تاریخ انتشار: 7 آبان 1392

گرمارودی احیاگر سبک خراسانی بود

حداد عادل در مراسم تجلیل از موسوی گرمارودی:

گرمارودی با خط نستعلیق شعر می‌خواند/او احیاگر سبک خراسانی بود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: موسوی‌گرمارودی شعرهایش را خوب می‌خواند و به اصطلاح آن‌ها را با خط نستعلیق می‌خواند.او سبک خراسانی را بار دیگر احیاء کرد و طنین خاص شاعرانی چون ناصرخسرو، سنایی و … را دوباره به گوش همه رساند.

مراسم تجلیل از مقام سید علی موسوی گرمارودی با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و شاعرانی چون علیرضا قزوه، محمدعلی بهمنی و … در خانه کتاب برگزار شد.

حداد عادل در این مراسم گفت: این اقدام را تحسین می‌کنم چرا که تاکنون چنین اتفاقی در جهت تجلیل از موسوی گرمارودی انجام نشده بود. این جلسه را به عنوان آغاز بزرگداشتی باشکوه‌تر و بهتر برای او تلقی می‌کنیم. من بیش از ۵۰ سال است که با موسوی گرمارودی دوست و همکار هستم. از اواخر دبیرستان آقای موسوی ۴ سال از من بزرگتر بودند و همچون معلم من بودند و از آن زمان با یکدیگر ارتباط داشتیم او هنرهای بسیاری دارد و تاثیرات بسیاری را در سال‌های متمادی گذاشته است او فضای نیروهای متدین اهل شعر و ادب را متغیر کرد.

وی تصریح کرد: او در حوزه علمیه مشهد نیز به تحصیل پرداخت و عنایت بایسته‌ای به ادبیات و زبان فارسی داشت. متاسفانه در آن زمان حوزه‌های علمیه، زبان و ادبیات را به دانشگاه‌ها واگذاشته بودند. در چنین شرایطی فضای جامعه نیز به دست شاعران شعر نو که اغلب روشنفکران و افرادی که غالبا اعتقاد خاصی نداشتند، افتاده بود. افرادی که عموماً گرایشات مارکسیستی، کمونیستی، لیبرال و غرب‌گرایانه و … داشتند. گرمارودی در آن زمان فردی بود که در فضاهای دینی، شعر نو با مضمون اسلامی و انقلابی می‌سرود. موسوی راه انقلاب را ادامه داد و در راهش کم‌نظیر بود. برای ما دعوت از او عرض اندام و ویژگی خاصی داشت چرا که او شعرش اسلامی و ارزشی بود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته مثل امروز، شاعران خوش سبک نداشتیم، گفت: گرمارودی پیش از انقلاب چند کتاب چاپ کرد و به خاطر همان‌ها نیز به زندان افتاد و شکنجه‌اش را هم کشید. او پس از انقلاب مدیریت برخی دستگاه‌ها، روزنامه‌نگاری، تحقیق و پژوهش و به گفته خود اصلی‌ترین کارش یعنی شعر گفتن را ادامه داد. زمانی هم که به زندان افتاد در حال نگارش کتابی برای موسسه راه حق بود که به دلیل نبودن او کارش را که در مورد پیامبران بود من به پایان رساندم. موسوی گرمارودی جایگاه بالایی دارد و فعالیت‌ها و دستاوردهای او در کشور تاجیکستان بسیار خوب بود.

حداد عادل با اشاره به اینکه گرمارودی کلام فاخری دارد، گفت: او سبک خراسانی را بار دیگر احیاء کرد و طنین خاص شاعرانی چون ناصرخسرو، سنایی و … را دوباره به گوش همگان رساند. البته تمامی این کارها را با توجه به زبان و مضامین امروز انجام داد. به نظر من موسوی در انواع شعر طبع‌آزمایی کرده است اما باید گفت که او شاعر قصیده است و در این جهت ممتاز است. به خاطر دارم زمانی در جلسه شعر خدمت مقام معظم رهبری بودیم که ایشان با یک صمیمیت خاصی از ترجمه صحیفه سجادیه آقای گرمارودی تعریف کردند که این نشان از نگاه دقیق و اعتقادی است که موسوی در کارهای ترجمه خود دارد. نعمت دیگری که او دارد این است که شعرهای خودش را خوب می‌خواند و به اصطلاح شعرهایش را با خط نستعلیق می‌خواند.

https://haddadadel.ir/news/407-29-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.