تاریخ انتشار: 27 تیر 1391

طنز برای مدیران صدا و سیما واجب است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم اختتامیهٔ سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی که تحت عنوان «شادیانه‌های کودکانه» برگزار شد، تاکید کرد: گاهی کلام کوتاه طنزآمیز می‌تواند از یک تنش سیاسی سخت جلوگیری کند.

وی در ادامهٔ جمله بالا خاطرنشان کرد: در چهار سالی که مجلس را اداره می‌کردم، روزی نبود که از طنز استفاده نکنم. گاهی نماینده‌ها درخواست می‌کردند که از وضعیت موجود خسته‌ شده‌اند؛ چهار ساعت کار پر تنش آن‌ها را به جایی می‌کشاند که جمله‌های طنز گفته شود.

دکتر غلامعلی حداد عادل در بخشی از این مراسم در سخنانی با بیان اینکه طنز را نباید به شوخی گرفت بلکه باید آن را جدی گرفت، افزود: باید بدانیم که امور جامعه بدون طنز نمی‌گذرد؛ همانگونه که برای انسان گریه کردن شأنی دارد، خندیدن هم یک شأن انسانی است و این هم دربارهٔ آدمی و هم دربارهٔ جامعه صدق می‌کند؛ در نتیجه طنز برای همهٔ کسانی که با امور اجتماعی سر و کار دارند لازم است.

او در ادامه با بیان اینکه طنز برای مدیران رسانه‌ها به ویژه مدیران صدا و سیما واجب است، خاطر نشان کرد: حتی برای معلم نیز واجب است که طنز را بشناسد و ذوق و حس شوخی داشته باشد؛ البته کار بسیار سختی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود طنز برای کودک را یکی از نکات مهمی دانست که بسیار واجب است و گفت: درک طنز و درک شوخی به درجه‌ای از رشد فکری احتیاج دارد؛ شما برای بچهٔ سه ـ چهار ساله به سختی می‌توانید جک تعریف کنید و البته بچه‌ها تا یک سنی فرق شوخی و جدی را نمی‌فهمند؛ بگذریم که برخی بزرگتر‌ها هم آن را متوجه نمی‌شوند.

دکتر حداد عادل با اعتقاد بر اینکه پیدا کردن طنز‌های مناسب برای کودک، کار بسیار دشوار و تخصصی است خاطرنشان کرد: کسانی که برای بزرگسالان طنز کار می‌کنند، مشخص نیست که برای کودکان هم موفق باشند. این یک تخصص ویژه است و طنز کودک هم یک تخصص ویژه می‌خواهد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش دیگری از سخنان خود با اعتقاد بر اینکه طنز باید دارای ویژگی‌هایی باشد گفت: یکی از این ویژگی‌ها، قابل فهم بودن طنز برای کودک است که از نظر اخلاقی نیز بدآموزی نداشته باشد؛ پیدا کردن طنز‌های پاک برای کودکان کار بسیار دشواری است.

او همچنین افزود: از نظر فهم و درک، طنز و معما همسایهٔ هم هستند. طنز دیوار به دیوار معماست و درک آن شبیه به درک معماست. برخی طنز‌ها هم دارای ویژگی‌ معماگونه و هم طنز هستند. البته نباید فراموش کنیم که کار طنز در تلویزیون آسان‌تر از رادیو است به این دلیل که تلویزیون با رنگ و تصویر و حرکت می‌تواند بچه‌ها را جلب کند اما در رادیو این ابزارهای بصری بسته هستند و تنها صدا و موسیقی است‌، در کتاب نیز از هر دوی این‌ها بسته‌تر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود چند نکته را حائز اهمیت دانست و افزود: یکی اینکه سال‌ها پیش نویسندگان در کتب درسی تصمیم گرفتند شوخی و طنز را وارد کنند که قابل تحسین است، اما نمی‌دانم آیا امروز جایی برای شوخی و خنده در کتب درسی بچه‌ها داشته‌ایم. نکتهٔ دیگر این است که طنز با گذشت زمان تغییر کرده و سلیقه مردم عوض می‌شود در نتیجه باید بدانیم اگر امروز بخواهیم برای بچه‌ها از طنز استفاده کنیم چه کار باید بکنیم. در رشته ادبیات کودک حتما باید کارهای پژوهشی در این باب انجام شود.

دکتر حداد عادل در بخش پایانی سخنان خود حکایات و متن‌هایی از کتاب ابتدایی کلاس سوم،‌ چهارم و دوم سال ۱۳۲۰، ‌۱۳۲۹، ‌۱۳۳۰ و ۱۳۳۹ را برای حضار خواند.

https://haddadadel.ir/news/295-17-2012

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.