تاریخ انتشار: 25 آذر 1392

فرهنگ بهترین وسیله تقویت دیپلماسی عمومی است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به جایگاه دیپلماسی عمومی در ارتباط بین کشورها و دولت‌ها در دنیای امروز گفت: فرهنگ می‌تواند بهترین وسیله برای تقویت دیپلماسی عمومی باشد که بار این مساله بر دوش رایزنان فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر و به همراه رونمایی از آثار و دستاوردهای پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صبح امروز دوشنبه، ۲۵ آذرماه با حضور محمدباقر خرمشاد، رئیس این سازمان، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و آیت‌الله اراکی، رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، طی سخنانی با بیان اینکه من خود را در جمع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیگانه نمی‌دانم، اظهار کرد: از همان روزهای اول تاسیس این سازمان افتخار عضویت در شورای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را داشته و همواره از دور و نزدیک با این جمع در ارتباط بوده‌ام.

حداد عادل تصریح کرد: زمانی که سخن از اقتدار ملی به میان می‌آید، اذهان ابتدا به یاد اقتدار نظامی می افتند، اما اگر قدری در این موضوع تعمق شود مشخص می‌شود که اقتدار در حوزه‌هایی چون مسائل اقتصادی و سیاسی نیز بروز دارد، اما در این میان و در بین این فهرست نمی توان از اهمیت اقتدار فرهنگی غافل شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه هرکدام از این حوزه‌ها که به آنها اشاره کردم، مخاطبان خود را دارند، افزود: اما در این بین مخاطبان حوزه فرهنگ عموم فرهیختگان هستند، لذا اقتدار فرهنگی در یک تعریف در دل و جان اهل ادب و هنر نمود می‌یابد و این امر بسیار وسیعی قلمداد می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت در سایر حوزه‌ها باشد.

حداد عادل در ادامه به جایگاه دیپلماسی عمومی اشاره کرده و گفت: این مولفه امروز در ارتباط بین کشورها و دولت‌ها جایگاه معتبری دارد و سرمایه و ابزار آن اقتدار فرهنگی است؛ لذا فرهنگ می‌تواند بهترین وسیله برای تقویت دیپلماسی عمومی باشد که بار این مساله بر دوش رایزنان فرهنگی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های رایزنان فرهنگی عنوان کرد: رایزنان فرهنگی باید افرادی فرهنگی و برخاسته از فرهنگ باشند؛ چراکه معرف فرهنگ کشور خود هستند و لذا باید بینش و شم فرهنگی را دارا بوده و از هنر و ذوق هنری را درک کنند؛ چراکه این امری ضروری برای آنان محسوب می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: زمانی که شما و وظایف‌تان را از نظر می‌گذرانم به یاد اوایل انقلاب و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌افتم که تمام امور کشور در آن بیان شده و پانزده یا بیست نفر به تمامی مسائل رسیدگی می‌کردند، اما الان تجربه و تخصص افزایش یافته و دیگر شرایط آن روز نیست، لذا باید با بهره‌گیری از تجربه و نرم‌افزارهای فرهنگی برای ارتباط با سایر ملل تلاش شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه فرهنگ غنی اسلامی ایرانی همچون اقیانوسی است که هرچه در رابطه با آن کار شود باز هم جا دارد. من اخیرا سفری به پاکستان جهت حضور در اجلاس مجامع آسیایی داشتم، اما ۹۰ درصد وقتم به حوزه زبان و ادبیات فارسی گذشت و طی اطلاعی که دوستان در آنجا به من دادند در ایالت لاهور پاکستان و حومه آن، ۱۸۶ هزار دانشجو، زبان فارسی را به عنوان درس اختیاری برگزیده‌اند که این امر حکایت از گسترش زبان فارسی و علاقه مردم منطقه است، این در حالی است که اوایل انقلاب، زبان فارسی از دروس مدارس پاکستان حذف و زبان عربی با پول‌های سعودی‌ها جایگزین شده بود.

https://haddadadel.ir/news/429-16-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.