تاریخ انتشار: 24 فروردین 1391

در فرهنگ هم باید تولید ملی داشته باشیم

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نگاه عمیق و جامع به موضوع تولید ملی گفت: نباید وقتی از تولید ملی سخن گفته می‌شود ذهن‌ها محدود به اقتصاد یا کالا و صنعت باشد بلکه در فرهنگ نیز باید متکی بر تولید ملی باشیم.

آقای دکتر حداد عادل در مراسم تجلیل از بر‌ترین برنامه‌های نوروزی سیما در مرکز همایش‌های صداوسیما افزود: مشکل ما این است که در فرهنگ، تولید ملی نداریم و به سراغ تولید غیرملی می‌رویم و اگر در فرهنگ متکی به تولید ملی باشیم خود به خود در اقتصاد نیز محور رفتار ما تولید ملی خواهد بود.

وی تاکید کرد: اندیشه و عمل ما باید تولید ملی و مستقل باشد.

دکتر حداد عادل خطاب به برنامه سازان سیما گفت: شما با کار اصیل ایرانی و اسلامی می‌توانید تولید ملی داشته باشید زیرا برنامه‌های صداوسیما مصداق وسیع تولید فرهنگ ملی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت گسترش برنامه‌های شاداب و شادی آور در تلویزیون در طول سال، تولید این نوع برنامه‌ها را نوعی خدمت به مردم دانست و افزود: اگر دانشمندی ماهواره می‌سازد و به فضا پرتاب می‌کند به مردم خدمت کرده و کسانی نیز که به تولید برنامه‌های شاد همت می‌گمارند به مردم خدمت می‌کنند زیرا شادی از نیازهای روزانه انسان‌هاست.

دکتر حدادعادل با بیان اینکه تولید برنامه‌های شاد و سرگرم کننده و در عین حال غیرمبتذل آسان نیست گفت: حفظ حد و مرزهای میان خنده و گناه، خنده و حقوق، خنده و مقدسات ملی و خنده و کلیت نظام از معیارهای برنامه خوب است اما این معیار‌ها نباید برنامه سازان را از جامعه هدف و نیز تولیدات مؤثر به منظور آموزش صحیح دور کند.

وی افزود: البته برخی مشکلات به تنوع سلائق و قومیت‌ها و فرهنگ‌ها بر می‌گردد که در این شرایط نیز ممکن است رضایت همه مخاطبان به آسانی جلب نشود اما نگاه جامع و احترام به همه قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و زبان‌ها اصلی انکار ناپذیر است زیرا ایران اسلامی برپایه این فرهنگ‌ها، زبان‌ها و آداب و رسوم شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین به وجود رقبای بیگانه از جمله شبکه‌های فارسی زبان را در کنار برنامه‌های نوروزی سیما اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از صد شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان با اهداف خاص خود به شدت مشغول ساخت برنامه هستند که این وضع وظیفه برنامه سازان سیمای جمهوری اسلامی ایران را بسیار خطیر می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه علاقه مردم به برنامه‌های نوروزی به ویژه امسال مشهود بود و این برنامه‌ها در مجموع مردم را پای تلویزیون نشاند.

دکتر حدادعادل گفت: البته ممکن است به طور معمول عده‌ای منتقد برنامه‌ها باشند که این طبیعی است و عده‌ای نیز اصولا هرگز راضی نمی‌شوند که این عده با توده مردم فاصله دارند و حساب این اقلیت از مردم جداست زیرا دلشان جای دیگری است بنابراین نباید به فکر راضی کردن آنان در برنامه‌های تلویزیونی باشیم.

https://haddadadel.ir/news/288-12-2012

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.