تاریخ انتشار: 7 اسفند 1401

روزبه‌روز از کتاب‌های دانشگاهی تألیفی کاسته و به ترجمه‌ها افزوده می‌شود

دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در «نخستین جشنواره کتب درسی دانشگاهی در علوم انسانی و اسلامی» که صبح امروز در سازمان سمت برگزار شد، در ابتدای سخنان خود بیان کرد: هیچ کشوری در دنیای امروز بدون پیشرفت علمی دوام پیدا نمی‌کند. جایگاه ترویج علم نیز دانشگاه است و در دانشگاه هم کتاب درسی ابزار اصلی است و در کشورهای توسعه یافته کتاب‌های درسی دانشگاهی خیلی اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، او با اشاره به اهمیت این موضوع که وجود تعداد بیشتر کتاب در بخش تالیف کتاب‌های دانشگاهی مهم است یا در بخش ترجمه آن، ادامه داد: امروزه کتاب‌های دانشگاهی یک از صنعت‌های مهم دنیاست و کتاب پشت کتاب تالیف و نوآوری می‌شود اما در کشور ما این صنعت ضعیف است.

حدادعادل افزود: در گذشته کتاب‌های دانشگاهی بیشتر تالیف بود تا ترجمه و تالیف کتاب یک شان خاصی برای استاد به همراه داشت، اما اکنون هرچه بیشتر می‌گذرد روز به روز از کتاب تالیفی کاسته شده و به بخش ترجمه افزوده می‌شود.

او با بیان این مطلب که کسی که کتابی را تالیف می‌کند آن را برای فرهنگ و جامعه خود طراحی می‌کند اظهار کرد: وقتی کتابی تالیف می‌شود مولف باید طراح کتاب باشد و این بدین معنی است که یک استاد باید به درجه‌ای از بلوغ رسیده باشد که بفهمد از کجا شروع کند و به کجا برساند.

او بیان کرد: مساله تحول علوم انسانی محتاج یک اقدام دیگری به جز تالیف بود زیرا این کتاب‌ها منجر به یک تحول بنیادی در نظام دانشگاهی نمی‌شد. بنابراین نیاز به نقد کتاب‌های علوم انسانی احساس می‌شد که پژوهشگاه علوم انسانی این کار را به عهده گرفت اما چون این نقدها ضمانت اجرایی نداشت هیچ تغییر و تاثیری در دانشگاه‌ها حاصل نشد.

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: به سازمان سمت نیز این ایراد وارد بود که کتاب‌ها را ارزیابی می‌کرد و اگر مناسب بود آنها را چاپ کرده و اگر مناسب نبود چاپ نمی‌کرد و مولف و مترجم به سراغ انتشارات دیگری برای چاپ کتابش می‌رفت و مجددا اینکار نیز تحولی در رشته علوم انسانی در دانشگاه‌ها ایجاد نمی‌کرد.

او افزود: ما در شورای تحول کار دیگری انجام دادیم و نظرمان را معطوف به اجرا کردیم و حدود ۱۵۰ برنامه درسی و دانشگاهی را تصویب کردیم که مبتنی بر چهار ملاک اسلامی کردن، بومی‌سازی، روزآمدی و کارامدی هستند. منظور از کارامدی این است که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند با دانشش کار کند. روزآمدی نیز به معنی تغییر در نظام آموزشی برای به روز کردن آن است.

او درباره بومی سازی و اسلامی سازی نیز گفت: بومی‌سازی یعنی در مطالب موجود در دانشگاه‌ها یک مطالبی هم درباره ایران باشد و اسلامی سازی هم امری است که در هر رشته‌ای یک معنا دارد و انضباط اخلاقی، مذهبی و فرهنگی خود را در کتاب‌هایمان نشان می‌دهد. اسلامی‌سازی حقوق با اسلامی‌سازی اقتصاد تفاوت دارد. اسلامی سازی در جامعه‌شناسی یک معنا دارد و در روانشانسی یک معنای دیگر.

او در انتهای سخنان خود خطاب به وزارت ارشاد اظهار کرد: وزارت ارشاد باید کاغذ کتاب درسی دانشگاهی را برای سازمان سمت و ناشران دیگر تامین کند و برای چهار میلیون جمعیت دانشگاهی فکری کند.

https://haddadadel.ir/news/2507-26-2023

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.