تاریخ انتشار: 17 مهر 1389

پیام دکتر حداد عادل برای جشنواره کشوری گلدسته های سپید

استفاده از کلام فاخر و فصیح شعری بعد از نزول قرآن آغاز شد

دکتر حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پیامی برای جشنواره کشوری شعر و قطعات ادبی موسوم به ‘گلدسته های سپید’ که در یاسوج آغاز بکار کرده است، نوشت: تاریخ استفاده از کلام فاخر با نزول قرآن کریم آغاز شد و این تاریخ قدمتی به اندازه عمر خود اسلام دارد.

 

دکتر حداد عادل در این پیام با ذکر این نکته که خداوند متعال قرآن کریم را به اندازه ای فصیح و بلیغ نازل کرده که دیگران از آوردن نظیر آن عاجز مانده اند ، افزود: از آن پس شعر چه در زمان پیامبر اکرم (ص) و چه در زمان امیرالمومنین علی علیه السلام چون ابزاری کارآمد در خدمت تبلیغ و ترویج دین قرار گرفت.

وی بارزترین جلوه پیوندشعر و آئین را شعر عاشورایی عنوان کرد و نوشت: اگر گفته شود عاشورا بر بال شعر و در طول تاریخ به پرواز در آمده و از عصری به عصر دیگر و از نسلی به نسلی سیر و حرکت کرده است سخنی به گزاف نگفته ایم.
دکتر حداد عادل در قسمتی دیگر از این پیام با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی پیوند شعر و دین و آئین جان گرفت و استحکام یافته است ، اضافه کرد: امام راحل و مقام معظم رهبری به شعر و ادب توجه تام داشته و دارند و شاعران ، خصوصا شاعران جوان با پیروی از سنت دیرینه شعر آئینی در تاریخ اسلام و تشیع ، ذوق و اندیشه و هنر خود را از طریق شعر در خدمت آرمان های مقدس انقلاب سلامی قرار داده اند. برپایی جشنواره گلدسته های سپید در یاسوج که ششمین جشنواره شعر و قطعات ادبی آیینی کانونهای فرهنگی مساجد کشور است ، نشانه توجه مردم دیندار و انقلابی به اهمیت شعر و ادب و تاثیر آن درجذب قلوب و ترویج ارزشهاست.
دکتر حداد عادل در پایان این پیام اظهار امیدواری کرد: این جشنواره ها با عرضه نمونه های برگزیده شعر و قطعات ادبی ، علاوه بر تشویق شاعران و نویسندگان ، زمینه را برای رشد شاعران نوجوان ، جوان و نویسندگان نوقلم هموار سازد و به شکوفائی استعدادها در بهار انقلاب اسلامی کمک کند.
جشنواره شعر و قطعات ادبی گلدسته های سپید با حضور ۵۷ شاعر از ۲۵ استان کشور چهارشنبه شب در یاسوج آغاز بکار کرد و تا جمعه ادامه دارد.

 

https://haddadadel.ir/news/24-09-2010

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.