تاریخ انتشار: 5 آذر 1392

روایت حداد عادل از شیوه مطالعه رهبری

دکتر حداد عادل در تازه‌ترین روایت خود از شیوه مطالعه و کتابخوانی مقام معظم رهبری می‌گوید: رهبر انقلاب یک خواننده فعال کتاب هستند،‌ ابتدا هر کتاب را ارزیابی کرده،‌ نیت و انگیزه نویسنده از نگارش کتاب را بررسی می‌کنند.

یکی از شاخصه‌های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن مرز و بوم است،‌ سرانه مطالعه امروزه به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی مطرح است و هر ملتی که سرانه مطالعه بیشتری داشته باشد از رشد بیشتری هم برخوردار است.

متأسفانه آمار و ارقام ارائه شده در مورد سرانه مطالعه ایرانیان با وجود اینکه جای بحث فراوان دارد،‌ راضی‌کننده نیست،‌ رهبر معظم انقلاب نیز بارها از این وضعیت گله و اظهار ناخشنودی داشته‌اند،‌ ایشان از مسئولان و ارگان‌های مختلف خواسته‌اند که با برنامه‌ریزی‌های شایسته، موانع و مشکلات ترویج و گسترش ‌فرهنگ مطالعه را حل و برطرف کنند تا توجه به کتاب و کتاب خوانی با وارد شدن به زندگی مردم به یک سیره و سنت رایج عمومی، همگانی و فراگیر تبدیل شود.

 اما نکته مهم در این میان تنها در تأکیدات معظم‌له نهفته نیست،‌ بلکه در کنار این تأکیدات الگوی رفتاری ایشان با کتاب است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد،‌ تا بتواند راه‌حل رفع مشکلات کتاب و کتابخوانی در کشور باشد. رهبر انقلاب بارها در سخنان خود به شیوه کتابخوانی و علاقه‌مندیشان به کتاب سخنانی را مطرح کرده‌اند‌، از مطالعه کتاب پیش از خواب که به عادت هر شبشان تبدیل شده است،‌ تا مطالعه کتاب در اتوبوس در سال‌ها پیش از انقلاب، در فاصله تهران تا مشهد از جمله خاطراتی است که ایشان درباره کتاب یاد کرده‌اند.

در این میان مسئولان مختلف نظام در سال‌های گذشته هر یک در سخنان خود اشاره‌ای به کتابخانه رهبر انقلاب و عادات کتابخوانی ایشان داشته‌اند،‌ در رأس این روایت‌ها،‌ روایت غلامعلی حداد عادل قرار دارد.

حداد عادل اخیراً‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم،‌ به عادت کتاب‌خوانی مقام معظم رهبری اشاره کرده و می‌گوید:‌ ایشان در هر موضوعی که مخاطب بحث داشته باشد،‌ کتاب‌هایی را برای ارجاع به آن‌ها معرفی می‌کنند،‌ که بسیاری از این کتاب‌ها در کتابخانه شخصی معظم‌له نیز موجود است.

وی ادامه می‌دهد:‌ یکی ازعادت‌های کتابخوانی ایشان این است که با اتمام مطالعه کتاب،‌ نظر خود را در حد یک صفحه درباره کتاب نوشته و آن را به همراه کتاب در قفسه کتابخانه قرار می‌دهند‌، به گونه‌ای که برای خواننده آگاهی از نظر ایشان درباره کتاب‌ به سرعت با خواندن آن کتاب امکان پذیر است.رهبر انقلاب یک خواننده فعال کتاب هستند،‌ مطالعه ایشان انفعالی نیست،‌ ابتدا هر کتاب را ارزیابی می‌کنند،‌ نیت و انگیزه نویسنده از نگارش کتاب،‌ ترجمه،‌ قلم و نثر کتاب و حتی ظاهر کتاب را نیز بررسی می‌کنند،‌ می‌توان گفت رهبر انقلاب با کتاب زندگی می‌کنند.

 حدادعادل هم‌چنین در جای دیگری درباره علائق کتابخوانی رهبر انقلاب گفته است:‌

 «اولین نکته این است که قلمرو علایق‌ مطالعاتی ایشان خیلی رسمی و منطبق بر حوزه‌ مطالعات متعارف روحانیان نیست. بیشتر روحانیان به اقتضای فضای حوزه و درس و بحثی که دارند، منطقه خاصی در مطالعه مورد علاقه‌شان است. هر صنف و گروه دیگر هم همین‌طور هستند؛ مهندس‌ها، پزشک‌ها و… بالاخره هر کسی یک قلمرو مشخص و مخصوصی را برای مطالعه خودش انتخاب می‌کند. البته ممکن هم هست در هر یک از این اقشار، گروهی اهل مطالعه نباشند اما اگر بخواهند مطالعه کنند، قلمرو خاصی برای آن دارند.

 آقای خامنه‌ای غیر از فقه و اصول و معارف اسلامی که در سنت تحصیلی ایشان، رسمی و درسی بوده و جزء مطالعات تحقیقی و پژوهشی ایشان به حساب می‌آید، از ابتدای زندگی میدان وسیعی را برای مطالعه پیش چشم داشته‌اند، همین قلمروهای مطالعاتی هم پیکره اصلی کتابخانه شخصی ایشان را شکل می‌دهند.از خصوصیات ایشان در کتاب‌خوانی، مداومت است. گذشته از مطالعات کاری در مورد موضوعات اساسی کشور، ایشان نوعاً شب‌ها پیش از خواب مطالعه می‌کنند؛ یک مطالعه سبک. این غیر از مطالعه سنگینی است که برای درس خارج فقه‌ یا ایراد یک سخنرانی میکنند. مطالعه آخر شب برای ایشان در واقع برای رفع خستگی و به‌عنوان تفریح ذهنی مطرح است. البته مطالعه سبک ایشان جزو مطالعات سنگین ماهاست!»

 روایت حداد عادل و سایر روایت‌های مطرح از عادات کتابخوانی رهبر انقلاب در کنار تأکیدات و اشارات ایشان به کتاب و کتابخوانی نشان می‌دهد‌، در هیچ کجای دنیا هیچ رهبر سیاسی تا این اندازه فرزانه و اهل کتاب نبوده است،‌ به جرئت می‌توان گفتف‌مطالعات رهبر انقلاب به اندازه‌ای است که در هر رشته تخصصی اگر عالمان به محضر ایشان برسند،‌ غریب نبوده و معظم‌له درباره موضوع تخصصی آن‌ها سخنانی را مطرح خواهند کرد که موجب وجد و شگفتی می‌شود،‌ این شگفتی به طور عینی پس از بازدید ایشان از نمایشگاه کتاب بیست و ششم در میان ناشرانی که با ایشان در غرفه‌هایشان دیدار داشتند،‌ مشهود بود. چرا که ناشران پس از معرفی آثارشان بازخورد مثبتی از رهبر انقلاب دریافت کرده که حکایت از اطلاعات ایشان درباره کتاب،‌ نویسنده و یا موضوع کتاب داشت.

https://haddadadel.ir/news/417-26-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.