تاریخ انتشار: 13 شهریور 1391

دکتر شهیدی از مفاخر ملی ایران است

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در همایش ملی و جایزه ادبی علامه شهیدی گفت: تجلیل از علامه شهیدی هم حق و هم وظیفه مردم بروجرد بوده؛ چون دکتر شهیدی از مفاخر ایران است و از این طریق نام ایشان در زمره دیگر بزرگان این شهر و خطه همواره باید در اذهان باقی بماند و نسل‌های آینده باید با این بزرگان آشنا شوند.

او اظهار کرد: بنده از سالیان دور استاد شهیدی را می‌شناختم، مخصوصاً در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و صحبت‌های گوناگونی که با ایشان داشتم. در یک کلام اگر بخواهم بگویم چه احساسی به آن مرد بزرگ داشتم، باید بگویم جز احترام هیچ کلمهای نمی‌‏‌توانم انتخاب کنم.

دکتر حداد عادل با بیان این ‌که هر وقت دکتر شهیدی را می‌دیدم، یک شخصیت متدین، دانشمند و مؤمن را می‌‏‌دیدم که شخصیتی والا بود، تصریح کرد: در سال ۱۳۴۸ بنده بعد از دانشکده علوم به دانشکده ادبیات رفتم و جایگاه ایشان را در بین اساتید ادبیات فارسی می‌دیدم.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سال ۱۳۶۲ استاد شهیدی عضو هیأت امنای دایره‌المعارف اسلامی شدند؛ این بنیاد در سال ۱۳۶۲ از زمانی‌که مقام معظم رهبری رییس جمهور بودند، با ابتکار ایشان تأسیس شد.

وی ادامه داد: بنده علاقه قلبی خاصی نسبت به دکتر شهیدی داشتم که ریشه این علاقه، دینداری ایشان بود که نظر خیلیها را جلب می‌کرد.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: بعد از این ‌که دانشگاه در کشور تأسیس شد، عدهای از کسانی که در حوزه درس خوانده بودند، به دانشگاه آمدند؛ اما کمتر کسی به سراغ دانشکده ادبیات آمد؛ چون ادبیات فارسی در حوزه جزو دروس رسمی نبود.

دکتر حداد عادل بیان کرد: در حوزه، ادبیات عرب مطرح بود؛ اما ادبیات فارسی به طبع و ذوق افراد واگذار شده بود؛ از این‌ رو کمتر کسانی از حوزه به دانشکده ادبیات در رشته زبان و ادبیات فارسی آمدند که دکتر شهیدی از این جهت تقریباً استثناست.

او اضافه کرد: دکتر شهیدی یک تحصیل ‌کرده در حوزه نجف و شاگرد علمای نجف، مراجع عالی‌قدر و کسانی بوده که در دانشکده ادبیات هم درس خوانده و هم پایههای حوزوی ادبی را در دانشکده ادبیات به پشتیبانی از ادبیات فارسی به کار گرفتهاند.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: دکتر شهیدی از آن دست حوزویان بوده که اگرچه به دانشگاه آمد و تغییر لباس داد ولی تغییر مرام نداد و از معنویت و اعتقادات دینی دوری نجست.

دکتر حداد عادل با بیان این ‌که کسانی که علامه شهیدی را می‌شناختند، می‌دانستند ایشان مردی متدین بوده و تظاهر به دینداری نمی‌کرد، افزود: علامه شهیدی مقید به واجبات و مستحبات بوده و در واقع نمونه عملی یک تربیت‌شده حوزوی و دانشگاه بود.

او اظهار کرد: دکتر شهیدی برای خیلی‌ها حجت بود و مایه امید و تکیه‏‌گاه برای کسانی که دغدغه دینی داشتند و در خیلی از مسائل مرجع استادان بود.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان این‌ که خدمات ایشان به سه بخش آموزشی، علمی و مدیریتی تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در بخش آموزشی تدریس طولانی در دانشکده ادبیات در حدود کار‌شناسی ارشد و دکتری داشتند و در بیرون دانشکده ادبیات و جاهای مختلف از وجود ایشان استفاده کردند که فضل و فضیلت ایشان را باید از زبان بسیاری از استادان امروز ادبیات فارسی که دانشجویان شهیدی بودند، شنید.

دکتر حداد عادل افزود: از خصوصیات شهیدی این بود که درس را جدی می‌گرفت و این ‌طور نبود که به یک تشریفات اکتفا کند. ایشان روش حوزوی خود را در دانشگاه اعمال می‌کرد و اصرار داشت دانشجویان ملا شوند؛ به یک چارچوپ اداری و واحد مقید نبود و از اینها فرا‌تر کار می‌کرد.

او خاطرنشان کرد: در کتاب‌نامه علامه شهیدی که مجموعهای گرانسنگ بوده، از مقالات آن می‌توان به بعضی از خصوصیات آن بزرگوار پی برد.

دکتر حداد عادل با بیان این‌ که خدمات علمی دکتر شهیدی در سه بخش تالیف، ترجمه و تصحیح بوده است، اضافه کرد: رساله دکترای ایشان شرح مشکلات دیوان انوری بوده است.

وی عنوان کرد: در حوزه ترجمه، ترجمههای دینی انجام داده که شاخصترین کار دکتر شهیدی در این زمینه، ترجمه نهجالبلاغه بوده که بر تارک آثار دکتر شهیدی می‌درخشد.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: در راستای تألیفات، ایشان سال‌ها بعد از پیروزی انقلاب کتابهای متعددی در تاریخ اسلام، ائمه، امیرالمومنین، امام حسین، حضرت فاطمه و بعضی از ائمه نوشته‌اند که این کتاب‌ها پاسخی به نیاز روز دانشگاه‌ها و اهل تحقیق بود.

دکتر حداد عادل تصریح کرد: تاریخ نیز جزو دروسی است که در حوزه، جزو درس‌ها نبود و دکتر شهیدی متوجه این ضعف شده و تألیفات تاریخی انجام دادهاند که بعد از پیروزی انقلاب با استقبال روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: خدمات مدیریت ایشان بیش از هر جا در لغت‌نامه بوده است که سال ۱۳۳۰ همکاری خود را در لغت‌نامه شروع می‌کند و بعد از چند سال معاون دکتر معین می‌‏‌شود؛ طی پنج سالی که دکتر معین در حال اغما بود، دکتر شهیدی لغت‌نامه را اداره کرد و حرمت معین را حفظ و اسم ایشان را بر روی جلد‌ها درج کرد و بعد از فوت معین ریاست آن را به عهده گرفت.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: شهیدی اقدامات مفیدی در گسترش زبان فارسی در داخل و خارج از کشور انجام داد که یکی از اقدامات بارز ایشان زبان فارسی در چین بوده که توجه خاصی به آموزش زبان فارسی در چین داشته و از این کار پشتیبانی می‌کرد.

دکتر حداد عادل بیان کرد: دکتر شهیدی یک عالم متعهد بوده و هست و نمونهای در مقام دانشمندی تراز اول، متدین و متعهد بود و علم را در خدمت مردم، دین و جامعه به کار گرفته است.

وی با اشاره به خصوصیات شهیدی افزود: از ۲۶ اثر ایشان ۱۷ اثر بعد از انقلاب تألیف شده که مهمترین آن کتابی است که در صدر اسلام از ائمه معصومین به شیوه تحلیل نوشته است.

دکتر حداد عادل ادامه داد: دکتر شهیدی شخصیتی بوده که جا دارد برای همشهریها و هموطنان، استادان، دانشجویان و جوانان الگو باشد و از شخصیت‌هایی است که باید او را شناخت.

رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پایان بیان کرد: بروجرد که همیشه گوهرپرور بوده، با شناخت مفاخر خود می‌تواند بیش از گذشته به ایران و جهان اسلام چنین مفاخری عرضه کند.

https://haddadadel.ir/news/310-03-2012

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.