تاریخ انتشار: 16 مهر 1390

به برکت انقلاب ۲۰۰ نوع دایره المعارف در کشور تألیف شد

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی حدود ۲۰۰ نوع دایره المعارف در کشورمان تألیف شده و یا در حال تألیف است.

دکتر حداد عادل روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از دانشنامه قرآن و حدیث در مؤسسه دارالحدیث قم اظهار داشت: عصر حاضر در ایران اسلامی، «عصر دایره المعارف» نامیده شده که بحق برازنده و شایسته است.

وی با اشاره به تألیف دانشنامه جهان اسلام که از ۲۸ سال پیش با همت رهبر معظم انقلاب اسلامی تأسیس شده است، خاطرنشان کرد: این دانشنامه تاکنون در ۱۵ جلد و بیش از ۱۳ هزار صفحه منتشر شده است که حدوداً به بیش از ۵۰ جلد خواهد رسید. نماینده مجلس شورای اسلامی، تألیف دانشنامه‌ها را در ارتقاء سطح علمی کشور مؤثر دانست و گفت: تلاش‌ها و برنامه ریزی هایی که در سه دهه گذشته برای تألیف و جمع آوری دانشنامه‌ها در عرصه‌های مختلف به انجام رسیده است، قطعاً در سالهای آینده بروز و ظهور بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تألیف دایره المعارف‌ها به منزله ایجاد زیرساختهای علمی در کشور است، ابراز امیدواری کرد: این مهم زمینه شکوفایی علمی برای نسل آینده ایران اسلامی را فراهم آورده و باید منتظر روزهای بهتری برای آینده علمی کشور باشیم.

دکتر حداد عادل در بخش دیگر سخنان خود، احادیث و روایات اهل بیت (ع) در کنار آیات نورانی قرآن کریم را از ارکان هویتی مسلمانان و شیعیان عنوان کرد و افزود: هر نوع فعالیت و اقدام برای جمع آوری، تألیف و تصحیح احادیث و روایات ائمه اطهار (ع)، گام‌هایی برای تثبیت هویت اسلامی ماست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سیره علمای سلف و گذشتگان همچون مجلسی، امینی و مرعشی نجفی نیز اینگونه بوده که با مرارت‌ها و مجاهدتهای بسیار برای حفظ اسرار و معارف ائمه اطهار (ع) و جمع آوری روایات تلاش می‌کردند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز حوزه‌های علمیه باید با کسب تجارب گذشته و با توجه به امکانات در دسترس و به برکت نظام اسلامی برای رشد و ارتقاء علوم حدیثی و روایی تلاش بیشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: امیدواریم با انتشار آثار فاخر در حوزه علوم اسلامی و اخلاقی با گفتمان مذهبی مبتنی بر قرآن و احادیث، علما و مبلغان حوزه‌های علمیه سخنرانی‌ها و تبلیغ خود را بر همین اساس شکل داده و مجالس معنوی و مذهبی در کشورمان از خرافات و انحرافات و سخنان بیهوده خالی شود.

مراسم رونمایی از دانشنامه قرآن و حدیث روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسئولان و شخصیت‌های حوزوی و کشوری در موسسه دارالحدیث قم برگزار شد.

https://haddadadel.ir/news/220-08-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.