تاریخ انتشار: 9 آبان 1391

قیصر امین پور از رویش‌های انقلاب اسلامی بود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی قیصر امین‌پور را پرورش‌یافته مکتب انقلاب دانست و گفت: وی در عین مؤمن و مذهبی بودن، با فضای روشنفکری جامعه آشنا بود و می‌توان او را یک روشنفکر مذهبی دانست.

دکتر غلامعلی حداد عادل پیش از ظهر امروز در همایش «در کوچه آفتاب» که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به فراز و فرودهای شعر انقلاب اسلامی اظهار داشت: برخی می‌گویند شعر انقلاب اسلامی افول کرده در حالی که نه تنها این شعر افول نکرده بلکه درخشان‌تر شده است.

وی با بیان برخی نمونه‌ها از پیشرفت در عرصه شعر انقلاب خاطرنشان کرد: این شعر با همت شاعران جوان و پرذوق امروز رو به اعتلاست.

مشاور عالی مقام معظم رهبری ادامه داد: توجه مقام معظم رهبری به مقوله شعر انقلاب اسلامی یکی از دلایل بالندگی این شعر است.

وی قیصر امین‌پور را یکی از بزرگان شعر انقلاب اسلامی دانست و ابراز داشت: قیصر از شاعرانی است که باید او را شناخت و قدر او را دانست.

دکتر حداد عادل با اشاره به اینکه قیصر امین‌پور از شاعرانی است که در دامن انقلاب رشد یافت، اضافه کرد: بخشی از بالندگی شعر انقلاب اسلامی مدیون این شاعر است.

وی با اشاره به برخی از مشکلات شعر معاصر گفت: شاعرانی که امروز در دانشگاه‌ها هستند، در بین توده‌های مردم چندان موفق نیستند و شاعران محبوب عموم مردم معمولاً در دانشگاه‌ها جایی ندارند اما قیصر هم در دانشگاه و هم در میان مردم محبوب و مورد توجه بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های قیصر امین‌پور این بود که در عین مؤمن و مذهبی بودن، با فضای روشنفکری جامعه آشنا بود و می‌توان او را یک روشنفکر مذهبی دانست.

وی با اشاره به اینکه قیصر امین‌پور هم عالم و هم شاعر بود عنوان کرد: بسیاری قریحه شاعری دارند اما دانش ادبی ندارند و از طرفی بسیاری از اساتید ادبیات هستند که ذوق شعری ندارند اما قیصر امین‌پور همه این خصوصیات را داشت.

دکتر حداد عادل قیصر امین‌پور را یک سنت‌گرای نوآور دانست و گفت: او سنت ستیز نبود اما سنت را هم نمی‌پرستید و از طرفی دستی هم در شعر نو داشت.

وی با اشاره به اینکه قیصر امین‌پور پرورش‌یافته مکتب انقلاب بود، ادامه داد: شاید مهم‌ترین ویژگی قیصر امین‌پور این بود که دلش در فضای انقلاب و دفاع مقدس می‌تپید و داغدار شهدا و مرید امام خمینی (ره) بود.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اضافه کرد: تبحر این شاعر در سرودن شعر برای تمام اقشار جامعه از دیگر ویژگی‌هایی است که امین‌پور را از دیگر شعرا متمایز کرده است.

وی با اشاره به مسئولیت خود در اوایل انقلاب برای تألیف کتب درسی اذعان داشت: هر چه در میان آثار شعرا به دنبال اشعار انقلابی، دینی و فصیح می‌گشتم، بهتر و رسا‌تر از شعر قیصر چیزی پیدا نمی‌کردم.

دکتر حداد عادل خاطرنشان کرد: قدرت ذهنی قیصر در یافتن مضامین تازه و بیان آن مضمون‌ها به زیبا‌ترین شکل، از او یک شاعر بزرگ ساخته بود.

وی با اشاره به آشنایی که با این شاعر انقلاب اسلامی داشته است، ادامه داد: وی از آلودگی‌هایی که گاهی دامنگیر اهالی هنر می‌شود، به طور کامل دور بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به حضور قیصر امین‌پور در فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان داشت: خیلی بعید به نظر می‌رسد که کسی در سن کمتر از ۴۰ سالگی بتواند عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی شود اما قیصر به خاطر آثار ارزشمندی که داشت توانست رأی بالایی از اعضای این فرهنگستان بگیرد.

وی این شاعر را از رویش‌های انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: جوانان کشور باید بدانند که انقلاب اسلامی سرچشمه‌ خوبی‌ها بوده و پیروی از آرمان‌های این انقلاب و رهبر آن رمز سعادت جامعه است.

 

https://haddadadel.ir/news/318-30-2012

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.