تاریخ انتشار: 7 دی 1391

حماسه ۹دی اضافه شدن یک روز شورانگیز در تقویم ملت بود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: با حماسه نهم دی‌ماه سال ۱۳۸۸ یک روز تازه به روز‌های انقلاب افزوده شد، ما روز‌هایی داشته و داریم که ملت ما در آن وحدت پیدا کرده و به شورآفرینی می‌پردازند.

آئین پایانی دومین کنگره شعر پاسدار همزمان با بزرگداشت حماسه نهم دی با شعرخوانی و تجلیل از شاعران بر‌تر پاسدار و سخنرانی دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نماینده مجلس شورای اسلامی، سردار محمد علی آسودی، مسئول معاونت تبلیغات و فرهنگ سازمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمدرسول‌الله (ص)، سردار عباسعلی فرزندی، رییس دانشکده فرهنگ و ارتباطات در سالن همایش‌های سپاه محمد رسول‌الله (ص) برگزار شد.

زبان، جامه پوشیده شده بر قامت اندیشه است

دکتر حداد عادل در این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این کنگره گفت: برگزاری این همایش مقارن با ایام حماسه نهم ‌دی‌ماه شده که سالروز بصیرت است، با حماسه نهم دی‌ماه سال ۱۳۸۸ یک روز تازه به روز‌های انقلاب افزوده شد، ما روز‌هایی داشته و داریم که ملت ما در آن وحدت پیدا می‌کنند و به شورآفرینی می‌‌پردازند همانند ۲۲ بهمن؛ سه سالی است که ۹ دی وارد تقویم انقلاب شده، اختصاص ۹ دی ما را بر مباحث سیاسی و آنچه از آن به عنوان بصیرت یاد می‌شود متمرکز می‌کند.

وی افزود: ملت ما در این روز واکنش مناسبی به دشمنانشان نشان دادند و ما باید با چراغ راه آینده‌ کردن گذشته، تهدیدات دشمن را به فرصتی برای پیروزی اسلام و انقلاب تبدیل کنیم.

۹ دی فرصت تجزیه و تحلیل وقایع انتخابات سال ۸۸ است

دکتر حداد عادل گفت: ۹ دی یک فرصت است برای تجزیه و تحلیل آنچه در انتخابات سال ۸۸ رخ داد، توطئه دشمن و واکنش مردم؛ سعی خواهیم کرد گذشته را چراغ راه آینده کنیم و آن تهدیدهای دشمن را برای بیمه کردن انقلاب به یک فرصت مبدل کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران فولاد آب‌دیده شد، این نیرو ذخیره‌ای برای اسلام و انقلاب است، در سپاه پاسداران انواع و اقسام قابلیت‌ها وجود دارد، با عقبه بسیج، بخش وسیعی از ملت ‌ما با عنوان سپاهی و بسیجی در این مجموعه حضور دارند. همان‌گونه که در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) از ظرفیت سازندگی این نیرو بهره می‌گیریم، باید در عرصه‌های فرهنگی هم از ظرفیت‌های این نیرو استفاده کنیم.

دکتر حداد عادل ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت‌ها درباره کانون‌های تشکیل شده در سپاه گفت: ظرفیت‌هایی که در معاونت فرهنگی سپاه شناسایی شده‌اند جلوه‌ای از ظرفیت‌های فرهنگی سپاه هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه اشاراتی را درباره شعر ارائه و شعر را وجهی از ادبیات دانست که جنبه هنری کلام است و تاکید کرد: شعر وجهی از ادبیات و جنبه هنری کلام است وقتی کلام هنری می‌شود مبدل به ادبیات شده است، این کلام ممکن است شفاهی یا مکتوب باشد. همه می‌توانند سخن بگویند اما سخن گفتن هنری کار همه نیست. کسی که سخن را به زیور هنر بیاراید اهل ادب است.

فردی که سخن را به زیور هنر بیاورد اهل ادب و ادبیات است

دکتر حداد عادل ضمن اشاره به اینکه سخن گفتن کار همگان است اما سخن گفتن هنری کار همه نیست، بیان داشت: فردی که سخن را به زیور هنر بیاراید اهل ادب و ادبیات است. کلام نعمتی است برای همه که به ماده این هنر به آسانی و فراوانی دسترسی دارند، اما به‌‌ همان اندازه که ظرف و ماده این هنر فراوان و آسان در دسترس است محتوای آن لطیف است و آن اندیشه است یعنی زبان جامه‌ای پوشیده شده بر قامت اندیشه بشری است. شعر خوب شعری است که ظرفی موزون و فاخر و مظروفی متعالی داشته باشد. شاعر خوب هم فردی است که این والایی ظرف و مظروف را رعایت کند.

دکتر حداد عادل در ادامه سخنانش خطاب به شاعران پاسدار گفت: قدر این نعمت و قریحه‌ای را که خداوند به شما عطا کرده‌ است، بدانید. قریحه شعری خود را در خدمت به کشور، مردم، انقلاب و اسلام قرار دهید. مردم را شاد کنید و برانگیزید.

شعر می‌تواند همانند شیپوری مردم را به حرکت وا دارد

وی با بیان این‌که در طول انقلاب اسلامی شعر مانند شیپوری مردم را به حرکت درآورد، تصریح کرد: خداوند حقیقت وحی را در جامه زبان ادیبانه نازل کرد، این درسی است که خداوند به ما داده است که بنا بر آن باید حرف حق را به صورت ادیبانه بیان کرد. در احادیث آمده «برخی بیانات سحر می‌کنند و برخی اشعار حکمت است».

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه نباید از ظرفیت‌های هنر غافل شد، تصریح کرد: خوشبختانه انقلاب اسلامی توانسته در عرصه شعر چشم‌انداز وسیع جلوی چشم ملت باز کند. امیدواریم شعر این دوره در آینده شعر ممتاز از دیگر دوران باشد. شعر در تاریخ گذشته ما با معنویت و مذهب انس داشته است. شعر تمام شاعران کهن ما پیام معنوی دارد و با این سابقه، از میان همه هنر‌ها، با شعر بهتر می‌توانیم با انقلاب پیوند بیابیم.

توصیه‌های دکتر حداد عادل به جوانان

دکتر حداد عادل در ادامه با مخاطب قرار دادن جوانان توصیه‌هایی به آن‌ها کرد و گفت: شاعران جوان باید اولاً با قله‌های شعر فارسی انس بگیرید، باید حافظ را حفظ کنید، همان‌گونه که قرآن کریم را از بر می‌کنید و همان‌گونه که حافظ، قرآن را از بر داشت. آشنایی با شاعران کهن ترازویی به دست شما می‌دهد که همواره خود را بسنجید و به خود سخت‌گیر باشید.

تقدیر از برگزیدگان دومین کنگره شعر پاسدار

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بر آشنایی و مطالعه جوانان با تاریخ ادبیات و قالب‌های شعری گوناگون تاکید و سپس به وبگاهی اشاره کرد که روزانه به آن مراجعه می‌کند و گفت: این‌که پس از انقلاب اسلامی هزاران نفر شاعر شده‌اند، پدیده مبارکی است. وقتی به وبگاه «شاعران پارسی زبان» مراجعه می‌کنم می‌بینم که حدود ۳۰ تا ۴۰‌ هزار نفر به این وبگاه مراجعه و از آن بازدید کرده‌اند که این موضوع نوید بخش برای یک آینده روشن در ادبیات کشورمان است.

https://haddadadel.ir/news/329-27-2012

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.