تاریخ انتشار: 18 مرداد 1389

انجمن‌های علمی بازو و چشم دولت هستند

انجمن‌های علمی رابط بین مردم و دولت هستند و می‌توانند به عنوان بازو و چشم دولت عمل کنند.

دکتر حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در همایش ارزیابی توسعه علوم که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: علم یک امر اجتماعی است. این اجتماعی بودن علم معانی مهمی دارد. توسعه علم در کشور نیازمند همراهی و همکاری جامعه با آن است.

وی ادامه داد: اگر جامعه همراهی نکند علم نیز نمی‌تواند توسعه پیدا کند زیرا که علم باید در بستر جامعه گسترده‌ شود و شکل بگیرد و از سازوکارهای اجتماعی بهره بگیرد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید در دل جامعه بزرگ ایرانی یک جامعه علمی هویت پیدا کند؛ یعنی مجموعه دانشمندان و متخصصان کشور علاوه بر اینکه خود را متعلق به جامعه بزرگ کشور می‌دانند خود را متعلق به جامعه علمی هم بدانند.
وی اضافه کرد: این جامعه علمی باید مشخص باشد و حدودی داشته باشد. ما نباید همه چیز را برای پیشبرد علم از دولت بخواهیم اگر چه دولت عامل مهمی در پیشبرد علم است، اما کافی نیست؛ باید در کنار دولت انجمن‌های علمی در جامعه شکل بگیرد و ترتیب کار این انجمن‌ها و دولت باعث پیشرفت علم می‌شود.
وی تاکید کرد: انجمن‌های علمی نقش مؤثری در پیشبرد علم دارند، چرا که این انجمن‌ها باعث می‌شوند که دانشمندان هویت صنفی پیدا کنند و در این هویت یک سری عرف‌ها نهادینه می‌شود.
حداد عادل افزود: باید نظریه‌پردازی از میان علمای یک علم ارائه شود و نظریه یک درختی است که در محیط انجمن‌های علمی رشد می‌کند.
وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی رابط دولت و جامعه هستند، خاطرنشان کرد: این انجمن‌ها می‌توانند پیشنهادات لازم را به دولت بدهند و می‌توانند به عنوان بازو و چشم دولت عمل کنند و این اجتماعات می‌توانند بازوی نیرومند برای دولت باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با مقایسه انجمن‌ها و تشکل‌های علمی با انجمن‌ها و تشکل‌های دینی، با بیان اینکه دین امری اجتماعی است، گفت: در کشور ما هیئت‌های دینی مستقل از دولت به طور جدی فعالیت دینی خود را دنبال می‌کنند و این امر باعث گسترده شدن دین در جامعه شده است.انجمن‌های علمی نیز باید فعالیت خود را مانند انجمن‌ها و تشکل‌های دینی،‌مردمی کنند و در دل جامعه شکل بگیرند تا بتوانند علم را در کشور نهادینه کنند.

 

https://haddadadel.ir/news/3-09-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.