تاریخ انتشار: 29 آبان 1390

پیام دکتر حداد عادل به نخستین کنگره ملی مفاخر جام

نخستین کنگره ملی مفاخر جام روز شنبه با پیام دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی در شهرستان تربت جام برگزار شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این پیام برگزاری این همایش را اقدامی شایسته و درخور تحسین خواند و اظهار داشت: از رهگذر این همایش می‌توان غباری که با گذشت ایام بر چهره این شهر کهنه نشسته را زدود و جایگاه والای آن در طول تاریخ را به مردم این شهرستان و تمام ایرانیان معرفی کرد. دکتر حداد عادل در این پیام افزود: نام خراسان در تاریخ اسلامی همواره منظره درخشانی از فرهنگ و تمدن پیش چشم می‌گشاید و این خطّه نه فقط برای مردم ایران بلکه برای همه مردم جهان اسلام، مهد علم، ادب و دین و فرهنگ محسوب می‌شود.

وی گفت: هر یک از شهرهای خراسان سرمایه‌ای گرانقدر از دانشمندان، شاعران، فقیهان، حکیمان و عارفان بزرگ دارد و سهم تربت جام در این میان سهمی در خور توجه و افتخار برانگیز است.

وی در ادامه پیام آورده است: شهرت این شهر که بر سر راه کاروان‌های مسافران نیشابور و هرات قرار داشت، نه به جهت وجود مزار شیخ احمد جامی بلکه از آن جهت که بزرگان و نام آورانی مانند نورالدین عبدالرحمان جامی را پرورده و به عالم علم و ادب تقدیم کرده است در خور احترام است.

دکتر حداد عادل افزود: علاوه بر آن بزرگان دیگری چون پوربهای جامی و خواجه معین الدین محمد جام از این شهر برخاسته‌اند.

وی در این پیام اظهارداشت: آنچه در تاریخ به بوزجان منسوب است و بزرگانی چون ابوالوفای بوزجانی و ابوذر بوزجانی و درویش علی بوزجانی که شرح حال همه آن‌ها در دانشنامه جهان اسلام آمده از مفاخر جام به شمار می‌آیند.

دکتر حداد عادل در ادامه ابراز امیدواری کرد این شهر در آینده بتواند به برکت انقلاب اسلامی افتخارات گذشته خود را تجدید کند.

https://haddadadel.ir/news/228-20-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.