و اگر نقدی وجود داشته باشد هم در فلسفه اسلامی و هم در فلسفه غرب قابل طرح و بررسی است.
رئیس همایش بین‌المللی روز جهانی فلسفه در پاسخ به این موضوع که برخی از معاندان قصد ایجاد اختلال در برگزاری روز جهانی فلسفه توسط ایران را دارند، گفت: برخی که با انقلاب و نظام اسلامی ایران موافق نیستند، سعی در ایجاد اختلال در برگزاری همایش را دارند مثلا ادعا کرده‌اند که امروز تعداد فیلسوفانی که در ایران زندانی هستند، بیش از اساتید فلسفه در این کشور است اما حتی نام یک فیلسوف زندانی را بیان نکرده‌اند و در واقع این افراد به دنبال عقده‌گشایی سیاسی هستند.
دکتر حداد عادل در پایان خاطرنشان کرد: روز جهانی فلسفه در ایران با نظم و شکوه خاصی برگزار خواهد شد.

https://haddadadel.ir/news/43-24-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.