تاریخ انتشار: 27 مهر 1390

اقتدار ما در حمایت از تروریسم نیست، در منطقی بودن ما است

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اتهام طرح عملیات تروریستی در آمریکا گفت: اقتدار ما در حمایت از تروریسم نیست، بلکه در منطقی بودن ماست.

مراسم رونمایی از مجموعه نرم‌افزارهای «یک قرن فریاد» و «امام آینه‌ها» سه‌شنبه ۲۶ مهر، با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سید حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهشی ایران معاصر، منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر شورای فرهنگ عمومی و سید محمدرضا اخضریان کاشانی مدیرعامل موسسه نمایه در سالن اجتماعات شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

دکتر حداد عادل در این برنامه گفت: نرم‌افزارهای نمایه که امروز رونمایی می‌شوند، پیرامون تاریخ معاصر است. در باب اهمیت و لزوم توجه به تاریخ تا به حال سخن بسیار گفته شده است و من به کلام امیر مومنان در نامه‌ای که برای امام حسن (ع) نوشتند، اشاره می‌کنم. امام علی (ع) در این نامه امام حسن (ع) را به خواندن تاریخ تشویق کرده است. امام علی (ع) در این نامه می‌گوید من به اندازه‌ای در تاریخ گذشتگان تعمق و تامل کردم که گویی با آن‌ها زندگی کرده‌ام. این موضوع اهمیت مطالعه تاریخ را مشخص می‌کند.

وی افزود: بزرگان دیگر هم همواره سفارش به مطالعه تاریخ کرده‌اند و آموزه‌های آموزنده‌ای هم از این توصیه‌ها به جا مانده است. از جمله اینکه ملّتی که گذشته ندارد، آینده نخواهد داشت. یعنی ملتی که پیشینه تاریخی ندارد، نمی‌تواند راهش را پیدا کند. در یک عبارت مدرسه‌ای هم گفته شده است که هر ملتی که تاریخ نخواند ناچار است آن را تجدید کند. یعنی مانند دانش‌آموزان مدرسه‌ای که اگر درس نخوانند، تجدید می‌شوند، ملتی که تاریخ نخواند و از آن عبرت نگیرد، خودش تاریخ را تکرار خواهد کرد و قسمتی از عبرت‌های آن خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اهمیت تاریخ به اندازه‌ای است که کسانی که می‌خواهند آینده را از آن خود کنند، سعی‌ می‌کنند ملت‌ها را از تاریخ خودشان منحرف کنند. باید از آقای روحانی سپاسگذار باشیم که از ابتدای نهضت انقلاب به اهمیت تاریخ‌نگاری در این نهضت مبادرت داشته است. اهمیت ثبت و ضبط تاریخ وقتی معلوم می‌شود که به وقایع‌نگاری کربلا دقت کنیم.

دکتر حداد عادل ادامه داد: با وجود اهمیت جنگ و جهاد در زمان امام حسین (ع)، ایشان به یکی از لشگریانش فرمود تو لازم نیست بجنگی. بلکه باید وقایع جنگ را ثبت کنی. این سخن نشان می‌دهد ثبت وقایع تاریخی چه اهمیتی در انتقال پیام آن وقایع دارد. امروز شاهدیم که برای تغییر چهره انقلاب چقدر تلاش و کوشش می‌شود. اگر جوانان ما با تاریخ معاصر ایران و خاندان پهلوی و افرادی که بر این کشور حکومت می‌کردند، آشنا شوند و در مقابل هم با شخصیت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری آشنا شوند، دیگر آوردن هیچ استدلالی برای نشان دادن بر حق بودن انقلاب لازم نیست. کافی است جوانان این ۲ دوره را در کنار هم قرار دهند و مقایسه کنند. آن وقت هر انسان با وجدانی متوجه می‌شود که چه نعمتی بر این مردم نزول کرده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به نمایشنامه اتهام عملیات تروریستی به ایران گفت: بد نیست در این برنامه اشاره‌ای به تهمتی که آمریکا در قالب یک نمایشنامه مضحک به ایران وارد کرده است، داشته باشیم. این نمایشنامه که با هدف وارد کردن اتهام حمایت از تروریسم به ایران وارد شده، به قدری ناشیانه طراحی شده که هر کس آن را بشنود، متوجه ساختگی بودنش می‌شود.

وی افزود: حکایت این تهمت به ایران، حکایت فردی است که می‌خواست اسکناس تقلبی تولید کند و ۷ تومانی چاپ کرد. چون هر کسی آن را بشوند، می‌خندد. اقتدار ما در حمایت از تروریسم نیست، بلکه در منطقی بودن ماست و ضعف آمریکا در بی‌منطقی حاکمانش است. گواه این مسائل هم بیداری اسلامی است که در منطقه در حال جریان است. با این تهمت‌ها نه وضع آمریکا خوب می‌شود و نه اوضاع ایران دگرگون می‌شود.

دکتر حداد عادل بعد از پایان این مراسم در حلقه خبرنگاران گفت: با اینکه این همه حرف زدیم باز خبرنگار‌ها بعد از برنامه می‌آیند و می‌خواهند صحبت کنیم. این خبرنگار‌ها معجزات جالبی دارند. مثلا پیش از بازدید از جایی به ما می‌گویند نظر خودتان را در این باره بگویید.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به خبرنگاران که درباره مشکل ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سوال پرسیده‌بودند، گفت: این موضوع قرار است در مجلس بررسی شود. ما ابتدا باید سخنان وزیر ارشاد را بشنویم. نمایندگان درباره این موضع حساس شده‌اند.

https://haddadadel.ir/news/223-19-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.