تاریخ انتشار: 18 مرداد 1390

جهاد دانشگاهی ثابت کرد پیشرفت علمی ملت ایران ناممکن نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در پیشرفت و توسعه کشور گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند با جذب نیروهای متدین و متفکر دانشگاه‌ها و توأم کردن شور و حال انقلابی و علم، زمینه پیشرفت روزافزون کشور را فراهم کند.

دکتر حداد عادل، عصر دوشنبه در مراسم سی و یکمین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی که در پژوهشگاه «رویان» با حضور دکتر یادگاری، رئیس جهاد دانشگاهی، معاونان وی، جمعی از مسوولان و نیز جهادگران کشور برگزار شد، ‌ افزود: واژه «جهاد» با پیروزی انقلاب اسلامی، وارد زبان اداری کشور شد و با شهادت و شهادت‌طلبی، این روحیه و مفهوم در جامعه درخشیدن گرفت و در زمانی که مردم پس از انقلاب و در‌‌ همان ماه‌های اول انتظار داشتند نسیمی از تحول را احساس کنند، جهاد سازندگی با پذیرش داوطلبانه مردم شکل گرفت. وی با بیان اینکه‌‌ همان شور و حال انقلابی موجود در جهاد سازندگی، زمینه تأسیس جهاد دانشگاهی را نیز فراهم کرد، درباره نحوه شکل‌گیری این نهاد انقلابی تصریح کرد: با وجود مخالفت و غرض‌ورزی دشمنان با انقلاب اسلامی که به تعبیر امام خمینی (ره) دانشگاه‌ها را به اتاق جنگ علیه انقلاب تبدیل کرده بودند، زمینه برای «انقلاب فرهنگی» آماده شد و با توقف پذیرش در دانشگاه‌ها طی مدت کوتاهی به فرمان امام خمینی (ره)، در کنار ستاد انقلاب فرهنگی، «جهاد دانشگاهی» برای به ظهور رساندن جلوه‌ای از جهاد در دانشگاه‌ها و فضای علمی تشکیل شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص علت تعطیل شدن دانشگاه‌ها در زمان شکل‌گیری انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشکل دانشگاه‌ها در این برهه، فقط سیاسی و فرهنگی نبود؛ بلکه در تولید دانش و علم هم نمی‌توانستند گره‌ای از مشکلات ملت و مملکت باز کنند و این در حالی بود که نیروهایی با اخلاص و مجاهد فی‌سبیل‌الله، جهاد دانشگاهی را تشکیل داده و از نیروی دانش برای خدمت به کشور و انقلاب استفاده کردند و علم و دانش را برای جبران عقب ماندگی کشور به کار بردند.

دکتر حداد عادل اضافه کرد: امروز دستاوردهای جهاد دانشگاهی در معرض دید دنیا قرار گرفته که موفقیت‌های پژوهشگاه «رویان» نمونه‌ای از آنهاست.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی ثابت کرد پیشرفت علمی ملت ایران ناممکن نیست، خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب چنین روحیه‌ای وجود نداشت و همه چشم‌ها به غرب دوخته شده بود تا چیزی را کشف کنند و ما تنها از آن استفاده کنیم؛ جوانان آن روز ایران، هیچ‌گاه تصور نمی‌کردند که روزی بتوانند در عرصه تولید علم فعالیت کنند؛ اما بیش از سه دهه عمر انقلاب نشان داد که ایران اسلامی می‌تواند از نظر علمی به پیشرفت قابل توجه دست یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در عین حال تصریح کرد: البته تا رسیدن به قله نهایی، راه بسیاری است اما از گودالی که قبل از انقلاب در آن بودیم، فاصله گرفتیم که این موقعیت با نگاه به گذشته باید سبب امیدواری و با نگاه به آینده باید سبب تقویت اراده برای ادامه مسیر باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رشد علمی و داشتن جامعه‌ای علمی، معجزه‌ای نیست که خارج از اختیار انسان باشد، گفت: همان‌طور که اروپایی‌ها و کشورهای پیشرفته، با زحمت و تلاش به موفقیت‌های امروزشان دست یافته‌اند و از آنجا که سالهای پس از انقلاب نشان داد رتبه ایران در المپیادهای علمی و در بین کشورهای جهان، جزء ده درصد رتبه‌های بالای کشورهاست، بنابراین با تلاش و کار جهادی می‌توانیم به اهداف و جایگاه بر‌تر در بین کشورهای دنیا دست پیدا کنیم.

دکتر حداد عادل در ادامه سخنان خود تأکید کرد: از جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود روحیه و شور و حال اوایل انقلاب اسلامی را بویژه در دانشگاه‌ها حفظ و با توأم کردن آن روحیه با تجربه، بینش و علم امروز، خود را اداره کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگ دنیا و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با اتمام جنگ تحمیلی هشت ساله به پایان نرسیده است، اظهار کرد: ‌ همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند غرب و دشمنان این نظام هر چه بتوانند علیه این کشور انجام می‌دهند و در واقع می‌خواهند نتیجه‌ای که از جنگ هشت ساله نگرفتند را با محاصره اقتصادی به دست بیاورند؛ بنابراین همه کسانی که نسبت به شهدا احساس دین کرده و برای استقلال علمی در برابر دشمنان این کشور فعالیت می‌کنند، اجری مانند رزمندگان جبهه‌های دفاع مقدس دارند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی رشد مناسبی داشته اما متناسب با نیازهای کشور نیست، تصریح کرد: ‌ انجمن‌های علمی، به عنوان یکی از زمینه‌های پیشرفت علم، هنوز نقش و جایگاه خود را در جامعه علمی کشور و دانشگاه‌ها پیدا نکرده‌اند. از سویی دیگر انتظار می‌رود رابطه دانشگاه‌ها با صنعت برای تجاری شدن علم و تبدیل دستاوردهای پژوهشی به محصولات صنعتی و نهایتاً پرداخت حق دانشگاه‌ها و تأمین نیازهای آن‌ها از طریق تجاری‌سازی علم بهتر از گذشته محقق و کاستی‌های موجود در این زمینه برطرف شود؛ بر این اساس امیدواریم جهاد دانشگاهی بتواند به این جنبه توجه بیشتری کند.

دکتر حداد عادل در پایان گفت: در بین جوانان دانشگاهی کشور نیروهای پرشور و با اخلاص بسیاری وجود دارد که جهاد دانشگاهی می‌تواند با جذب این جوانان متدین و متفکر برای نظام به مثابه دریایی برای جمع‌آوری چنین جویبارهایی باشد.

https://haddadadel.ir/news/205-09-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.