تاریخ انتشار: 4 مرداد 1390

محبت و معرفت دو بال شیعه برای قدم در طریق ولایت است

دکتر حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در همایش مسئولان فرهنگی و مدیران ثابت هتل‌ها در بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه، محبت و معرفت را دو بال شیعه برای قدم در طریق ولایت دانست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه محبت و معرفت برای دستیابی به بصیرت لازم و ملزوم یکدیگرند گفت: حج عرصه‌ای است که می‌تواند نگاه جهانی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی، مسلمانان سراسر جهان از اقوام و نژادهای گوناگون را که گرد هم جمع می‌شوند، متحول کند. دکتر حداد عادل موضوع حج در دوران پیش از انقلاب را غالبا عبادتی ظاهری و صوری توصیف کرد و افزود: با انقلاب اسلامی ایران، روح تازه‌ای در موضوع حج دمیده شد و بعد معنوی، عرفانی، اجتماعی، سیاسی و عبادی آن جان تازه‌ای گرفت.

وی با تشریح تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر دیگر مسلمانان جهان گفت: با انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، نگاه‌ها نسبت به حج عوض شد. امام بزرگوار و مقام معظم رهبری زیبایی‌های واقعی حج را برای مسلمانان نمایان کردند.

دکتر حداد عادل با اشاره به بیداری اسلامی و حرکت‌های مردمی در کشورهای منطقه، شمال آفریقا و حتی در برخی کشورهای اروپایی گفت: دنیای اسلام مثل یک اقیانوس در تلاطم است. وی در عین حال بر لزوم وحدت بین مسلمانان تأکید و خاطر نشان کرد: نباید بر اختلاف‌ها تکیه کنیم که گویی هیچ وجه مشترکی بین ما نیست. تکرار اختلاف، ما را از اتحاد غافل خواهد کرد.

دکتر حداد عادل در ادامه حج را عبادتی بسیار تاثیر گذار و مهم توصیف کرد و گفت هر چه بیشتر به این مناسک فکر شود انسان به عمق و عظمت آن بیشتر پی خواهد برد. وی با بیان اهمیت سفر به حج گفت: اگر به دلایلی به فرض مسلمانان توانایی مالی نداشته باشند که به حج مشرف شوند بر حاکم اسلامی واجب شده است از بیت المال عده ای را به حج بفرستد.

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در ادمه با تشریح روند گسترش اسلام در اقصی نقاط جهان و اهمیت حج گفت: آثار این سفر از نظر علمی، اجتماعی، جغرافیایی و سیاسی، حیرت آمیز است. این البته فقط بخش محسوس و ظاهری آن است. وی گفت: حج مدرسه عمومی بین المللی برای مسلمانان و برای ملت ما مدرسه تربیت دینی، معنوی و فرهنگی است.

دکتر حداد عادل با تقدیر از حجت الاسلام و المسلمین خادمی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه به دلیل نگاه ویژه به مسایل فرهنگی تأثیر گذار برای حجاج بیت الله الحرام و تشکر از زحمات مسئولان فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری گفت: برنامه ریزی فرهنگی با تاثیر گذاری مشابه در مراسم حج برای حدود یک میلیون زائر ایرانی که سالانه به مکه مکرمه مشرف می‌شوند، کاری بسیار بزرگ با هزینه بسیار زیاد و تقریبا نشدنی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مدرسه اسلام این امکان را در اختیار ما قرار داده است تا برای شاگردان داوطلبی که ملتمسانه و با گریه داوطلب اعزام به سرزمین وحی هستند، کارهای فرهنگی انجام دهیم.

دکتر حداد عادل گفت: باید قدر مدرسه جهانی حج را بدانیم. حج از لحاظ گستردگی، عمق و اهمیت مدرسه بزرگی همانند مدرسه عاشوراست.
حجت الاسلام و المسلمین خادمی نماینده دفتر بعثه مقام معظم رهبری در مکه نیز در سخنانی ضمن خیر مقدم به دکتر حداد عادل نماینده و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تشریح فعالیت‌های فرهنگی این دفتر به لزوم توجه بیش از پیش به اقدامات فرهنگی و تاثیر گذار تأکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خادمی در ادامه توصیه‌هایی را برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی عمیق و تاثیر گذار در حجاج به ویژه جوانان، بیان داشت.

https://haddadadel.ir/news/197-26-2011

تمامی حقوق برای وبگاه شخصی دکتر غلامعلی حداد عادل محفوظ است.