تاریخ انتشار: 26 آذر 1390

تنها ابزار گذر از غبار فتنه بصیرت نسبت به شرایط زمان است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مسجد باید کانون بصیرت و بصیرت‌افزایی باشد تا مردم در زمان بروز فتنه در جامعه دچار سردرگمی نشوند، زیرا در زمان بروز فتنه فضای جامعه غبارآلود می‌شود و تنها ابزار گذر از غبار فتنه بصیرت و آگاهی از شرایط زمان است.

دکتر حداد عادل پنج‌شنبه شب در گردهمایی مشترک ائمه جماعات و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مسجد وسیع‌ترین عرصه ارتباط مردم با روحانیت و مهم‌ترین پایگاه اسلام در بطن جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیرگذاری و اهمیت مساجد در نظام اسلامی، اگر مساجد به خوبی اداره شوند می‌توان به آینده و سرنوشت اسلام و مسلمین امیدوار باشیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه هنوز به تناسب اسلامی بودن انقلاب درباره مساجد تحول صورت نگرفته است، تصریح کرد: مساجد باید مردمی اداره شوند، اما به این معنا نیست که حاکمیت برای رشد و تعالی مساجد برنامه‌ریزی نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: امروز مساجد در سراسر کشور با حفظ مرکزیت نماز و امور دینی مساجد در ابعاد مختلف رشد پیدا کرده و مساجد دارای کتابخانه و بسیج و درمانگاه شده‌اند.

دکتر حداد عادل با بیان اینکه امروزه مساجد در محلات و شهر‌ها به تکیه گاهی برای مردم تبدیل شده است، اظهار کرد: اسلام برنامه زندگی در دنیا بوده که نتایج آن را در جهان آخرت می‌توانیم مشاهده کنیم.

وی خواستار تبیین نقش و جایگاه دین و دینداری در سعادت دنیوی و اخروی برای مردم شد و گفت: اگر مردم مساجد را برای اصلاح دین و دنیای خود بدانند، آنگاه مساجد به نقش خود در زمان حضرت رسول اکرم (ص) باز می‌گردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روحانیت باید برای حضور موثر در جامعه برنامه‌ریزی داشته باشد، خاطرنشان کرد: امام جماعت در درجه اول باید نگاهبان اعتقادات مردم بوده و برای تعمیق آموزه‌های دینی در جامعه تلاش کند.

وی همچنین پاسخگویی به شبهات دین و تقویت پایه‌های اعتقادی مردم را با رجوع درست به قرآن و حدیث امکان‌پذیر دانست و گفت: امروز مردم باید علاوه بر قرائت صحیح قرآن، بر فهم و درک کلام الهی نیز توانمند باشند.

دکتر حداد ‌عادل بیان کرد: مردم باید آموزه‌های قرآنی را به خوبی بفه‌مند تا بتوانند مبانی دینی و معرفتی را در شئون زندگی خود جاری ساخته و جامعه بر اساس کلام وحی شکل بگیرد.

وی آشنا کردن مردم با احکام شرعی را از دیگر وظایف ائمه جماعات عنوان کرد و افزود: روحانیت امروز باید نسبت به رفع ناهنجاری‌های اجتماعی دغدغه جدی داشته باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تبیین مبانی حکومت اسلامی در مساجد را مهم ارزیابی کرد و گفت: تشکیل پایگاه‌های بسیج در مساجد حرکت بسیار بابرکتی است و ائمه جماعات باید زمینه رشد این نیروهای انقلابی را فراهم بیاورند.

وی با بیان اینکه نیروی بسیج برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یک پشتیبان ارزشمند محسوب می‌شود، اظهار کرد: اگر خدایی ناکرده حالت بحرانی برای کشورمان پیش بیاید، آنگاه همه به برکت حضور بسیج و بسیجیان آگاه می‌شوند.

دکتر حداد عادل گفت: دشمنان اسلام و انقلاب به خوبی می‌دانند در صورت تعرض به ایران اسلامی هر مسجد به یک پایگاه مقاومت تبدیل می‌شود و آنگاه جمهوری اسلامی شکست‌ناپذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با اشغال کشورهای همسایه کشورمان به بهانه بن لادن و صدام، به دنبال فشار آوردن بر ایران اسلامی بودند، اما نه تنها اجازه ورود به خاک پاک کشورمان را پیدا نکردند، بلکه در کشورهای اشغال شده به شدت شکست خوردند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسجد باید کانون بصیرت و بصیرت‌افزایی باشد تا مردم در زمان بروز فتنه در جامعه دچار سردرگمی نشوند، زیرا در زمان بروز فتنه فضای جامعه غبارآلود می‌شود و تنها ابزار گذر از غبار فتنه بصیرت و آگاهی از شرایط زمان است.

وی همچنین تصریح کرد: روحانیت به ویژه ائمه جماعات باید از راه‌های مختلف و با انجام کارهای ابداعی و ایجاد صمیمیت با مردم، در میان جامعه به ویژه در میان نسل جوان و نوجوان جای خود را بازکرده و پس از آن نسبت به رشد و توسعه ایمان و اخلاق در جامعه همت گمارند.

دکتر حداد عادل بر ضرورت تناسب امام جماعت هر مسجد با بافت فرهنگی و اجتماعی مردم آن منطقه تأکید کرد و گفت: در بیشتر اوقات عدم توفیق امام جماعت مسجد در جذب جوانان و ارایه مبانی دینی، عدم تناسب با اهالی آن منطقه است و این موضوعی است که باید رعایت شود.

وی در پایان از ارایه راهکار‌ها و مصوبات جدید در مجلس شورای اسلامی برای گره‌گشایی از مشکلات مساجد و رشد روزافزون نقش مساجد در جامعه خبر داد و اظهار امیدواری کرد این طرح‌ها هرچه زود‌تر به تصویب و مرحله اجرا برسد.

https://haddadadel.ir/news/242-17-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.