تاریخ انتشار: 5 بهمن 1390

مراقب باشید تکیه‌کنندگان به قدرت و ثروت، رأی مردم را نخرند

دکتر غلامعلی حداد عادل سه شنبه چهارم بهمن ماه در جمع خبرنگاران در همدان با اشاره به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه هشتم بهمن ماه لیست جبهه متحد اصولگرایان همدان مطرح می‌شود آیا اختلاف نظری در ارتباط با این اسامی هست یا نه، با بیان اینکه این را از دوستانی بپرسید که مسئولیت معرفی نامزد‌ها را در همدان بر عهده دارند، اظهار کرد: تا جایی که من شنیده‌ام مسئله و یا مشکلی در استان همدان وجود ندارد.

وی افزود: در صورت وجود مسئله یا مشکل در استان همدان، اگر هیئت‌های استانی در مواردی به نتیجه نرسند و اختلاف باشد نظر خود را به تهران منتقل می‌کنند که در آنجا هیئت داوری که در شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان تعیین شده وظیفه بررسی اختلاف‌ها را بر عهده دارد و بر این اساس نظر نهایی داده می‌شود.

عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه در روند برگزاری انتخابات بن بستی وجود ندارد و مشکلی به وجود نمی‌آید، تصریح کرد: خصوصاً در همدان من احتمال نمی‌دهم که بحث یا اختلافی به وجود آید که کار به تهران بکشد چرا که در این استان وحدت خوبی برقرار است و این جمعیت کثیری که امروز دعوت اصولگرایان را پذیرفته بودند، مزید بر علت است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چند درصد از چهره‌های فعلی مجلس در دوره مجلس نهم خواهند بود، با بیان اینکه برای پاسخ به این سئوال باید منتظر نتیجه انتخابات باشیم، خاطرنشان کرد: در انتخابات‌ گذشته، دوسوم نمایندگان مجلس قبلی در مجلس بعدی حضور نداشتند اما من بعید می‌دانم که در انتخابات مجلس آینده چنین درصد بالایی از نمایندگان مجلس هشتم تغییر کنند ولی امر مسلم این است که تغییر وجود دارد اما درصد آن را نمی‌شود پیش‌بینی کرد و باید منتظر نتیجه آرا باشیم.

دکتر حداد عادل در ارتباط با ادعای برخی از نامزدهای رد صلاحیت شده مبنی بر اینکه چون منتقد به دولت بودند، رد صلاحیت شده‌اند، ضمن رد این موضوع، گفت: در بین رد صلاحیت شدگان همه نوع افرادی نظیر منتقد و موافق دولت، اصولگرا یا اصلاح‌طلب می‌بینیم و نمی‌شود چنین دسته‌بندی کرد و بهتر است بگوییم پاسخ بسیاری از این سئوالات در روزهای آینده بهتر داده می‌شود.

وی در ارتباط با واکنش ایران در صورت تحریم نفت با توجه به اعمال محدودیت‌های اتحادیه‌ اروپا برای صادرات نفت ایران نیز با بیان اینکه درصد کمی از نفت ما به اروپا فروخته می‌شود، افزود: اگر اروپا نخواهد نفت ایران را بخرد با شرایط اقتصادی حاکم بر اروپا قیمت نفت مسلماً افزایش بیشتری پیدا می‌کند و ایران نیز برای میزان ۱۸ درصد نفتی که به اروپا صادر می‌کند در جاهای دیگر مشتری خودش را دارد و جای هیچگونه نگرانی نیست.

عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه به گفته وزیر نیرو وضعیت آشفته بازار سکه و ارز، خیلی از تحریم نشأت نمی‌گیرد و به دولت بازمی‌گردد، متذکر شد: آنچه مسلم است این است که دست‌هایی در کار است برای اینکه از نظر اقتصادی یک نگرانی در مردم ایجاد کنند و من شک ندارم که در پشت صحنه افزایش قیمت دلار و سکه برنامه‌های طراحی شده دشمنان وجود دارد.

وی ادامه داد: عواملی در داخل و خارج از کشور جریان موجود سکه و ارز را هدایت و حمایت می‌کنند و می‌توان گفت آتش توپخانه‌ این قضیه را اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با تحریم می‌ریزند و پیاده نظام این قضیه نیز کسانی هستند که با خریدهای کاذب و با تزریق پول به بازار، قیمت را بالا می‌برند.

دکتر حداد عادل در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر نقش جریان انحرافی در افزایش قیمت‌ها نیز با بیان اینکه در این خصوص ما اطلاعی نداریم، یادآور شد: انتظار مردم از دولت این است که با تصمیمات صحیح و به‌موقع این نگرانی را برطرف کند و امیدواریم اخبار خوبی داشته باشیم اما تحریم نیز در این روند حتماً نقش داشته است.

وی با بیان اینکه براساس وضعی که این روز‌ها شاهد هستیم کاملاً معلوم است که به قول اقتصاددانان افزایش سکه و ارز نتیجه یک حباب است و دلیل اقتصادی ندارد، اضافه کرد: اینکه در روز تعطیل که اصلا خرید و فروشی صورت نمی‌پذیرد و صرافی و بانک‌ها نیز تعطیل است برای سکه و ارز صبح یک قیمت و شب یک قیمت عنوان شود، معلوم است که برنامه‌ای برای ایجاد نگرانی در مردم چیده‌اند اما مردم باهوش‌تر از آن هستند که بخواهند با اینگونه توطئه‌ها مسیر انقلاب را‌‌ رها کنند.

عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با وجود اینکه زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری نمانده آیا در آینده نظام پارلمانی خواهیم داشت و وضعیت آن در مجلس به چه جایی رسیده است، نیز با بیان اینکه «پارلمان»، شیوه‌ای است که مقام معظم رهبری اخیراً به آن اشاره کردند، گفت: این یک فرض و یک امکان بود که رهبری مطرح کردند اما در شرایط فعلی در مجلس، دولت و نظام برنامه‌ریزی خاصی که در کوتاه‌مدت چنین تغییری صورت پذیرد، وجود ندارد.

به گفته وی، در حال حاضر، قانون اساسی موجود و همین روشی که تاکنون در نظام مرسوم بوده است، ادامه خواهد داشت و اگر احساس نیاز شود تغییر صورت می‌گیرد و تشکیل پارلمان به این زودی‌ها شامل انتخابات مجلس نهم نمی‌شود و بعید است که به ریاست جمهوری دوره بعدی نیز وصلت بدهد و مرتبط باشد.

دکتر حداد عادل در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ارزیابی‌اش از اقدامات جریان انحرافی برای حضور در انتخابات چیست، نیز با بیان اینکه جریان انحرافی در انتخابات تابلویی ندارد، ابراز کرد: اگر جریان انحرافی هم بخواهد فعالیتی با عنوان خودش صورت بگیرد، قاعدتاً با چراغ خاموش انجام می‌شود اما ما شاهد آشکاری نداریم که بگوییم فلان آقا از طرف جریان انحرافی نامزد شده و وظیفه داریم در راستای تبیین اصولگرایی و معرفی نامزدهای اصولگرا به مردم تلاش کنیم و به طورقطع مردم راه خود را تشخیص می‌دهند.

وی در ارتباط با چگونگی تعامل بین جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان نیز عنوان کرد: تلاش ما بر این است که به سمت وحدت کامل حرکت کنیم و اگر نشد، به سمت وحدت حداکثری؛ چرا که سعی ما این است که فضای انتخابات را به فضای کشمکش میان جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری مبدل نکنیم.

عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه بعضاً مشاهده می‌شود به جای آنکه به دغدغه‌های جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری پرداخته شود بیشتر با برخوردهای حذفی مواجه هستیم، با بیان اینکه شکی در وجود اختلاف نظر و اختلاف سلیقه‌ نیست، گفت: ما از اول معتقد بودیم که این اختلاف در حدی نیست که مانع اتحاد شود و تلاش زیادی نیز به برقراری اتحاد کردیم و تصور می‌کنیم که جبهه متحد اصولگرایان هم در مقابله با جریان فتنه و هم مقابله با جریان انحرافی اصرار دارد و در بقیه مسائل نیز که اختلافی نیست دوستان قدری بر نظر خودشان پافشاری کردند و اتحاد کامل صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما واقعا موجبی نمی‌بینیم که تصور کنیم نامزدهای اصولگرایان در مسیری در حرکت هستند که مثلا به تقویت انحراف منتهی شود یا با فتنه همکاری شود، اظهار کرد: شما باید ببینید در استان از جبهه متحد اصولگرایان نامزدهایی که معرفی می‌شوند آیا این ایراد‌ها به آن‌ها وارد است یا نه، که قطعا نیست؛ این روش در سراسر کشور نیز اعمال می‌شود و ما این اختلاف را جدی و ریشه‌ای نمی‌دانیم.

دکتر حداد عادل ابراز کرد: درخواست من از مردم مشارکت هر چه بیشتر در انتخابات است که این مهم را یک وظیفه انقلابی بدانند از مردم درخواست می‌کنیم به اصولگرایان رأی بدهند اگر چه هر کس می‌تواند به فرد مورد نظرش رأی دهد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تعدادی از کاندیداهای شاخص جبهه متحد اصولگرایان که ظرفیت‌های بالایی دارند رد صلاحیت شده‌اند و راهکار جبهه متحد برای جبران کمبود این افراد چیست، نیز با بیان اینکه بعید است که تعداد قابل توجهی رد صلاحیت شوند، گفت: ما در نیمه راه فرآیند تعیین صلاحیت‌ها هستیم و اینگونه نیست که با یک ریزش انبوهی از نامزدهای اصولگرایان مواجه شده باشیم چون اصولگرایان با توجه به شاخص‌های صلاحیت سعی‌ بر معرفی کسانی از افراد دارای صلاحیت دارند اما اگر در جایی نظر شورای نگهبان به رد صلاحیت کسی بود نامزد دیگری جانشین او معرفی می‌شود و جای نگرانی نیست.

عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه از عملکرد مجلس فعلی چقدر رضایت دارید و آیا مجلس کنونی واقعاً به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است، بیان کرد: من همیشه در پاسخ به خبرنگارانی که نظر من را راجع به مجلس هشتم می‌پرسند خواهش می‌کنم این سوال را از کس دیگری بپرسند من به همه سئوالات جواب می‌دهم به جز این سئوال؛ من را از پاسخ به این سوال معاف بدانید.

وی در زمینه نقش پول در تعیین نتیجه انتخابات و ساز و کار نظام برای افرادی که مبادرت به خرید آرا می‌کنند، با بیان اینکه پول در یک حداقلی لازم است و نماینده باید تبلیغ کند تا خود را معرفی کند، عنوان کرد: هیچ انتخاباتی بدون هزینه نیست اما هزینه‌های انتخاباتی باید معقول و منطقی باشد.

دکتر حداد عادل متذکر شد: اگر مردم مشاهده کردند که نماینده‌ای پول‌های میلیاردی برای تبلیغات صرف می‌کند و می‌خواهد با یک هزینه غیر منطقی و فوق‌العاده‌ای به مجلس راه پیدا کند باید در نیت آن نامزد شک کنند چرا که ممکن است فکری داشته باشد که از طریق نمایندگی به یک بهره بیشتری برسد.

وی خطاب به صدا و سیمای استانی و رسانه‌ها نیز تأکید کرد: باید در این هفته‌های قبل از انتخابات به مردم هشدار بدهید که مراقب باشند تکیه‌کنندگان به قدرت و ثروت، رأی آزادانه مردم را نخرند و مجلسی که در واقع مجلس مردمی است، از این نظر صدمه نبیند که در این زمینه ابزارهای قانونی در اختیار شورای نگهبان است و اگر ببیند جایی اقدامی برای خرید رأی مردم شده با نامزدهای انتخاباتی متخلف، برخورد می‌کند.

عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر لزوم استفاده از مهره‌های جوان جریان اصولگرا در مجلس و لزوم بازنشست شدن وی پس از ۳۳ سال، نیز ابراز کرد: ما همیشه از انتخاب مردم استقبال می‌کنیم و بر این اساس شما اجازه بدهید مردم تصمیم بگیرند، شاید من وظیفه خودم بدانم که در انتخابات شرکت کنم که به خود من مربوط است اما مانع از این نیست که شما به مردم پیام بدهید که به نیروهای جدیدی رأی بدهند چون مردم به خوبی و پس از مقایسه تصمیم می‌گیرند.

وی عنوان کرد: در اینکه در جبهه متحد اصولگرایی باید نوگرایی باشد و چهره‌های جدید به مجلس راه پیدا کنند شکی نیست و من موافق این امر هستم به طوری که ما در تهران نیز درصدد بستن فهرست نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان هستیم که نوآوری شود و چهره‌های دانشگاهی و روحانی جدید و نیروهای تازه‌ای با تخصص‌های بهتر وارد مجلس شوند تا بر این اساس مجلسی بهتر و کارآمد‌تر داشته باشیم.

دکتر حداد عادل در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سیاست و آینده جبهه متحد در خصوص مدیران ناکارآمد در استان‌ها چیست، نیز با بیان اینکه وظیفه مجلس عزل و نصب مسئولان استانی نیست، خاطرنشان کرد: مجلس در مورد وزرا حق رأی اعتماد یا استیضاح دارد که این حق را در موارد متعدد به انجام رسانیده است و به صورت مستمر نمایندگان با وزرا مشورت دارند که مسئولان بهتری انتخاب شود که ان‌شاءالله در آینده وضع از این هم بهتر خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا جبهه متحد اصولگرایان برای دعوت کردن از افراد اصلح برای نامزدی پیشگام نشده، ضمن رد این موضوع، با بیان اینکه هر جریان عاقل سیاسی که دلسوز کشور باشد مایل است که افراد اصلح انتخاب و وارد عرصه خدمت شوند، تصریح کرد: ممکن است در انتخاب اینکه چه کسی صالح است و چه کسی اصلح، اختلاف نظر وجود داشته باشد و همه سعی می‌کنند بهتر را انتخاب کنند و کسی آگاهانه اصلح را کنار نمی‌گذارد.

عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان در ارتباط با انتشار بولتنی علیه جبهه متحد اصولگرایان، با تأیید این موضوع، ابراز کرد: ما نیز از این مباحث خشنود نیستیم و فکر می‌کنیم اصرار ما در حفظ وحدت در میان اصولگرایان خیلی مربوط به نتیجه این انتخابات نیست چرا که ما بیشتر ایجاد این وحدت را در بدنه جامعه مهم می‌دانیم و سعی می‌کنیم از اینکه یک اختلافی در بین مردم تحت این عناوین پیدا شود، جلوگیری کنیم.

https://haddadadel.ir/news/259-25-2012

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.