تاریخ انتشار: 10 مهر 1392

این آمریکاست که باید اعتماد ملت ایران را جلب کند

بیانیه فراکسیون اصولگرایان مجلس در خصوص مواضع رئیس‌جمهور در نیویورک

واشنگتن قابل اعتماد نیست/ این آمریکاست که باید اعتماد ملت ایران را جلب کند

شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، امروز با برگزاری جلسه به بحث و بررسی پیرامون سفر رئیس جمهور به سازمان ملل پرداختند.

در پایان این جلسه، فراکسیون اصولگرایان در خصوص سفر رئیس جمهور به سازمان ملل و موضع گیری‌های وی بیانیه‌ای را صادر کرد که متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم مناسب می‌داند مواضع خود را نسبت به اقدامات اخیر دستگاه دیپلماسی کشور که در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و نیز وزیر محترم امور خارجه کشورمان به نیویورک به ظهور رسیده اعلام کند.

۱- زحمات و تلاش‌های رئیس‌جمهور محترم در این سفر قابل تقدیر و مواضع ایشان در دفاع از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قابل تحسین است.

اصولی که ایشان در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سایر نطق‌ها و مذاکرات بر آن پافشردند و غنی‌سازی، آن هم در داخل خاک ایران را، حق بی‌چون و چرای ملت ایران دانستند برخاسته از اراده و استقلال طلبی مردم ما در انقلاب اسلامی است.

ما تاکید می‌کنیم که این اصول نباید تحت هیچ شرایطی و در هیچ نوع مذاکره‌ای با هیچ مقامی مخدوش شود و باید خط قرمز نظام محسوب شود.

۲- شک نیست که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و غیرانسانی دشمنان، برای کشور و مردم مشکلاتی به وجود آورده است، اما آمریکا و دیگر طرف‌های مذاکره نباید تصور کنند که علاقه طرف ایرانی به حل مسئله از طریق مذاکره، ناشی از ضعف جمهوری اسلامی ایران و حاکی از گرایش به تسلیم در برابر سلطه‌طلبی و زور‌گویی مستکبران است.

دیپلماسی ایران در این مذاکرات در عین حال که باید منطقی و متین و به تعبیر قرآن «جدال به شیوه احسن» باشد، باید مقتدرانه و از سر عزت باشد. قدرت واقعی مذاکره‌کنندگان، لطف و عنایت الهی و حمایت ملت ایران از مسئولان نظام است.

هر اندازه دولت و سایر قوا در اداره کشور و مخصوصا در مدیریت اقتصادی کشور موفق‌تر عمل کنند و بتوانند به رغم دشمنان، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را کاهش دهند، تیم مذاکره کننده کشور دست بالاتری خواهند داشت.

به همین جهت ما قویا توصیه می‌کنیم دولت علاوه بر اهتمام به حل مسئله از طریق مذاکره و دیپلماسی، از اهتمام به ساماندهی وضع اقتصادی و تحکیم پایه‌های آنچه مقام معظم رهبری از آن به عنوان «اقتصاد مقاومتی» یاد کرده‌اند، غافل نباشد، بلکه توجه به اقتصاد مقاومتی را مهم‌تر از شیوه‌های دیپلماتیک بداند.

۳- ما امیدواریم تلاش دولت محترم و مسئولان سیاست خارجی کشور با رعایت اصل «عزت، حکمت، مصلحت» برای رفع تحریم‌های دشمنان به نتیجه برسد. هرچند سابقه تاریخی رفتار خصمانه دولت آمریکا در دوران قبل از انقلاب و خصوصا در سی و چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به روشنی نشان می‌دهد که آمریکا قابل اعتماد نیست و نباید به آمریکا خوش‌بین بود.

رویکرد تازه دستگاه دیپلماسی ایران به مذاکره، آزمون حساس و تعیین‌کننده برای آمریکا محسوب می‌شود.

آیا آمریکا می‌تواند موضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را در استفاده صلح‌آمیز از غنی‌سازی هسته‌ای، که در فتوای مقام معظم رهبری به وضوح بیان شده درک کند، یا آنکه جنگ طلبان و اسلحه‌فروشان و گروه فشار صهیونیستی اجازه نمی‌دهند سیاستمداران آمریکا از فرصت پیش آمده استفاده منطقی کنند تصمیم عاقلانه بگیرند؟

اکنون جهان و به ویژه ملت ایران منتظرند تا ببینند آمریکا از این آزمون چگونه بیرون می‌آید.

ملت ایران در انتظار مشاهده تغییر در رفتار سیاسی و دولت آمریکاست، این آمریکاست که باید اعتماد ملت ایران را جلب کند.

۴- رئیس جمهور محترم در نطق خود در سازمان ملل، به درستی تاکید کردند که ایران انتظار دارد از آمریکا صدای واحد شنیده شود.

اهمیت این تاکید و ضرورت آن در همین چند روز اخیر با لحن سخنانی که از سوی مقامات آمریکا اظهار شده، به وضوح معلوم می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در ملاقات با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با لحنی متفاوت و مغایر با سخنان قبلی خود (و از جمله مغایر با سخنانی که در مکالمه تلفنی خود با جناب آقای دکتر روحانی مطرح کرده بود)، هنوز گزینه نظامی را روی میز می‌داند و خط و نشان می‌کشد.

این رفتار‌ها و گفتارهای متناقض نشان می‌دهد که تصمیمات دولت آمریکا بر مبانی منطقی و عقلانی استوار نیست و همین سستی پایه‌های تصمیم گیری است که اقتدار آمریکا را روز به روز در جهان کاهش داده و این کشور را در داخل و خارج از آمریکا با انواع گرفتاری‌ها مواجه کرده و چهره‌ای زشت از آمریکا در افکار عمومی مردم جهان ترسیم کرده است.

آمریکا نباید «نرمش قهرمانانه» دستگاه دیپلماسی ایران را مویدی برای ادامه تحریم‌ها و یا تشدید آن‌ها تلقی کند.

 چنین تصوری قطعا نادرست است و ملت ایران و رهبری نستوه این نظام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هرگز در پافشاری بر سر استقلال کشور و مواضع عزت‌طلبانه جمهوری اسلامی ایران، تسلیم مطامع سلطه‌گران نخواهند شد.

 ۵- ما اگرچه بعضی شیوه‌های مذاکره از قبیل مکالمه تلفنی یا مذاکره طولانی با وزیر امور خارجه آمریکا را در خور بررسی و قابل نقد می‌دانیم، رویکرد رئیس‌جمهور محترم و دستگاه دیپلماسی کشور را برای تبیین مواضع منطقی و به حق ملت ایران از طریق مذاکره با تقید به اصول و مبانی، در مجموع تایید می‌کنیم و امیدواریم آمریکایی‌ها و دیگر مذاکره‌کنندگان در محاسبات خود، این بار نیز مانند گذشته دچار اشتباه نشوند و در دام صهیونیست‌های جنگ‌طلب نیفتند.

در پایان تذکر این نکته را نیز لازم می‌دانیم که هیجان‌زدگی و خوش‌بینی بی‌دلیل در فرآیند مذاکرات، با واقع‌بینی مغایرت دارد و می‌تواند زمینه‌ای برای خطا در محاسبه و گرفتار شدن در دام فریب دشمنان شود.

https://haddadadel.ir/news/398-02-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.