تاریخ انتشار: 1 مهر 1390

مولانا ارایه کننده پیام معنوی اسلام به دنیا و متعلق به تمامی بشریت است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مولانا جلال الدین رومی را یک واسطه برای انتقال پیام معنوی اسلام به غرب توصیف کرد و مخاطب پیام و تفکر مولانا را تمامی بشریت دانست.

دکتر حداد عادل در مراسم گشایش همایش بین المللی مولانا در دانشگاه یو.‌ام مالزی افزود: هیچکدام از ما نمی‌توانیم مولانا را از خود بدانیم بلکه همانطور که ترکیب نا‌ در کلمه مولانا معنای تعلق به همه ما را می‌دهد باید تلاش کنیم انسانهایی که متعلق به تفکر مولانا هستند با هم یکی شوند.

وی با بیان اینکه مولانا در بلخ (افغانستان کنونی) به دنیا آمده و بیش از ۴۰ سال در قونیه (ترکیه فعلی) زندگی کرده، تصریح کرد: انتساب مولانا به یک کشور و ملت افتخار نیست بلکه انتساب و تمسک یک ملت به تفکرات مولانا افتخار آفرین است.

دکتر حداد عادل در عین حال افزود: ما ایرانی‌ها به همراه برادران افغان و تاجیک مفتخریم که همزبان مولوی هستیم و اشعار او را آنطور که باید درک می‌کنیم.

وی شهرت مولوی را بسیار فرا‌تر از ایران و کشورهای فارسی زبان دانست و گفت: کتابهای او به دلیل ارایه پیام الهی پیامبران برای بشریت تشنه معنویت یکی از پرفروش‌ترین کتابهای دنیاست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی فاصله وضعیت دنیای کنونی با تفکرات مولانا را بسیار زیاد دانست و گفت: امروز بشریت بیش از پیش نیازمند گوش فرادادن به پیام مولاناست.

دکتر حداد عادل پیام مولانا به نسل جدید را توجه به ماهیت معنوی خلقت و جهان دانست و افزود: مولانا اعتقاد داشت که این دنیا بیهوده خلق نشده و روحی دارد که ما باید آن را بشناسیم و انسان متعلق به دنیایی بهتر از دنیای کنونی است.

وی پیام مولانا را پیام تمام پیامبران به صورت کلی و پیام حضرت محمد (ص) به صورت خاص دانست و تأکید کرد: او پیام توحید، معاد و رسالت را برای ماهیت بشریت به ارمغان آورده است. دکتر حداد عادل افزود: با وجود گذشت هشت قرن از حیات او بیش از پیش نیاز درک اشعار و آثار او احساس می‌شود.

همایش بین المللی مولانا به همت رایزنی فرهنگی ایران در مالزی و همکاری مرکز گفت ‌و‌ گوی تمدن های دانشگاه یو.‌ام با حضور سفیر ایران، مقامات سفارتخانه‌های تاجیکستان و افغانستان در مالزی و دانشجویان و اساتید ایرانی و خارجی دانشگاههای مالزی به مدت یک روز در دانشگاه یو.‌ام برگزار شد.

 

https://haddadadel.ir/news/216-23-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.