تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1392

اداره کشور نیاز به شر و شور ندارد/خروجی ائتلاف پیشرفت یک نفر است

عضو ائتلاف پیشرفت با تاکید بر اینکه اداره کشور نیازی به شر و شور ندارد، گفت: باید در برابر دشمن خارجی شر و شور داشته باشید نه در برابر خودمان. نوع مدیریت بنده در مجلس هفتم هم معلوم است و تنها دوره‌ای که در مجلس زد و خورد نشد، دوره هفتم بود.

دکتر غلامعلی حداد عادل عضو ائتلاف پیشرفت بعد از ظهر یکشنبه در دانشگاه علم و صنعت با حضور در جمع دانشجویان اظهار داشت: انتقال نرم قدرت از موهبت‌های انقلاب اسلامی است و در واقع این جابجایی قدرت بر روی ریل قانون، اراده ملت و به صورت طبیعی انجام می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی در رابطه با مسئله تحریم‌ها و اینکه شما چگونه با این مسئله برخورد می‌کنید، گفت: در این زمینه حفظ استقلال بسیار اهمیت دارد و نظر رهبری این است که باید آمریکا و غرب بپذیرند این کشور تابع آن‌ها نیست و آن‌ها نیستند که تصمیم می‌گیرند ما از انرژی هسته‌ای استفاده کنیم یا نه چرا که اگر در یک موضوع عقب نشینی کنیم، این عقب نشینی آخرین عقب نشینی نخواهد بود.

دکتر حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما تاکنون چه کارهای اجرایی را انجام داده‌اید، افزود: بنده قبل از انقلاب و تا پیروزی آن در دانشگاه تدریس می‌کردم و در واقع تدریس را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرده‌ام.

وی افزود: در دانشگاه صنعتی شریف ۷ سال قبل از انقلاب مرکز تعلیمات عمومی را اداره می‌کردم. با پیروزی انقلاب اسلامی شهید مطهری به من گفت که به صدا و سیما بروم و در هفته اول انقلاب در آنجا مستقر شدم.

دکتر حداد عادل ادامه داد: ‌ در اوایل سال ۵۷ در شورای انقلاب مطرح شد که معاون وزارت ارشاد شوم و در واقع از همانجا کار خود را در انقلاب در سطح معاون وزیر شروع کردم؛ همچنین از دی ماه ۵۷ عضو مرکزی حزب جمهوری اسلامی بودم.

عضو ائتلاف پیشرفت همچنین گفت: بنده معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش بودم و ۱۱ سال در این سمت فعالیت کردم که در واقع بیشترین کارم برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و تألیف کتب درسی بود.

وی با تاکید بر اینکه بعد از خرداد ۷۶ احساس کردم قدری بیشتر باید وارد عرصه کارهای سیاسی‌تر شوم، گفت: در انتخابات سال ۷۸ داوطلب ورود مجلس ششم بودم و مجلس هفتم را اداره کردم و اکنون نیز در مجلس نهم هستم.

دکتر حداد عادل در ادامه سخنان خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شما راجع به مسئله هسته‌ای چیست، تصریح کرد: در این زمینه رعایت استقلال کشور از هر مسئله‌ای مهم‌تر است و باید دانست اساس ایستادگی رهبر معظم انقلاب در مسئله تحریم، حفظ استقلال است.

عضو ائتلاف پیشرفت افزود: نظر رهبری این است که باید آمریکا و غرب بپذیرند این کشور تابع آن‌ها نیست و آن‌ها نیستند که تصمیم بگیرند ما از انرژی هسته‌ای استفاده کنیم یا نه؛ چراکه اگر در یک موضوع سستی نشان دهیم، این عقب‌نشینی آخرین عقب‌نشینی نیست و در واقع مسئله هسته‌ای یک بهانه است.

دکتر حداد عادل اضافه کرد: کشور باید بر طبق قانون اداره شود و سیاست‌های کلی نظام را طبق قانون اساسی رهبری مشخص می‌کند؛ مسئله رابطه ما با آمریکا مسئله‌ای بوده که از اول انقلاب تا کنون چه در زمان امام و چه در زمان مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب سخنان این دو بزرگوار بوده است و این مسئله نیز مهم‌ترین موضوع سیاست خارجی ماست چرا که ما کشور را از دست آمریکا درآورده‌ایم و آن‌ها نیز از ابتدا کودتا می‌کردند و بعد جنگ به راه انداختند و یک لحظه آمریکا از براندازی غافل نشده است.

عضو ائتلاف پیشرفت ادامه داد: این موضوع که دارای این درجه اهمیت است باید تصمیم‌گیرنده‌اش نیز بالا‌ترین شخص کشور باشد و این یک امر طبیعی است، یک نکته باید توسط هرکس که رئیس‌جمهور می‌شود رعایت شود و آن مسئله استقلال است؛ آنچه در نظر رهبری مهم است بیشتر از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حفظ استقلال است و نظر رهبری این است که این کشور دیگر تابع آن‌ها نیست.

دکتر حداد عادل با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها می‌خواهند این مسئله را مانند مسئله عراق عنوان کنند که سلاح شیمیایی در سوریه استفاده می‌شود و در واقع مقدمه‌چینی برای لشگرکشی به این کشور است و در واقع هرکس از آن‌ها در این زمینه سوال می‌پرسد جواب نمی‌دهند؛ از این دو مسئله هسته‌ای نیز یک بهانه است و روزی که مسئله هسته‌ای مطرح نبود موضوع دیگری را مطرح می‌کردند.

وی اضافه کرد: در ابتدای انقلاب نیز ما کاری نکرده بودیم فقط ملت می‌گفت ما این حکومت را نمی‌خواهیم اما در‌‌ همان هفته‌های اول آمریکایی‌ها ۵میلیارد پول ایران را مسدود کردند، آن روز به چه دلیلی این کار را انجام دادند؟ از این رو مسئله استقلال است و این ملت پای استقلال خود ایستاده است.

رئیس مجلس هفتم با توجه به این موارد و اینکه مسئله هسته‌ای بهانه است بنده گوش به فرمان رهبری هستم چه رئیس‌جمهور باشم و چه نباشم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه شما فرد آرامی هستید و در مجلس هم شر و شور نیستید، آیا در حال حاضر جامعه ما چنین ویژگی‌ای را می‌طلبد، گفت: اداره کشور نیازی به شر و شور ندارد و در برابر دشمن خارجی باید شر و شور داشته باشید نه در برابر خودمان. نوع مدیریت بنده در مجلس هفتم معلوم است و تنها دوره‌ای که در مجلس زد و خورد نشده دوره هفتم بوده است و بنده اگر بخواهم کشور را نیز اداره کنم برای حوزه کاری خود بیشتر از هر چیز فکر قائلم؛ در کشور اگر ما فکر کنیم بسیاری از دعوا‌ها اصلاً ایجاد نمی‌شود و بنده در حال حاضر رئیس فراکسیون اصولگرایان هستم و این فراکسیون بیش از ۱۰۰ نماینده و عضو دارد و در تمام بیانیه‌هایی که از سوی فراکسیون اصولگرایان صادر شده و در پرونده‌ای در مجلس وجود دارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا ائتلاف کردید و همچنین مسائلی درباره هولوکاست و نفی آن، اظهار داشت: ما به عنوان کسی که خود را اصولگرا نامیده‌ایم خواهان پیروزی اصولگرایان در انتخابات هستیم کما اینکه آن‌ها که خود را اصلاح‌طلب نامیده‌اند نیز خواهان پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات هستند و از چند ماه پیش ما معتقد بودیم کسانی که رأی دارند و کسانی که در واقع به بنده پیشنهاد شرکت دادند رأیم را در انتخابات مجلس برآورد کردم یا اینکه آقای ولایتی به دلیل اینکه در وزارت خارجه بودند و یا آقای قالیباف که در شهرداری هستند و در واقع خیابانی است که به پاستور منتهی می‌شود و همانطور که آقای احمدی‌نژاد قبلاً شهردار بودند و یا اردوغان که قبلاً شهردار استانبول بوده و بعد رئیس‌جمهور شده این ائتلاف تشکیل شد.

وی افزود: ما سه نفر دور یکدیگر جمع شدیم و گفتیم اگر هر سه شرکت کنیم ممکن است هیچکس رأی نیاورد و نه تنها هیچ یک پیروز نشویم بلکه اصولگرایی پیروز نشود؛ اگر ما با احزاب و گروه‌های اصولگرا وحدت کنیم رسیدن به وحدت و توافق بعید است و این تجربه‌ای بود که بنده و آقای ولایتی در انتخابات مجلس نهم داشتیم.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه چون ما آن راه را بسیار سخت می‌دانستیم بر این باور بودیم که سه نفری راحت‌تر می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم و این قرار را بگذاریم که دو نفر از ما کنار برود، افزود: این ائتلاف با این نیت تشکیل شده و تا همین ساعت نیز با این نیت پابرجاست و انشالله تا انتخابات نیز یک نفر از این سه نفر معرفی می‌شود؛ اینکه سازوکار چه باشد باید گفت یک طرف قضیه کسی است که به صحنه می‌آید و یک طرف دیگر هم رأی مردم است. اگر ما خود به یکدیگر نمره دادیم کسی که نمره‌اش کمتر است اما رأیش بیشتر بود او رئیس‌جمهور است، یعنی در انتخابات یک توازن بهینه بین صلاحیت و مقبولیت را باید در نظر گرفت و اینگونه نیست که هر یک از این دو به تنهایی کافی باشد.

دکتر حداد عادل در ادامه افزود: هنوز ما یک نظرسنجی که خودمان سفارش داده باشیم انجام نداده‌ایم و در هفته‌های آینده که شور انتخاباتی بیشتر می‌شود، در زمان مناسب و بر اساس عوامل متعدد که یکی از آن‌ها نظرسنجی است، خروجی ائتلاف مشخص می‌شود.

وی در ادامه در خصوص گرانی و معیشت و مسائل اقتصادی اظهار داشت: تا روزی که ما خواهان استقلال باشیم در فشار دشمن هستیم و باید تحمل کنیم؛ هر چیزی یک بهایی دارد و تا بهای آن را نپردازیم آن را به ما نمی‌دهند؛ استقلال یک بهایی دارد و بهای آن این است که فشار اقتصادی را تحمل کنیم. اگر بخواهیم شبیه قطر و برخی کشورهای دیگر باشیم باید همچون امیر قطر که در کنار اوباما می‌نشیند و دستور می‌گیرد که نفت و گاز را چگونه صرف حمایت از اسرائیل کند باشیم.

رئیس مجلس هفتم گفت: اما اگر ما استقلال می‌خواهیم تحریم بانکی و بسیاری از مسائل دیگری را نیز به همراه دارد. از این رو کسی نباید بگوید اگر رئیس‌جمهور شدم همه مشکلات اقتصادی را حل می‌کنم؛ اقتصاد یک علم بسیار پیچیده است و به نظر من دانشی پیچیده‌تر از اقتصاد شاید وجود نداشته باشد؛ اگر نقدینگی زیاد شود تورم زیاد می‌شود و عرضه و تقاضا قانون خود را دارد و بانکداری باید به شیوه خود اجرا شود از این رو ما باید در اداره کشور به علم اقتصاد به نظر متخصصان این علم که به پاکی آن‌ها اطمینان داریم اعتنا کنیم.

دکتر حداد عادل افزود: بنده معتقدم رئیس‌جمهور خوب کسی نیست که تا از وی سؤالی بپرسند به سرعت نظر خود را بدهد؛ کشور باید دارای یک تیم اقتصادی با تجربه، مؤمن، انقلابی و بی‌غرض باشد و دوم اینکه سبک زندگی ما باید عوض شود.

دکتر حداد عادل‌ مصرف‌گرایی را دارای منافات با سبک زندگی اسلامی دانست و اظهار داشت: ‌ یکی از فواید سبک زندگی که مقام معظم رهبری آن را مطرح فرمودند این است که ما خود را از دایره‌ تعریف شده غربی خارج کنیم چرا که در غیر این صورت نمی‌توان مقاومت اقتصادی کرد و بدون مقاومت اقتصادی، اقتصاد مقاومتی بی‌معناست.

وی در خصوص بحث تحریم‌ها اضافه کرد: تلاش‌های زیادی در واقع صورت می‌گیرد که در همین دولت نیز وجود دارد تا کشور با بحران مواجه نشود. هرچند ممکن است در جاهایی اشتباه صورت گیرد یا سوءمدیریت به وجود آید.

دکتر حداد عادل در پاسخ به سؤالی درباره اظهارنظر قالیباف راجع به هولوکاست گفت: بنده نشنیده‌ام که قالیباف چه گفته اما بنده موافق این معنا نبودم که احمدی‌نژاد اصل هولوکاست را انکار کند. چرا که این مسئله بهانه‌ای به دست صهیونیست‌ها داد تا یک جنجال جهانی علیه کشور و انقلاب ما ساماندهی کند و ضرورتی نداشت ما برای مقابله با اسرائیل و دفاع از حقوق فلسطینیان بگوییم اصلاً هولوکاستی وجود نداشته است.

رئیس مجلس هفتم ادامه داد: در این قضیه صهیونیست‌ها دروغ‌های بسیاری گفتند اما ما از انکار هولوکاست سودی نبرده‌ایم؛ هرچند برخی از سؤالاتی که آقای احمدی‌نژاد مطرح کرد درست بود و از آن سود بردیم و به نفع فلسطینیان شد.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی در خصوص ائتلاف پیشرفت و مواضعی که در خصوص اعضای آن وجود دارد و اینکه گفته می‌شد که شما تمایل به جبهه پایداری نیز داشته‌اید اما الآن این جبهه مخالف ائتلاف پیشرفت است، گفت: بنده اینجا نیامده‌ام که از مواضع آقای قالیباف دفاع کنم البته مخالف وی هم نیستم و بهتر این است که از وی دعوت کرده و سؤالات خود را بپرسید.

دکتر حداد عادل گفت: قالیباف گفته است که چند ماه پیش در یک همایش بین‌المللی راجع به تکنولوژی و شهرسازی و شهرداری مطرح کرده بنده استفاده از تکنولوژی و تکنیک را برای ساختن و اداره شهر مهم می‌دانم و اگر تکنوکراسی این است موافقم؛ از این رو وی می‌گوید که چنین بیانی را اتخاذ کرده اما عده‌ای دیگر بحث تکنوکراسی را مطرح می‌کنند.

دکتر حداد عادل همچنین در خصوص جبهه پایداری افزود: ما جبهه پایداری را از دوستان خود می‌دانیم و بنده در انتخابات مجلس هم در اول فهرست جبهه پایداری و هم اول فهرست جبهه متحد بودم اما مسئله ما این است که چند گروه خوب و یک تعداد آدم خوب هرکس سمت یک نامزد برود همه شکست می‌خوریم و منطق ما این بوده وگرنه ما نیامدیم که مخالفتی کنیم.

عضو ائتلاف پیشرفت در خصوص نامه‌نگاری وی با سروش و همچنین در خصوص این مسئله که مردم دوست دارند بدانند مسئولانشان چگونه زندگی می‌کنند، اظهار داشت: بنده در ۱۳۷۵ یک کتاب در رشته خودم ترجمه کردم با عنوان معرفت در فلسفه کانت. در بین کتاب‌هایی که در دسترس داشتم این کتاب را از بقیه مناسب‌تر یافتم.

وی افزود: دانشجویی در دوره فوق‌لیسانس گفت، می‌توان به عنوان رساله آن را ترجمه کنم؟ و بنده نیز که دوستی قدیمی با خانواده وی داشتم پذیرفتم و آن را به عنوان استاد راهنما نیز ویرایش کردم اما دیگر خبری از چاپ آن نشد که بعد از هفت سال بنده کار ترجمه آن را خود شروع کردم و به همراه یکی از دانشجویانم آن کتاب چاپ شد و بعد از چند ماه متوجه شدم که آن دانشجو نیز کتاب را چاپ کرده است؛ اگر واقعاً می‌دانستم وی می‌خواهد آن را چاپ کند دیگر خود این کار را انجام نمی‌دادم از این رو این دو ترجمه وجود دارد.

دکتر حداد عادل تصریح کرد: در حال حاضر نیز ترجمه این دو کتاب وجود دارد و حدود ۵ سال پیش سروش در مصاحبه با روزنامه اعتماد در این زمینه اتهاماتی را وارد کرد و در آبان ماه ۹۱ سروش دعوایی را با دکتر داوری شکل داده بود و از روی بغض و عداوت در پاورقی آن گفت که یکی از جرم‌های داوری این است که استاد حداد و لاریجانی بوده است.

رئیس مجلس هفتم یادآور شد: بنده متوجه شدم که سروش می‌خواهد به اصل نظام ضربه وارد کند با این نیت مطلبی را با عنوان پاسخی به تهمت‌ها پاسخ وی را دادم و سروش هم دوباره به آن جواب داده است.

وی یادآور شد: کسی نمی‌تواند تصور کند که یک کتاب ساده را بنده از روی دانشجوی خود نوشته باشم؛ سروش در جواب خود گفته است که حقی جرأت نکرده صحبت کند. چون در ایران بحث ارعاب و فشار وجود دارد که در جواب باید گفت کتاب‌ها که وجود دارد و چطور یک دانشجو الآن می‌تواند چنین بحث‌هایی را مطرح کند، آیا حقی نمی‌تواند این موضوع خود را بیان کند؟

دکتر حداد عادل همچنین درباره نعمت‌هایی که در خصوص ارتباطات وی با دفتر فرح مطرح می‌شود، گفت: این‌ها همه تهمت‌هایی است که سروش می‌زند و بنده هیچ ارتباطی قبل از انقلاب با فرح و دفتر فرح نداشتم بلکه سروش این مطالب را برای مقاصد سیاسی خود عنوان می‌کند و من به وی گفتم اگر مرد هستی یک دلیل بیاور که در فلان جا بوده‌ای.

عضو ائتلاف پیشرفت گفت: مگر می‌شود بنده چنین سابقه‌ای داشته باشم و در بهبوحه انقلاب و دیماه ۵۷ عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی باشم بعد وی چنین تهمت‌هایی را به بنده بزند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود آقای احمدی‌نژاد بگم‌بگم‌هایی را دارد و آماده کرده است، اظهار داشت: این بگم‌بگم‌ها چیز خوبی نداشت و ما نیز خیری از این مسئله ندیدیم و الآن نیز اگر کسی سند و مدرکی دال بر انحراف کسی دارد از طریق منطقی مطرح و پیگیری کند و مردم نیز متوجه بشوند.

دکتر حداد عادل در خصوص تحصیل یکی از فرزندانش در آمریکا گفت: فرزند بنده هیچ‌وقت در آمریکا درس نخوانده است؛ بنده یک پسر دارم که در رشته علوم سیاسی دانشگاه امام صادق درس خوانده و در کارهای رسانه‌ای فعالیت دارد و سه دختر دارم که دختر بزرگم PHD فناوری نانو دارد و ۳ سال در آمریکا زندگی کرده اما در این ۳ سال درس نخوانده است؛ همسرش برای یک دوره تحقیقاتی به آمریکا رفته بود و اکنون به ایران آمده‌اند و در اینجا زندگی می‌کنند.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه شما برای حل مشکلات فرهنگی از جمله حجاب و تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها چیست، نیز یادآور شد: مسائل فرهنگی پیچیده‌تر و علاج آن بیشتر از مسائل اقتصادی به زمان نیاز دارد؛ مسئله حجاب به اعتقاد بازمی‌گردد و اعتقاد نیز از دین سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین باید در دراز مدت با کار فرهنگی نسلی را پرورش داد که به حجاب اعتقاد داشته باشد و آن زمان دیگر نیازی به گشت ارشاد و امثالهم نیست؛ از این رو معتقدم کسانی که می‌خواهند جامعه را به بی‌حجابی برگردانند، نباید در جامعه احساس امنیت کنند.

وی درباره تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها نیز تصریح‌کرد: از نظر من منظره عمومی دانشگاه‌ها در کشور منظره متینی است و این گونه نیست که محیط آلوده باشد؛ اما اگر تعداد دانشجویان دختر و پسر در یک درس به حدی بود که بتوان کلاس جدا تشکیل داد، نه تنها ضرری ندارد، بلکه نفع هم دارد.

دکتر حداد عادل درباره ائتلاف پیشرفت اظهارداشت: ‌ چه ائتلاف باشد و چه نباشد، تعدد کاندیداهای اصولگرا ممکن است به شکست آن‌ها منجر شود؛ درباره رئیس‌جمهور آینده نیز باید گفت که مجموعه‌ای از مقبولیت و صلاحیت را دارا باشد و اگر ما به رای مردم اهمیت می‌دهیم، بر اساس این واقعیت است که این موضوع به رای مردم ارتباط دارد.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: اینکه از قول من گفتند ائتلاف پیشرفت قبل از ثبت‌نام، کاندیدای نهایی را اعلام می‌کند، چنین چیزی نیست و تاکنون بنا بوده هر ۳ نفر ثبت‌نام کنیم و وقت هم مانده است.

 

https://haddadadel.ir/news/351-29-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.