تاریخ انتشار: 30 آبان 1390

پیام دکتر حداد عادل به «نخستین همایش ملّی مفاخر جام»

برگزاری نخستین همایش ملّی مفاخر جام اقدامی شایسته و تحسین‌برانگیز است. از رهگذر این همایش می‌توان گرد و غباری را که با گذشت ایّام بر چهره این شهر کهن نشسته زدود و جایگاه والای آن را در طول تاریخ، هم به مردم و شهروندان تربت جام و هم به همه هموطنان آنان در سراسر ایران‌زمین، معرفی کرد.

در تاریخ اسلام هر‌گاه نام «خراسان» برده می‌شود، بی‌درنگ منظره درخشانی از فرهنگ و تمدّن پیش چشم گشوده می‌شود. خراسان، نه‌فقط برای مردم ایران، بلکه برای مردم همه جهان اسلام، مهد علم و ادب و دین و فرهنگ محسوب می‌شود. هریک از شهرهای خراسان، سرمایه‌ای گران‌قدر از دانشمندان و شاعران و فقیهان و حکیمان و عارفان بزرگ دارد و سهم تربت جام در این می‌ان، سهمی درخور توجّه و افتخاربرانگیز است.

این شهر که بر سر راه کاروان‌های مسافران نیشابور و هرات قرار داشته، نه‌تن‌ها به اعتبار آنکه تربت و مزار شیخ احمد جام در آن است شهرت و اهمیت یافته، بلکه از آن جهت که بزرگان و نام‌آورانی مانند نورالدّین عبدالرّحمان جامی را پرورده و به عالم علم و ادب تقدیم کرده است شایسته احترام است. علاوه بر آن، بزرگان دیگری همچون پوربهای جامی و ابوجعفر محمدبن موسی زامی و خواجه معین‌الدّین محمد جام از این شهر برخاسته‌اند. همچنین می‌توان گفت که آنچه در تاریخ به «بوزجان» منسوب است و بزرگانی مانند ابوالوفای بوزجانی و ابوذر بوزجانی و درویش‌علی بوزجانی، که شرح حال همه آنان در دانشنامه جهان اسلام آمده است از مفاخر جام به‌شمار می‌آیند.

اینجانب خوشوقتم که می‌توانم بهترین سلام‌ها و درودهای خود را به حضور مردم شریف و عزیز تربت جام تقدیم کنم و آرزومند باشم که این شهر در آینده نیز به برکت انقلاب اسلامی بتواند افتخارات گذشته خود را تجدید کند. وظیفه خود می‌دانم از همه مسئولان و مدیران و کسانی که در برپایی این همایش سهیم و مؤثر بوده‌اند سپاسگزاری کنم و توفیق آنان را از درگاه خداوند کریم مسئلت نمایم.

غلامعلی حداد عادل

۲۵/۸/۱۳۹۰

https://haddadadel.ir/messages/229-21-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.