تاریخ انتشار: 18 آذر 1392

مجمع مجالس آسیایی پیشگام جلوگیری از خشونت‌ها در آسیا شود

به گزارش نماینده؛ دکتر غلامعلی حداد عادل صبح امروز ضمن ایراد سخن در ششمین اجلاس مجمع مجالس آسیایی در پاکستان، اظهار داشت: مطابق اهداف تعیین شده در منشور مجمع مجالس آسیایی، این نهاد هماهنگی فعالیت های پارلمانی برای تقویت آزادی و برابری، عدالت و رفاه اجتماعی، امنیت  و ثبات، صلح و دوستی و همگرایی درآسیا را به عهده دارد. تصمیمات این مجمع که با اجماع  اعضا حاصل می آید نشان هنده گرایش ها و جهت گیری های بزرگترین نهاد  پارلمانی د رآسیاست.

وی افزود: اعضای مجالس قانون گذاری، نمایندگان مستقیم مردم هستند که با توجه به تنوع مناطق و قومیت ها و زبانها و فرهنگها انتخاب می شوند.. بر این اساس نمایندگان ارتباط گسترده  و مستمری با متن جامعه خود داشته و معرف افکار  و آرمانها و نیازهای هر ملتی هستند. پارلمان ها با توجه به این نقش مهم خود از ظرفیت بالایی بر ای بهبود روابط بین الملل و کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی و پیشبرد صلح و دوستی و تقویت مردم سالاری و عدالت در جهان برخوردارند.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به تکثر و تنوع شیوه ها ی ارتباطاتی و جدی تر شدن نقش مردم در تصمیم سازی های کلان، دیپلماسی پارلمانی نقش برجسته تری در روابط بین الملل ایفا می نمایندو اعضای محترم مجالس با بهره گیری از دیپلماسی پارلمانی، چه بسا توانسته اند مانع جنگ و خشونت شوند و دولت های خود را  از درگیر شدن در عملیات نظامی و آتش افروزی بر حذر دارند.

حداد عادل همچنین اضافه کرد: نمایندگان مجلس با آنکه نقش مهمی در عاقلانه و عادلانه کردن روابط بین‌المللی دارند اما در عمل ملاحظات خاص دولت‌ها را در اظهار نظر و ارائه طرح‌ها و پیشنهادها ندارند و این به نوبه خود آزادی عمل بیشتری برای نمایندگان فراهم می‌آورد. دیپلماسی پارلمانی می‌توانند برای دیپلماسی سنتی ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کند و وسیله بهتری برای تبادل تجربه در زمینه همکاری‌های فرهنگی و سیاسی و گفتگوهای بین ادیان و فرهنگ‌ها فراهم کند.

وی در ادامه یادآور شد: تقویت ارتباطات بین نمایندگان پارلمان‌ها در سطح آسیا شرایط مناسبی را برای درک از همدیگر فراهم می‌کند و زمینه‌ساز خلق ابتکارات جدید در مواجهه با چالش‌های جهانی و منطقه‌ای می‌شود، با توجه نقش موثر مجالس، پیشنهاد می‌کنم این جلسه ظرفیت عظیم خود را به کار گیرد تا پیشگام جلوگیری از خشونت‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای و قومی در آسیا شود و نفوذ و دخالت بیگانگان در جنگ‌افروزی و کینه‌توزی را کنترل نماید. اشغال و جنگ و تشدید خشونت‌های فرقه‌ای جز تضعیف توان فکری و فرهنگی و اقتصادی کشورها ثمر دیگری ندارد و فقط چرخه اهریمنی وابستگی و فقر و خشونت وخون‌ریزی را به گردش در می‌آورد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از بیانات خود اظهار داشت: هنر ویژه انسان نحوه پرداختن به اختلافات و تفاوت‌هاست. انسانهای شایسته نه اختلافات را نفی می‌کنند و نه آن را پایه جنگ و خشونت قرار می‌دهند. در وضعیت‌های اختلاف برانگیز است که جوهره انسانی هر کس ظهور می‌یابد. به میزانی که در شرایط اختلاف برانگیز، خرد و گذشت و تحمل بکار گرفته‌ شود، فرآیندهای تعامل سازنده و گفتگوی متمدنانه جاری می‌شود. زندگی انسان با تعارض و تزاحم و اختلاف سرشته شده است، هیچکش به تنهایی در جهان نمی‌تواند حیاتی سالم و موفق داشته باشد، خوشبختی هرکس در گرو خوشبختی دیگری است، این حوزه‌های اختلاف‌انگیز طیف گسترده‌ای از مسائل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد. نباید این نوع اختلافات را در زندگی فردی و یا جمعی، ملی و یا جهانی عمده کرد و بر طبل خشونت و نفرت کوبید.

وی خاطر نشان کرد: ضرورت حیاتی و نیاز اخلاقی بشر امروز تحمل گفتگو و همکاری است تا بتوان جامعه‌ای آزاد و عدالت بنیاد بنا کرد. کسانی که خود را برتر از دیگران می‌بینند و با اتکاء به قدرت مادی خود خود برای خویش حقانیت قائلند و می‌کوشند ارزش‌ها و روش‌های خود را به زور به دیگران تحمیل کنند، تنها خشونت و نفرت را گسترش می‌دهند و بنیاد تمدنی خود را سست می‌کنند. اعتماد متقابل وپای‌بندی به رای مردم و التزام به اخلاق و خرد و تعهد به دوستی و صلح است که زمینه گفتگو و زندگی شرافتمندانه انسان را فراهم می‌آورد.

حداد عادل اضافه کرد: بردباری دینی و پرهیز از تکفیر مسلمانان و برخورد محترمانه با اختلافات فکری نه تنها راه را بر تفرقه میان مسلمانان می‌بندد، بلکه مانع بروز و رشد رویکردهای افراطی و خشونت گرا می‌شود، قرآن کریم مسلمانان را به اصل گفتگوی منطقی و بردبارانه با دیگران دعوت کرده است تا امکان رسیدن به حقیقت میسر گردد. لذا مسلمانان باید به حل اختلافات خود از طریق گفتگوی سالم و مراعات آداب منطقی و اخلاقی گفتگو بپردازند و گام های عملی در این راه بردارند.

وی با اشاره به اینکه آسیا زادگاه ادیان بزرگ الهی و تمدن های عظیم بشری بوده گفت:  متاسفانه جریان های خشونت گرا در غرب با کینه ورزی تاریخی نسبت به اسلام همه توان فرهنگی و رسانه ای خود را برای تصویرسازی منفی علیه اسلام، القای ناکارآمدی حکومت های مردم سالار دینی، اسلام هراسی و اسلام ستیزی به کار گرفته است. وظیفه علما و اندیشمندان جهان اسلام در شرایط کنونی مقابله با این تلاش ها از طریق نمایش چهره رحمانی و واقعی اسلام و تبیین اهداف و آرمان های مردم سالاری دینی است.

حداد عادل ادامه داد: آسیا از لحاظ ساختاری و فرهنگی از موقعیت ممتاز و ویژه ای در جهان برخوردار است. این منطقه از نظر راهبردی وسیع ترین قاره و دارای حساس ترین نقاط ژئواستراتژیک در کره زمین است. اکنون بیش از دو سوم جمعیت جهان در آسیا زندگی می کنند که این خود نیروی کار بسیار ارزشمندی را برای توسعه سریع اقتصادی فراهم می آورد. آسیا از لحاظ منابع سرشار طبیعی و ذخایر عظیم انرژی در بالاترین جایگاه جهانی قرار دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان، ضمن سپاسگذاری از دبیر کل مجمع، دکتر نژادحسینیان و همکارانش عنوان کرد: ریاست ششمین دوره مجمع مجالس آسیایی توسط برادر گرامی جناب آقای سید نیر حسین بخاری ریاست محترم مجلس سنای پاکستان را تبریک گفته و موفقیت ایشان را در هدایت مدبرانه امور خواستارم. امیدوارم که در نشست امسال، پیشرفت خوبی را در مباحثات، برنامه ریزی ها و پی گیری اقدامات شاهد باشیم

https://haddadadel.ir/uncategorised/427-09-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.