تاریخ انتشار: 10 آبان 1391

صباحی‌بیدگلی ‌فصاحت و روانی زبان پارسی را زنده کرد‌

دکتر حداد عادل از صباحی‌بیدگلی به عنوان شاعر عهد بازگشت نام برد و گفت: صباحی بیدگلی نهضت بازگشت فصاحت و روانی زبان پارسی را زنده کرد.

دکتر غلامعلی حداد عادل شامگاه امروز در همایش بین‌المللی نکوداشت صباحی‌بیدگلی بصیرت سیاسی را در کنار دینداری از ویژگی‌های بارز مردم کاشان دانست و اظهار داشت: مردم کاشان بصیرت خود را هم در نهضت ملی شدن صنعت نفت و هم پس از کودتای ۲۸ مرداد در مقابله با رژیم طاغوت در انتخاب الله‌یار صالح به اثبات رسانیدند.

وی خاطرنشان کرد: در دورانی که هیچ ‌یک از شهرهای کشور امکان فرستادن نماینده دلخواه خود به مجلس را نداشتند و نمایندگان پیش از انتخابات توسط دربار و سفارت تعیین شده بود، مردم کاشان با پافشاری و همبستگی توانستند الله‌یار صالح را به مجلس فرستاده که این امر موجب شد شاه ملعون یک دوره مجلس را تعطیل کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از کاشان به عنوان یار، ذخیره نیروی انسانی و پشتوانه انقلاب اسلامی نام برد و افزود: این شهرستان در حمایت از انقلاب اسلامی کم نگذاشته و تمام اقشار آن از علما و روحانیون، دانشگاهیان و کسبه آن همراه با انقلاب بودند که گواه این امر شهدای گرانقدر این خطه است.

دکتر حداد عادل، خوش‌ اعتقادی، تدین، ارادت و محبت به اهل بیت و غیرت شیعی و دینداری را به عنوان ویژگی‌های مردم این منطقه برشمرد و گفت: کاشان در تمامی زمینه‌ها خاستگاه و عرضه‌کننده بزرگانی چون غیاث‌الدین جمشید، علامه فیض، محتشم و صباحی‌بیدگلی به تاریخ ایران بوده است.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های شخصیتی فیض کاشانی، از وی به عنوان فیلسوف و شاعری بلندپایه و برجسته یاد کرد و خواستار برگزاری مراسم بزرگداشتی در شأن این دانشمند مشهور کاشانی شد.

دکتر حداد عادل در ادامه از صباحی‌بیدگلی به عنوان شاعر عهد بازگشت نام برد و گفت: نهضت بازگشت فصاحت و روانی زبان پارسی را زنده کرد که با گذشت ۲۵۰ سال از این دوران زبان شعری شاعرانی نظیر صباحی‌بیدگلی هنوز از توازن واژگانی برخوردار است.

وی در پایان ضمن قرائت قطعاتی از اشعار صباحی‌بیدگلی، قصیده‌ای از خود در وصف پیامبر اکرم (ص) را خواند.

 

 

https://haddadadel.ir/news/319-31-2012

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.