تاریخ انتشار: 16 شهریور 1392

معرفی کتاب جدید دکتر غلامعلی حدّاد عادل

کتاب «مقالاتِ کانتی»

مقالات کانتی

(مشاهدۀ شناسنامه کتاب)

ایمانوئل کانت (۱۷۲۴-۱۸۰۴م)، فیلسوف بزرگ آلمانی، دست کم از قرن ۱۳ق در ایران شناخته شده است و اغلب آثار او به فارسی ترجمه شده‌اند. اما تحقیق و تألیف درباره او به زبان فارسی، در هیئت کتاب، چندان فراوان نیست.

کتاب «مقالات کانتی» تألیف دکتر غلامعلی حدّاد عادل جدید‌ترین تألیف درباره کانت به زبان فارسی است و مجموعه‌ای از چهارده مقاله به‌قرار زیر است:

شرح حال کانت؛ نظریه معرفت در فلسفه کانت؛ علل گرایش به مطالعات کانتی در ایران امروز؛ نظریه شناسایی در فلسفه کانت؛ نظر کانت درباره مابعدالطّبیعه؛ شاکله‌سازی در فلسفه کانت؛ بحثی درباب عقل در فلسفه کانت؛ آیا معرفت‌شناسی بدون هستی‌شناسی ممکن است؟؛ توضیحی درباب اختیار در فلسفه کانت؛ زمان در فلسفه کانت بازیگر نقش وجود؛ آن دوازده سال سکوت؛ تأثیر کانت بر تفکّر دینی مغرب‌زمین؛ فلسفه کانت، دستمایه‌ای برای فلسفه تطبیقی؛ انقلاب کوپرنیکی کانت و آثار فرهنگی آن.

مؤلف در این کتاب کوشیده است که حاصل چهار دهه کار فلسفی خود را درباره کانت (تحقیق در فلسفه او، ترجمه اثری از او و اثری درباره او، و تدریس فلسفه کانت در دانشگاه) در قالب مقالات تحقیقی در دسترس دانشجویان و علاقه‌مندان فلسفه، به‌ویژه کانت‌پژوهان، قرار دهد. مقالات کتاب، بالطبع، عموماً، صبغه تعلیمی دارند و میدان موضوعات آن‌ها، عمدتاً، به مباحث کانت در «حسّیات استعلایی» و «تحلیل استعلایی» در کتاب نقد عقل محض محدود است. کتاب، از حیث رسایی بیان و پاکیزگی زبان، نمونه تمام‌عیار نثر فلسفی فارسی است و‌‌ همان زبانی است که نزد استادان سنّت فلسفی دانشگاهی ایران مرسوم بوده است.

«مقالات کانتی» را انتشارات هرمس در سال ۱۳۹۲ چاپ و منتشر کرده است.

معرفی از ایرج فرجی

https://haddadadel.ir/news/388-07-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.