تاریخ انتشار: 20 فروردین 1391

بیانیه کمیسیون فرهنگی مجلس به مناسبت نام‌گذاری سال ۹۱

اهتمام به تقویت تولید ملی باید در جامعه به صورت یک فرهنگ درآید.

کمیسیون فرهنگی مجلس در بیانیه‌ای تأکید کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها موظف‌اند برای اینکه تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در جامعه به صورت یک فرهنگ درآید برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

متن کامل بیانیه کمیسیون فرهنگی مجلس به مناسبت نامگذاری سال ۹۱ به سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه انسانی به این شرح است:

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز سال هزار و سیصد و نود و یک، سال جدید را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیدند. این نامگذاری، پس از نامگذاری‌های چند سال اخیر و به خصوص به دنبال سال نود که به سال جهاد اقتصادی موسوم شده بود علاوه بر اینکه نشان دهنده اهمیت و اولویت امور اقتصادی در نظر رهبری انقلاب اسلامی است وظایف و تکالیفی نیز بر دوش مسئولان و مدیران کشور و آحاد ملت می‌نهد که شایسته است بیش از پیش به ایفای آن اهتمام ورزند.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسامی در طلیعه فعالیت مجلس در سال نود و یک توجه نمایندگان محترم و مردم عزیز و مسئولان و مدیران ارشد قوای سه گانه را به نکات زیر جلب می‌کند:

 

۱. اهتمام به تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید در جامعه به صورت یک فرهنگ در آید و در فرهنگ عمومی کشور جایی شایسته باز کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها موظف‌اند برای تامین این مقصود برنامه‌ریزی و اقدام کنند. هنرمندان و نویسندگان و سخنرانان و روحانیون که توده‌های مردم مخاطب شایسته است با تبیین و تشریح ابعاد شعار حمایت از تولید ملی و کار وسرمایه ایرانی، این حقیقت را در اذهان مردم نهادینه کنند و تلاش نمایند تا این امر مهم در رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم تجلی پیدا کند. صدا و سیما که رسانه ملی است وظیفه‌ای سنگین‌تر از همه بر عهده دارد و موظف است با برنامه‌ریزی همه جانبه و تولید برنامه‌های عمیق و جذاب حق شعار تولید ملی را ادا کند.

۲. تولید کنندگان و سرمیاه گذاران و کار آفرینان محترم که با به گردش در آوردن چرخ‌های تولید در کشور به استقلال کشور کمک می‌کنند سعیشان البته مشکور است و ارزش و منزلت کاری که می‌‌کنند بر کسی پوشیده نیست. حال که رهبر معظم ندای حمایت از تولید و کار و سرمایه ایرانی را سر داده‌اند آن‌ها باید قدر‌شناسی خود را از این حمایت با افزودن بر تلاش و همت خود و با نوآوری بیشتر برای تولید کالای بهتر نشان دهند و کالاهایی با کیفیت بهتر تولید کنند و با انواع صرفه جویی‌های منطقی و افزایش بهره وری بکوشند تا قیمت تمام شده کالا چنان بالا نرود که مصرف کننده ناچار شود به دلیل کیفیت بهتر و یا ارزانی کالا به سراغ کالاهای وارداتی برود. تولید کننده ایرانی همواره باید منافع و مصالح مصرف کننده ایرانی را مراعات کند.

۳. مردم عزیز کشور ما که عشق علاقه خود را به استقلال و سربلندی میهن خود در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها به اثبات رسانده‌اند، قطعا با درک فواید مصرف کالای ایرانی، از محصولات داخلی که با سرمایه و کار ایرانی به وجود آمده استقبال خواهند کرد. مردم وظیفه دارند پشتیبانی خود از تولید کنندگان ایرانی و دلبستگی خود را به استقلال و بی‌نیازی کشور از بیگانگان و دشمنان، با مصرف کالاهای داخلی در عمل به اثبات رسانند. کما اینکه تولید کنندگان نیز موظفند با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر اعتماد مردم را بیش از پیش جلب نمایند. استفاده از تولیدات ملی باید در نظر مردم یک افتخار محسوب شود و ترجیح مطلق کالاهای فرنگی بر کالاهای ایرانی مایه خجلت شمرده شود و عیب و عار به حساب آید.

۴. دولت نیز در قبال شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی وظایف مهم و متنوعی بر عهده دارد که بخشی را خوشبختانه به انجام رسیده و بخشی دیگر را باید به انجام رساند. ایجاد زمینه‌ها و زیر ساخت‌های لازم برای تولید در سراسر کشور، شرط تحقق این شعار است. تسهیل تولید ور فع موانع از سر راه تولید کنندگان و کارآفرینان، خصوصا دیوان سالاری ملال آور و دلسرد کننده از جمله وظایف دولت است. تشویق کوشندگان راه تولید و حمایت از تولید کنندگانی که با پشتکار و ابتکار و افزایش بهره وری، کالای مناسب‌تر و مرغوب‌تر تولید می‌کنند وظیفه دولت است.

۵. قوه قضاییه نیز باید با عزم قوی برای تحقق شعار سال ۹۱ به میدان آید. آنچه فضای کار و تولید و سرمایه گذاری و کارآفرینی را تیره و تار می‌کند فساد اقتصادی است که قاطعانه باید با آن مقابله کرد. قاچاق کالا و تحصیل منفعت از راه‌های نامشروع و غیر قانونی ریشه کار و تولید را می‌سوزاند و سرمایه‌ها را بر باید می‌دهد. تولید کنندگان باید از سلامت فضای اقتصادی کشور اطمینان داشته بانشد و کلید این اطمینان بخشی در دست قوه قضاییه است.

۶. سرانجام باید از وظایف مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی سخن گفت. شک نیست که اصلاح و تکمیل قوانین مربوط به تولید و کار و سرمایه گذاری در نیل به این مقصود، اهمیت بسیار دارد. مجلس وظیفه دارد با همکاری و همراهی با دولت و قوه قضاییه ریل گذاری صحیح و سریع در راه قطار تولید و کار و کارآفرینی، حرکت آن را تسهیل و تسریع کند. تا کنون در مجلس قوانینی در این مسیر به تصویب رسیده که باید برای اجرای آن نظارت شود و قوانین دیگری نیز به تصویب برسد که افق روشن تری را پیش چشم ملت ترسیم نماید.

امید است شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی که در دهه پیشرفت و عدالت به عنوان نام سال یک هزار و سیصد و نود و یک، انتخاب شده است فرا‌تر از مجادلات جناحی و لفاظی‌های بی‌حاصل، مایه وحدت بیشتر و حرکت سریع‌تر ملت بزرگ ایران در راه استقلال کشور شود و نبض تولید در رگ‌های پیکر اقتصادی کشور با ضرب آهنگ امیدوار کننده خود مایه دلگرمی دوستان انقلاب و نومیدی و ناکامی دشمنان و شادی روح بلند امام راحل و رضایت خاطر رهبر معظم انقلاب اسلامی و سرافرازی و سربلندی ملت ایران شود.

https://haddadadel.ir/news/289-08-2012

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.