تاریخ انتشار: 21 آذر 1390

دغدغه‌های علامه نورسی در ترکیه همانند شیخ فضل‌الله نوری در ایران است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در همایش بین‌المللی علامه بدیع‌الزمان سعید نورسی با اشاره به نقش علامه نورسی در گسترش آموزه‌های اسلامی در ترکیه تأکید کرد: وی همیشه دغدغه اسلام و دغدغه جایگزین نشدن مفاهیم دیگر به جای اسلام را داشت.

دکتر حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تقدیر از دانشگاه مذاهب اسلامی برای برپایی این همایش اظهار داشت: در دوران معاصر از احوال یکدیگر در کشورهای مختلف بی‌خبریم؛ این چراغ پر نور تمدن غربی که تحت عنوان تجدد در چشم‌های ما تابیده شده، باعث شده است که ما اطراف خود را نبینیم.

وی افزود: روابط دیرینه‌ای که کشورهای اسلامی پیش از این داشتند در حال حاضر از هم گسیخته شده است و کشورهای اسلامی از حال یکدیگر بی‌خبرند؛ این یک ضعف و نقص است و باید جبران شود؛ خصوصاً در دورانی که بیداری اسلامی فرا رسیده است و مسلمانان به یک آگاهی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دست پیدا کرده‌اند ضمن این‌که ما باید بر این ضعف فائق آییم و این عیب را برطرف کرده و یکدیگر را بشناسیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت اسلام و آموزه‌های اسلامی در دوران کنونی تصریح کرد: همه جهان اسلام در ۱۵۰ سال گذشته در مواجه با تمدن غربی دوران بسیار سخت خطیر و سرنوشت سازی را پشت سر گذاشته است؛ ما این دوران را دوران تجدد می‌نامیم که بسیاری از چهره‌های بزرگ اسلامی برای مقابله با آن به اقدام پرداختند که از جمله آن می‌توان به نقش امام (ره) در ایران اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش تاریخی ترکیه در جهان اسلام، اظهار داشت: ما باید متفکران برجسته این کشور را بشناسیم؛ بزرگانی مثل علامه نورسی که ما امروز به یاد او گرد هم آمده‌ایم.

دکتر حداد عادل در ادامه به بررسی این علامه تقریبی پرداخت و گفت: وی دارای حافظه بسیار نیرومندی بود و زندگی بسیار پر تلاشی را پشت سر گذاشت و بدون آن‌که راه خود را گم کند و منحرف شود در مقابل جریانات ضد اسلامی و ضد اخلاقی غرب ایستادگی کرد.

وی افزود: علامه نورسی در دوران بسیار پرتلاطمی در ترکیه زندگی می‌کرد؛ دوران پایان امپراطوری عثمانی و حکومت جدید در ترکیه؛ دوران برخورد تمدن اسلامی و تمدن غربی در کشوری که مظهر تمدن فرهنگ دینی و اسلامی محسوب می‌شد.

این اندیشمند برجسته کشورمان به خصوصیات علامه نورسی اشاره کرد و گفت: وی به قرآن به عنوان محور تفکر اسلامی و سند اصل فکر اسلامی توجه داشت و نوشته‌های ایشان تحت عنوان «رساله‌های نور» بنا شده بر اساس تعالیم قرآن است؛ وی همچنین به مسأله آموزش به مسلمانان اهتمام ویژه‌ای داشت و بر اجرای احکام شریعت اصرار داشت و آزادی بدون شریعت که سوغات لیبرال غربی در دوران تجدد در ترکیه بود را به هیچ وجه نپسندید و آزادی را زمانی مشکل گشا می‌دانست که با شریعت همراه باشد.

وی افزود: علامه نورسی به مانند شیخ فضل الله نوری در ایران دغدغه اسلام و جایگزین نشدن مفاهیم و پدیده‌های دیگر به جای تعالیم اسلامی را داشت.

دکتر حداد عادل در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: علامه نورسی اگر چه قلّه بلندی است که از دور پیدا است اما قلّه‌های بسیاری وجود دارند که ما می‌توانیم با شناخت آن‌ها با حرکت بیداری اسلامی در جهان اسلام آشنا شویم.

گفتنی است همایش بین‌المللی بررسی اندیشه‌های علامه بدیع الزمان سعید نورسی ۲۰ آذر در سالن اجتماعات شهید ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی با مشارکت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

https://haddadadel.ir/news/237-12-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.