تاریخ انتشار: 21 بهمن 1391

بی‌اعتمادی آفت وحدت است

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب، آفت وحدت را بی‌اعتمادی دانست و گفت: اعتماد متقابل بستر وحدت است، هر نوع تفاهمی در بستر اعتماد شکل می‌گیرد و یکی از مؤلفه‌های وحدت، در عمل نشان دادن اتحاد و از خود گذشتن است.

دکتر غلامعلی حداد عادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و نماینده مردم تهران در مجلس پنجشنبه شب در برنامه «دیروز امروز فردا» در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب به این موضوع اشاره داشتند که «صرف اینکه کسی بگوید ما طرفدار وحدت هستیم کفایت نمی‌کند بلکه وحدت به یک سری مولفه‌ها و شاخص‌ها نیاز دارد» به نظر شما این شاخصه‌ها و مولفه‌ها چیست، اظهار داشت: قبل از اینکه راجع به مولفه‌های وحدت صحبت کنیم جا دارد در این ایام دهه فجر از امام راحل و شهدای انقلاب یاد کنیم.

مشاور عالی مقام معظم رهبری بر همین اساس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره روزهای اول انقلاب، تصریح‌کرد: روزی که امام (ره) به میهن بازگشت و ایران یکپارچه یک آغوش شد تا از رهبر خود استقبال کند؛ ده روزی که با بیم و امید می‌گذشت و هیچ‌کس نمی‌دانست چه خواهد شد اما اینجامعه و این کشور یک سره در جوشش و خروش بود.

*نقش مهم انقلاب اسلامی در حوادث جهان/۳ عامل مهم در پیروزی انقلاب اسلامی

وی در عین حال به درگیری‌های منتهی به ۲۲ بهمن و آن همه شهید اشاره کرد که در ‌‌نهایت این انقلاب به پیروزی رسید و افزود: روزهایی که بعید است در زندگی خودمان ببینیم؛ روزهایی که تاریخ این کشور و دنیای اسلام رقم خورد.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه امروز اگر پس از ۳۴ سال بگوییم تاریخ جهان رقم خورد گزاف نگفته‌ایم، اظهارداشت: هر کسی که حوادث بعد از ۳۴ سال پس از پیروزی انقلاب را در دنیا بررسی کند خواهد دید که بسیاری از مسائل مستقیم و غیر مستقیم به انقلاب اسلامی ایران مربوط می‌شود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه ۳ عامل انقلاب ما را به پیروزی رساند، اظهار داشت: ایمان به خداوند، رهبری امام (ره) و وحدت مردم این سه عامل هستند که در واقع سه جلوه از یک حقیقت به شمار می‌روند.

وی بر همین اساس اصل را ایمان بر خداوند دانست و یادآور شد: امام (ره) به عنوان یک بنده و مرد خوب خدا، احساس تکلیف کرد و با تقوا و توکل قدم به میدان نهاد و مردم هم به اعتبار ایمانی که داشتند از امام اطاعت کردند و وحدت یافتند.

دکتر حداد عادل اضافه کرد: بنده همیشه این تمثیل را به کار می‌برم که انقلاب اسلامی شبیه یک درخت است که ایمان به خداوند ریشه آن، رهبری تنه آن و مردم شاخ و برگ پرطراوتی هستند که به این درخت شکوه و عظمت داده و سایه و ثمر می‌دهند و هیبت این درخت را از دور تامین می‌کنند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری اضافه‌کرد: انقلاب ما چنین انقلابی بود اما در پاسخ به این سوال که مولفه‌های وحدت چیست باید گفت: همه در مقام حرف طرفدار وحدت هستند و هیچ کس پیدا نمی‌شود که مثلا در یک برنامه تلویزیونی شرکت کند یاد در یک روزنامه مقاله بنویسد مبنی بر اینکه من طرفدار تفرقه هستم از این رو همه از وحدت صحبت می‌کنند.

وی یادآور شد: برخی تأکید دارند که وحدت امر خوبی ا‌ست به شرطی که همه با من وحدت کنند، یعنی همه آن چیزی که من می‌گویم بگویند نه اینکه قدری من کوتاه بیایم تا قدری هم طرف مقابل کوتاه بیاید.

*مؤلفه‌های وحدت چیست

دکتر حدادعادل با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز بار‌ها فرموده‌اند که منظورم از اینکه می‌گویم با هم وحدت داشته باشید این است که یک قدم شما جلو بروید و یک قدم هم طرف مقابل شما جلو بیاید تا به یکدیگر نزدیک شوید وگرنه اگر هر کسی بخواهد بر سر موضعی که ایستاده اصرار کند و انعطافی نشان ندهد و تنها بگوید وحدت خوب است و اقدام عملی برای وحدت نکند به وحدت نمی‌رسیم.

مشاور عالی مقام معظم رهبری بر همین اساس یکی از مولفه‌های وحدت را در عمل نشان دادن و از خود گذشتن دانست و گفت: این‌‌ همان فرمایش امام راحل است که خطاب به برخی که وحدت را رعایت نمی‌کردند فرمودند اگر همه انبیا الهی در یک اتاق جمع شوند با یکدیگر اختلاف نمی‌کنند چرا که تقوا دارند؛ در قرآن کریم نیز آنجایی که امر به وحدت شده خداوند ۲ بار تاکید بر تقوا می‌کند؛ خداوند اول دعوت به تقوا سپس دعوت به وحدت می‌کند؛ برای موفق بودن در میدان وحدت باید از هوای نفس خالی بود.

دکتر حداد عادل در پاسخ به این سوال که وحدت به معنای نداشتن اختلاف نظر نیست به نظر شما حدود اختلاف نظر و مرز آن با درگیری‌ها و گریبان گیری‌ها کجاست؟ اظهار داشت: تکیه‌گاه‌های داریم که می‌تواند ما را با وجود اختلاف‌نظری که داریم به وحدت برساند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اختلاف نظر طبیعی‌ است، یادآور شد: ممکن است مجلس در یک قضیه‌ای نگران یک جنبه باشد و دولت نگران جنبه دیگری و دو نوع برداشت داشته باشند؛ از این رو اولا باید با یکدیگر گفتگو کنند و اینکه به یکدیگر اعتماد داشته باشند.

*آفت وحدت بی‌اعتمادی است

وی بر همین اساس آفت وحدت را بی‌اعتمادی دانست و افزود: اعتماد متقابل بستر وحدت است، هر نوع تفاهمی در بستر اعتماد شکل می‌گیرد؛ اگر اعتماد باشد به صحبت یکدیگر گوش می‌دهیم با این نیت که آن بخشی از حقیقت که در صحبت دیگری‌ است معلوم شود و اگر اشتباهی هم باشد با منطق و استدلال، اگر هوای نفس اجاره دهد برطرف شود.

دکتر حداد عادل با تاکید بر اینکه در درجه اول با تفاهم، گفت‌وگو، منطق، علم، بحث‌های کار‌شناسی و استدلال می‌توان به نتیجه مثبت رسید، تصریح کرد: این راه عقلایی ا‌ست، همچنین ما قانون داریم؛ در درجه اول قانون اساسی و بعد قوانین مصوب مجلس، وقتی قانون اساسی حدود و ثغور وظایف قوا و مسئولان را معین می‌کند هر کسی باید بداند مرز کارش تا کجاست، مرز کار وی از کجا شروع شده و به کجا ختم می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه از همه این موارد بالا‌تر «ولایت فقیه» است، تصریح‌کرد: ما ولایت فقیه و رهبری داریم که حامل وحدت بسیار نیرومندی در جامعه است، کلام او فصل‌الخطاب و سخن او سخن ملت است.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه وقتی مشکلی پیش می‌آید و پس از طی مراحل دیگر هنوز اختلاف نظر برطرف نشده این اختلاف نظر را نزد رهبری می‌بریم، افزود: بر اساس موازین اسلامی نظر او را رعایت می‌کنیم؛ قرآن کریم می‌فرماید «از خدا پیغمبر و اولیای امور اطاعت کنید و اگر در یک موضوعی دچار اختلاف نظر و کشمکش شدید آن را بر اساس قول خدا و پیغمبر حل کنید، اگر به خداوند و قیامت ایمان دارید» و این درسی ا‌ست که قرآن کریم به ما می‌دهد.

*در جامعه‌ای که ولایت‌فقیه است بن‌بستی وجود ندارد

مشاور عالی مقام معظم رهبری ادامه داد: در جامعه خودمان تا وقتی ولایت فقیه داریم بن بستی نداریم و این حرفی درستی ا‌ست و باید این موارد را رعایت کنیم؛ بنده تصور می‌کنم با این اهرم‌هایی که در اختیار داریم و راهکارهایی که برای خروج از اختلاف نظر وجود دارد این اختلاف نظر‌ها را باید وسیله رشد قرار داد نه اینکه وسیله‌ای برای نزاع باشد که باعث توقف شده و مردم به حیرت افتاده و گیچ شوند و یاس و ناامیدی در آن‌ها پیدا شود.

وی با تاکید بر اینکه البته مردم ما نشان داده‌اند که همیشه الهام بخش مسئولان هستند گفت: هیچ‌گاه ندیده‌ایم که این ملت راه خود را گم کند.

دکتر حداد عادل در پاسخ به این سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود به بد اخلاقی‌های سیاسی اشاره‌ای داشته‌اند و فرمودند در فرصتی مقتضی در این باره صحبت می‌کنند به نظر شما چرا این بداخلاقی‌های سیاسی به وجود می‌آید و منشا آن کجاست، افزود: رهبری فرمودند که بعداً با مردم صحبت می‌کنند که لابد یک حکمتی دارد و ما باید مراقب باشیم جلو‌تر از رهبری حرکت نکنیم.

*دهه فجر جای بحث‌های اختلافی نیست

مشاور عالی مقام معظم رهبری بر همین اساس تصریح‌کرد: ‌یک جنبه از بداخلاقی سیاسی که اتفاقا در همین روز‌ها روی داد این است که چرا در دهه فجر این اتفاق افتاد، دهه فجر باید فرصتی برای تحکیم همبستگی ملی باشد و ذهن ملت به سراغ اصول و مبانی همبستگی و شعارهای وحدت بخش مثل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی برود.

وی با تأکید بر اینکه باید این ایام را مغتنم بدانیم برای بیان دستاوردهای انقلاب، توطئه‌ دشمنان، حضور ملت و شناخت دوستان انقلاب افزود: ‌ باید پیام روشن، امید بخش و حرکت آفرین داده شود چراکه سنت این بوده و هنوز هم هست.

دکتر حداد عادل بر همین اساس به رونمایی از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کشور در دهه فجر اشاره و اضافه کرد: به فضا فرستادن موجود زنده، رونمایی از هواپیمای بمب افکن شکاری و افتتاح طرح‌های عمرانی در دهه فجر صورت می‌گیرد و نشان می‌دهد که دهه فجر جای بحث‌های اختلافی نیست.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه اگر کسانی این مسئله را رعایت نکردند، بد اخلاقی مضاعف کرده‌اند، افزود: چرا که حرف تفرقه آمیز همیشه بد است اما در دهه فجر بسیار نابجا و نابه‌هنگام است و مردم هم کسانی را که رعایت نکرده و موقع‌شناس نباشند، نمی‌بخشند چرا که مردم دوست دارند مسئولانشان همیشه به آن‌ها امید و حرکت ببخشند، نه اینکه صحبتی غیر از این داشته باشد.

وی همچنین درباره هوشیاری مسئولان نسبت به توطئه‌های دشمن گفت: اتفاقاتی که گاهی می‌افتد عمومیت ندارد، ما نباید تصور کنیم که همه با یکدیگر در حال جنگ و جدال هستند؛ اتفاق بدی افتاد ولی نباید تصور کنیم که همه با هم در حال دعوا هستند.

دکتر حداد عادل یادآور شد: ‌ البته دشمنان ما از شادی در پوست خود نمی‌گنجند که مثلا اختلافی روی داده است و دائماً هم بر طبل اختلاف می‌کوبند؛ کاملا محسوس است آن‌ها به گونه‌ای جهت می‌دهند که این اختلاف عمیق‌تر و شدید‌تر شود تا بهره ببرند که مردم هم به خوبی متوجه هستند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه باید بدانیم اختلافات عمومیت ندارند، گفت: ما در مجلس دو فراکسیون مهم راهروان ولایت و اصولگرایان را داریم اما این طور نیست که در همه مسائل در مقابل یکدیگر ایستاده باشیم بلکه وقتی ببینیم در یک جایی می‌توانیم با یکدیگر وحدت نظر پیدا کنیم کنار یکدیگر بدون دشمنی کار مشترک انجام می‌دهیم.

*خوشحالی بی‌سی‌سی و صدای آمریکا دوامی ندارد

وی با بیان اینکه یک ماه پیش در مسائل اقتصادی و مشکلات مردم که اصل آن است و دیدیم در این مسیر اختلافی با فراکسیون رهروان ولایت نداریم جلسه مشترک گذاشتیم که اثر مثبت هم داشت، افزود: ‌ باید بدانیم این اتفاقات گذراست و به بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و دنباله‌های آن‌ها در خارج از کشور و برخی در داخل می‌گویم مطمئن باشند خوشحالی آن‌ها دوام نخواهد داشت و مردم با حضور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن آنچنان جلوه‌ای از وحدت را به نمایش می‌گذارند که آن‌ها مثل همیشه ناامید شوند.

دکتر حداد عادل با تاکید بر اینکه تفرقه افکنی ابزار دست دشمن و روش دشمن است، گفت: امام (ره) وحدت مردم را خدایی دانستند که از‌‌ همان ابتدا شاهد آن بودیم؛ در‌‌ همان زمان رژیم شاه در صدد بود تا عده‌ای را به خیابان بیاورد تا وحدت را به هم بزند بعد از پیروزی انقلاب نیز از‌‌ همان ابتدا شاهد بودیم به نام قومیت‌ها، مذهب و بسیاری مسائل دیگر اختلاف به وجود آورند و اکنون هم اقدامات بسیاری را انجام می‌دهند

رئیس مجلس هفتم با تأکید بر اینکه استکبار در برابر بیداری اسلامی، تفرقه بین مسلمان را قرار داده است، اظهارداشت: ‌ برای مقابله با بیداری اسلامی کاری که آن‌ها می‌کنند ایجاد اختلاف است و گرنه شیعه و سنی همیشه در پاکستان، عراق، لبنان و سوریه وجود داشته اما آن‌ها یکدیگر را نمی‌کشتند؟

وی بر همین اساس به پدیده‌ای به نام جنگ‌های فرقه‌ای اشاره و اضافه‌کرد: این مسئله طراحی آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها در شرایط بیداری اسلامی است و در این شرایط کشوری که چشم و چراغ جهان اسلام از نظر معنوی و پیشرفت‌های مادی، علمی و صنعتی ا‌ست ایران است؛ باید مراقب باشیم خبر ناامید کننده از درون در جامعه ما منتشر نشود.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مذاکره آمریکایی‌ها با ایران اشاره کرد و یادآور شد: خود این آمریکایی‌ها می‌گویند این تحریم اقتصادی را اعمال کردیم تا مردم به خیابان‌ها بریزند و از نظام جدا شوند اما مردم هم به خوبی این مسئله را می‌دانند؛ آمریکا می‌خواهد دوباره به این کشور برگردد و استقلال ما را گرفته و به جای آن وعده رفاه بدهد که آن را هم نمی‌دهد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه مردم با‌‌ همان شعار «هیهات من الذله» در برابر این توطئه‌ها با بصیرت ایستادگی می‌کنند، اظهار داشت: مردم متوجه هستند که ملت به دلیل هوشیاری و بصیرت در برابر سلطه ایستاده‌اند از این رو پشیمان نمی‌شوند.

وی ادامه داد: پس از ۳۴ سال حاضر نیستند این گوهر را با رفاهی که آمریکا بخواهد از طریق مذاکره به ما بدهد عوض کنند؛ دشمن طرح مذاکره را مطرح می‌کند تا اینکه عده‌ای بگویند مذاکره خوب است و عده‌ای هم بگویند بد است و مردم دو دسته شوند که خود این هم باعث اختلاف شود.

دکتر حداد عادل با تأکید بر اینکه خوشبختانه مردم متوجه هستند و مقام معظم رهبری نیز توضیح دادند که آمریکا در این دعوت به مذاکره صداقت ندارد، اظهار داشت: اگر صداقت داشت همین امروز تحریم‌ها را تشدید نمی‌کرد، البته به لطف خداوند بر این مشکل غلبه خواهیم کرد؛ این مسئله برای آن‌ها که تصور می‌کنند آمریکایی‌ها می‌خواهند تحولی در روابط ایجاد کنند یک حجت است که شما از یک طرف دعوت به مذاکره مستقیم می‌کنید و از طرف دیگر فشار‌ها را زیاد کرده‌اید.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ملت ایران این مسائل را متوجه می‌شوند و انتظار دارند مسئولان برای حل مشکلات آن‌ها وحدت داشته باشند؛ امروز سوال مردم از ما این است که شما چه راه حلی برای مهار تورم و گرانی دارید و اینکه برای ایجاد اشتغال چه راه حل‌هایی دارید، مردم انتظار دارند ما هر روز یک تصمیم عاقلانه گرفته و خبر خوش به آن‌ها بدهیم.

وی بر همین اساس به جلسات منظم مجلس و دولت برای تصمیم‌گیری درباره یارانه‌ها و مسائل اقتصادی اشاره و اضافه‌کرد: مردم از این مسئله خوشحال شدند از اینکه مسئولان در قوه مجریه و مقننه برای حل مشکلات آن‌ها چاره اندیشی می‌کنند؛ به لطف خداوند و درک ملت غلبه بر هر مشکلی ممکن است به شرطی که ما به خوبی مدیریت کرده و انرژیمان را در خنثی کردن تلاش‌های یکدیگر هدر ندهیم، اگر عاقلانه عمل کنیم هم دشمن را در تحریم‌ها ناکام می‌گذاریم و هم کشور را پیش برده و در تحولات اقتصادی به سمت اقتصاد معقول حرکت می‌کنیم.

دکتر حداد عادل در پایان خاطرنشان کرد: فشار‌ها باعث شده تا مردم جنس ایرانی بیشتر بخرند چرا که وقتی قیمت دلار با فشار خارجی بالا می‌رود جنس وارداتی قیمت بیشتری می‌یابد و قدرت رقابت برای تولیدات داخلی افزایش می‌یابد؛ همچنین رونقی برای صادرات با افزایش قیمت دلار پیدا شده است؛ باید این نقاط قوت را شناسایی و مدیریت کرد، مردم هم صرفه‌جویی‌های لازم را انجام داده و می‌دهند و انشاالله عبور خواهیم کرد.

 

 

https://haddadadel.ir/news/344-09-2013

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.