تاریخ انتشار: 1 آبان 1401

تاریخ بیهقی یکی از ستون‌های ادبیات ما به شمار می‌رود+صوت

شبکه رادیویی فرهنگ یکم آبان ماه به مناسبت روز بزرگداشت ادیب و مورخ بزرگ ایران و پدر نثر فارسی ابوالفضل بیهقی در استودیو شماره یک معاونت صدا مراسمی را با حضور رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پیشکسوتان عرصه ادب و مدیران ارشد رادیو برگزار کرد.

دکتر غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تقدیر از مسئولین برگزاری این مراسم گفت: رادیو فرهنگ زبان فرهیختگان ملت ایران است.

وی به تاریخ بیهقی به عنوان یکی از کهنترین کتاب های فارسی زبانان در قلمرو سیاسی و فرهنگی آنان اشاره کرد و گفت: هزارسال پیش بیهقی حوادث سیاسی و اجتماعی روزگارش را در ۳۰ جلد به رشته‌ تحریر درآورده است که البته یک ششم آن باقی مانده است که همین موضوع حکایت از قدمت تاریخ نگاری در ایران دارد.

وی از دکتر فیاض که زحمات بسیاری برای تاریخ بیهقی کشیده است و نیز غلامحسین یوسفی که دو مقاله‌ درباره‌ بیهقی، دارد یاد کرد و ادامه داد: اهتمام بیهقی به ثبت واقعیات به صورت دقیق یکی از خصوصیات بارز تاریخ نگاری اوست.همچنین زبان شیرین، پخته و دقیق و روشن بیهقی این اثر را بسیار متمایز کرده است.

حدادعادل اظهار داشت: تاریخ بیهقی در نثر فارسی و شاهنامه فردوسی در شعر دو ستون ادبیات ما به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در طول نگارش تاریخ بیهقی او با صداقت و امانت داری تاریخ را نقل می کند و به هیچ وجه ستایشگر مطلق صاحبان قدرت نبوده و در نقل مطالب معیار داشته است و بدون حصول اطمینان وقایع را به رشته تحریر درنمی آورد.

او در ادامه بخشی از تاریخ بیهقی را برای حاضرین قرائت کرد.

در بخش پایانی این مراسم از امیر نوری، بهروز رضوی، باقر خلیلی، علیرضا معینی و نرگس اصفهانی به عنوان پیشکسوتان ادبی رادیو همچنین مرتضی صداقت گو. سیدمحمدحسینی باغسنگانی، فاطمه رکنی و محمد باقر رضایی عوامل برنامه هزاره ادب پارسی که در این مراسم از ۴۰۰ برنامه آن در قالب لوح رونمایی شد تقدیر به عمل آمد.

« هزاره ادب پارسی» برنامه ای درباره تاریخ ادبیات ایران و گذری در این حوزه بر اساس کتاب تاریخ ادبیات هشت جلدی ذبیح الله صفا و بر پایه کارشناسی اساتید حوزه ادبیات است.

این مراسم از ویژه برنامه «شکوه سخن» گروه ادب و هنر رادیو فرهنک به طور زنده از ساعت ۱۴ روز یکشنبه یکم آبان ماه به مدت ۱۲۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش ‌شد.

https://haddadadel.ir/news/2181-23-2022

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.