تاریخ انتشار: 20 مهر 1389

نارضایتی اصولگرایان از لاریجانی

نارضایتی اصولگرایان از لاریجانی

به نقل از رجا نیوز

مواضع یک‌سال اخیر علی لاریجانی در مقام ریاست مجلس و ریاست فراکسیون اکثریت با نارضایتی جدی برخی چهره‌های مؤثر جریان اصولگرا در مجلس مواجه شده و احتمال برکناری وی از ریاست فراکسیون اصولگرایان را قوت بخشیده است. به گزارش رجانیوز، علی لاریجانی سال گذشته در حالی برای ریاست فراکسیون اکثریت کاندیدا شد که پیش از آن با غلامعلی حدادعادل توافق کرده بود که هیچ‌یک از این دو نفر برای ریاست فراکسیون کاندیدا نخواهند شد اما لاریجانی بدون هرگونه توضیحی این توافق را نقض کرد.

با این حال، نمایندگان مؤثر اصولگرا در مجلس از سویی معتقدند ریاست هم‌زمان مجلس و فراکسیون اکثریت توسط لاریجانی وی را با محدودیت‌های طبیعی و غیرقابل اجتنابی مواجه کرده است و از سوی دیگر، لاریجانی نیز با اقدامات و مواضع یک‌ساله‌ی اخیر خود به‌وی‍ژه در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن، نشان داده است گزینه مناسبی برای ادامه ریاست بر مهم‌ترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی نیست.

برگزاری نامنظم جلسات فراکسیون که اغلب آن‌ها نیز بدون حضور لاریجانی برگزار می‌شود، همچنین عدم اعلام موضع فراکسیون و به انفعال افتادن آن در رویدادهای مهم، از دلایل دیگر منتقدان لاریجانی برای برکناری وی است.

در این میان، غلامعلی حدادعادل مطرح‌ترین گزینه برای ریاست فراکسیون اکثریت است. با این حال، حدادعادل هنوز موافقت نهایی خود را برای کاندیداتوری اعلام نکرده است و احتمال عدم خطر کردن وی برای رقابت با لاریجانی همانند حدود ۲ ماه قبل که حاضر به رقابت برای ریاست مجلس نشد، منتفی نیست.

اگرچه مواضع اصولگرایانه حدادعادل در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری، محکوم کردن قاطع اغتشاشات پس از انتخابات و به محاجه طلبیدن موسوی در خصوص قانون‌شکنی‌هایش،‌ موقعیت وی را در میان اصولگرایان ارتقا داده و زمینه برای ریاست وی بر فراکسیون اصولگرایان تقریباً‌ مهیا است.

در این زمینه عضو فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: با ارزیابی عملکرد این فراکسیون در یک سال گذشته، می توان این نکته را درک کرد که فراکسیون از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نکرده است. ستار هدایت‌خواه، با بیان اینکه انسجام لازم در تصمیم گیری‌های این فراکسیون مشاهده نشده است، در این خصوص افزود: یکی از دلایل این عدم انسجام، یکی بودن رئیس فراکسیون و رئیس مجلس بود که به نظر می رسد لازم است اصلاح شود. چرا که تا کنون شاهد یک سری مصلحت اندیشی هایی بودیم که جایگاه رییس مجلس آن را ایجاب می کرد.

در عین حال، پرویز سروری، با بیان اینکه در هفته های گذشته، طیف های مختلفی از نمایندگان اصولگرا با حدادعادل دیدار و از او برای ریاست فراکسیون اصولگرایان دعوت کرده اند، اظهار داشت: البته تاکنون وی از پذیرش این پیشنهاد امتناع کرده است. اما نمایندگان مشتاق به ریاست حدادعادل در فراکسیون اصولگرایان، می توانند حتی در صورت عدم تمایل وی نیز، او را برای احراز این پست کاندیدا کنند.

این نماینده تهران بحث ریاست حدادعادل برای ریاست فراکسیون اصولگرایان را جدی می‌داند و می‌افزاید: مجموعه شرایط به‌وجود آمده، سبب شده که لاریجانی دیگر تمایلی برای ریاست فراکسیون اصولگرایان نداشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا عملکرد لاریجانی در برهه انتخابات ریاست جمهوری دهم منجر به نارضایتی برخی نمایندگان و تلاش آنها برای برکناری وی شده است؟ تصریح می کند: در آستانه انتخابات گذشته اکثر نمایندگان اصولگرا به اعلام حمایت علنی از نامزدی احمدی نژاد اصرار داشتند. اما آقای لاریجانی مطابق خواست آنها عمل نکرد و بیانیه این فراکسیون در این زمینه بسیار دیر صادر شد.

به گفته وی در دومین انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان که در مرداد ماه برگزار خواهد شد، ابتدا اعضای مجمع عمومی، ۴۴ عضو شورای مرکزی این فراکسیون (از هر استان یک تا دو نماینده و از تهران ۵ نماینده) را برمی گزینند و پس از آن، این ۴۴ نفر به انتخاب هیات رئیسه و نهایتاً شخص رئیس فراکسیون می پردازند.

با این وجود، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به تقاضای تغییر ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده است، یاد آورمی شود: این نظر اکثریت اعضای فراکسیون نیست و تنها عده ای خاص که به عملکرد آقای لاریجانی انتقاد دارند، این موضوع را پیگیری می کنند.

حسین سبحانی نیا از نمایندگان نزدیک به لاریجانی، تلاش برای تغییر ریاست لاریجانی در رأس این فراکسیون را محدود به اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی و تعداد محدودی از نمایندگان دیگر دانسته و افزود: لاریجانی در ابتدای تشکیل فراکسیون اصولگرایان، قصد پذیرش ریاست این فراکسیون را نداشت، اما جمع بندی ها در سال گذشته به اینجا ختم شد که همه به ریاست ایشان رأی دادند.

وی ادامه داد: سال گذشته آقای حداد در این رقابت شرکت نداشتند و تنها باهنر بود که با لاریجانی رقابت کرد.

سبحانی‌نیا در تشریح انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان، یادآور می شود که ابتدا شورای مرکزی این فراکسیون با رأی اعضای مجمع عمومی انتخاب می شوند. در این انتخابات از هر استان یک تا دو نفر به عضویت شورای مرکزی در می آیند، البته برای استان تهران، ۵ نفر از نمایندگان انتخاب می شوند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه می دهد: اعضای شورای مرکزی در گام بعد، اعضای هیات رئیسه فراکسیون و رئیس آن را انتخاب خواهند کرد. به گفته‌ی وی، رئیس فراکسیون حتماً باید یکی از اعضای شورای مرکزی باشد. در حالی که هم اکنون حدادعادل عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نیست و باهنر، صدر، زارعی، بادامچیان و آقاتهرانی از تهران در شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان عضویت دارند.

https://haddadadel.ir/news/29-12-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.