تاریخ انتشار: 26 بهمن 1401

در اعطای نشان عالی دانش، علم نافع را به معنای وسیع آن تفسیر کنید

اولین نشست شورای عالی «نشان عالی دانش» با حضور دکتر غلامعلی حدادعادل و دیگر اعضای این شورا به میزبانی رئیس دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایده اعطای این نشان را قابل تقدیر و تحسین دانست و تاکید کرد: یکی از شرایط موفقیت این نشان‌ها و جایزه‌ها، تداوم و استمرار آنها است. رویداد چهره‌های ماندگار در کشور یک حسن شهرتی ایجاد کرده بود و برای جامعه شناخته شده بود اما بعد از چند دوره متوقف شد.

دکتر حدادعادل روش «خوداظهاری» را شیوه مناسبی برای شرکت در فراخوان نشان عالی دانش ندانست و در پی تاکید دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بر توجه به صاحبان علم نافع در این رویداد، گفت: علم نافع اعم از علم کاربردی و مطلق علم، همه می‌تواند مشمول نشان عالی دانش شود. بنابراین نافع را در یک پهنه وسیع‌تری تعریف کنیم. نگاه عمومی جهانی، همه علوم از علوم پزشکی و مهندسی تا فلسفه و نجوم را نافع می‌داند. بنابراین علم نافع را به معنای وسیع آن تفسیر کنید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: علوم بنیادی که چشم‌اندازها را ترسیم می‌کند، قطعاً نافع است. قطعاً نفع جامعه و کاربردی بودن علم باید مورد توجه باشد ولی این را هم مدنظر داشته باشیم که دایره علم را محدود نکنیم. تحقیقات یک حوزه علم ممکن است نفع اجرایی هم نداشته باشد، اما ارزشمند باشد.

دکتر حدادعادل همچنین در ضمن سخنانش، با رویکردی انتقادی درباره برخی پایان‌نامه‌ها، گفت: «بخش بزرگی از این پایان‌نامه‌ها علم نافع نیست چون از این کتاب و از آن کتاب، یک چیزی می‌گیرند و سر هم می‌کنند که به هیچ دردی هم نمی‌خورد؛ بعد هم یک جلسه دفاع می‌گذارند و در نهایت هم پایان‌نامه می‌رود که در قفسه نگهداری شود.»

https://haddadadel.ir/news/2444-15-2023

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.